Nu när jag blivit med en Makita 2704 bordsåg så började jag kika noggrannare på olika klingor.
Den medföljande klingan fungerar bra till det mesta. Den är fortfarande vass :-) Det är ju dock en klinga avsedd främst för att klyva.

Jag testade att spåra en not med den, inte lika bra resultat dock. Vinkeln på tänderna gör att det inte blir en platt yta Tänderna lutar olika håll vilket ger ett upp- och nedformat V-spår i materialet.
Så jag började nörda ned mig kring de olika klingor som finns, antal tänder, tandvinklar åt alla olika håll. Främst för att hitta en klinga som ger en platt yta och kan användas utan problem till de flesta olika trämaterial.

Problemet är att jag inte förstår vad det är jag ser många gånger. Sen verkar olika tillverkare ha olika benämningar på hur just deras tandprofil ser ut? Jag hittade en broschyr från Bosch som tydligt visar tandprofil mm. http://www.bosch-pt.com/se/media/sweden__se_sv_/ac_professional/files_9/AC_SK4-2014_SESV.pdf
Där hittar jag dock inte exakt det jag letar efter. Det kanske inte finns? En klinga som ger helt platt snitt.

Så vad jag i princip behöver, tror jag, är ytterligare två klingor utöver klyvklingan jag har.
En bra kapklinga som kan hantera melamin, fanér mm.
En klinga med platta tänder som kan användas för olika fogningar.
Förslag mottages tacksamt.

Det skulle också vara intressant med en mer allmän diskussion kring sågklingor, -blad mm. Jag tror det finns mer att hämta där än jag tidigare trott i form av bättre kvalitet i snitten.

• Gilla
maglin
  • Laddar…
Jag har en swedex klyvklinga som är FTG slipad (Flat Top Grind, alltså den lämnar en helt plan botten på snittet). Den använder jag till att spåra, göra tappar och fingerfogar. Den tar 3,2mm brett men finns även med smalare snittbredd.

Jag skulle titta på en sådan här om jag ville ha en ”notklinga” igen. Har 6,0mm snittbredd och är en bra kompromiss till en dado-klinga.

• Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har en swedex klyvklinga som är FTG slipad (Flat Top Grind, alltså den lämnar en helt plan botten på snittet). Den använder jag till att spåra, göra tappar och fingerfogar. Den tar 3,2mm brett men finns även med smalare snittbredd.

Jag skulle titta på en sådan här om jag ville ha en ”notklinga” igen. Har 6,0mm snittbredd och är en bra kompromiss till en dado-klinga.
Tackar för notklingeförslaget, Vectrex. Jag beställde en sådan alldeles nyss pga dig. :) Ska snart börja fingerfoga en jädrans massa lådor och har skjutit det framåt då jag "enbart" har en FTG 3,2mm. En simpel jigglösning fastlimmad på tillfällig MDF-anhåll fastskruvad på Incran och det kanske rent av blir kul att såga i timtal snarare än dagar. haha ;)

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Så FTG är det man ska leta efter alltså. Bra att veta. BLir nog en sådan som det länkas till.
Är det nån som har förslag på en kvalitativ kapklinga?

• Gilla
Ibrakadaboom och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.