Hej
Kan du ge lite mer info art.nr pris o var :) är själv intresserad till en likadan såg.
Som Ceson skriver så är det bara att dra upp lr trycka ner med det är trögt!
Har slipat ner mitt lite så det inte är högre än klingan.

Mycket nöjd med klingan. Blir väldigt bra klyvsnitt! Här 45mm högt.
IMG_20150125_185535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
Gri11en skrev:
Är det synd att prova biltemas 80-tandare på GTS10XC?

[länk]
Den du länkar till har negativ tandvinkel så det är inte optimalt i en bordssåg, passar bättre i kap-gersåg.

Hur bra är den klinga som medföljer denna såg? Jag har precis beställt GTS 10 XC och undrar om den medföljande klingan ger sågen rättvisa eller om jag bör köpa en bättre klinga direkt? Kommer använda sågen till olika grejer, men framförallt att klyva skivor (spån, mdf, plywood) och plank (mest mjukt trä, men stundom även ek och bok). Vill också kunna såga lackad mdf utan att trasa färgen.

Är klingorna förresten utbytbara mellan bordcirkelsågar, handcirkelsågar och kap/ger-sågar?

Jag klöv lite 2“4 igår och det gick lätt och fint och snitten ser fina, kan fota när jag kommer hem om du vill.
Har ingen erfarenhet av hårdare av träslag.

Tandvinkeln (negativ/positiv) varierar mellan bord och kapsågar, om jag förstått det rätt.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag tycker att klingan som följer med är en helt ok. universalklinga. När jag första gången lämnade in den för omslipning så upplevde jag att den blev än bättre, trodde att jag fått fel klinga.

Sedan är det som FredrikR skriver om tandvinkeln. Här finns lite matnyttigt att läsa. Detta företag är bra att ha att göra med, här har jag börjat köpa mina bandsågsblad men klingor har jag inte provat därifrån än.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jämfört med en mera fintandad klinga så upplever jag den som kom med som relativt grov. Det flisar t.ex. väldigt lätt ur små bitar av laminat när jag sågat laminatbelagd björkplywood. Som jämförelse så blir samma snitt med ZQI och en fintandad klinga i det närmaste perfekt. Så till finsnickeri med mindre skivmaterial så tycker jag den är för grov.

Med det sagt så är den verkligen inte dålig och den klyver grövre virke riktigt bra, men ytan behöver hyvlas eller slipas lätt efteråt (beroende på användningsområde givetvis).

Ja det är ju en universalklinga så att köra belagda material är den ju inte så bra till.
Jag har den sittande i för allmänna uppgifter men skall jag göra något där jag vill ha optimalt resultat så byter jag till en avpassad klinga för ändamålet:)

Någon som testat att göra ett "zero clearance insert"? Skall tydligen minska flisning bra har jag hört. Kanske bättre än en ny dyr klinga?

Per Arlander skrev:
Någon som testat att göra ett "zero clearance insert"? Skall tydligen minska flisning bra har jag hört. Kanske bättre än en ny dyr klinga?
Yes, har kört med det nästan hela tiden jag haft sågen. Använder bara annat ilägg när jag sågar annat än 90graders snitt!

• Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Låter som en billig förbättring av sågbordet, får ta mig i kragen och fixa ett !

Gri11en skrev:
Missade detta med negativ tandning.

Kan CO:s COtech vara ett alternativ, eller köper jag ren "skit" [länk]
Köpte den klingan med 60 tänder (249:-) och monterade i sågen.
Det blir väldigt fina både kap och klyvsnitt i furu och ek, inga tear-outs alls. Kapade oxå laminerad spånskiva med den med väldigt gott resultat.

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.