22 326 läst ·
34 svar
22k läst
34 svar
Sågklinga till Bosch GTS 10 XC
Hej
Kan du ge lite mer info art.nr pris o var
är själv intresserad till en likadan såg.
Som Ceson skriver så är det bara att dra upp lr trycka ner med det är trögt!
Har slipat ner mitt lite så det inte är högre än klingan.
Kan du ge lite mer info art.nr pris o var
Som Ceson skriver så är det bara att dra upp lr trycka ner med det är trögt!
Har slipat ner mitt lite så det inte är högre än klingan.
Hur bra är den klinga som medföljer denna såg? Jag har precis beställt GTS 10 XC och undrar om den medföljande klingan ger sågen rättvisa eller om jag bör köpa en bättre klinga direkt? Kommer använda sågen till olika grejer, men framförallt att klyva skivor (spån, mdf, plywood) och plank (mest mjukt trä, men stundom även ek och bok). Vill också kunna såga lackad mdf utan att trasa färgen.
Är klingorna förresten utbytbara mellan bordcirkelsågar, handcirkelsågar och kap/ger-sågar?
Är klingorna förresten utbytbara mellan bordcirkelsågar, handcirkelsågar och kap/ger-sågar?
Jag klöv lite 24 igår och det gick lätt och fint och snitten ser fina, kan fota när jag kommer hem om du vill.
Har ingen erfarenhet av hårdare av träslag.
Tandvinkeln (negativ/positiv) varierar mellan bord och kapsågar, om jag förstått det rätt.
Har ingen erfarenhet av hårdare av träslag.
Tandvinkeln (negativ/positiv) varierar mellan bord och kapsågar, om jag förstått det rätt.
Jag tycker att klingan som följer med är en helt ok. universalklinga. När jag första gången lämnade in den för omslipning så upplevde jag att den blev än bättre, trodde att jag fått fel klinga.
Sedan är det som FredrikR skriver om tandvinkeln. Här finns lite matnyttigt att läsa. Detta företag är bra att ha att göra med, här har jag börjat köpa mina bandsågsblad men klingor har jag inte provat därifrån än.
Sedan är det som FredrikR skriver om tandvinkeln. Här finns lite matnyttigt att läsa. Detta företag är bra att ha att göra med, här har jag börjat köpa mina bandsågsblad men klingor har jag inte provat därifrån än.
Redigerat:
Jämfört med en mera fintandad klinga så upplever jag den som kom med som relativt grov. Det flisar t.ex. väldigt lätt ur små bitar av laminat när jag sågat laminatbelagd björkplywood. Som jämförelse så blir samma snitt med ZQI och en fintandad klinga i det närmaste perfekt. Så till finsnickeri med mindre skivmaterial så tycker jag den är för grov.
Med det sagt så är den verkligen inte dålig och den klyver grövre virke riktigt bra, men ytan behöver hyvlas eller slipas lätt efteråt (beroende på användningsområde givetvis).
Med det sagt så är den verkligen inte dålig och den klyver grövre virke riktigt bra, men ytan behöver hyvlas eller slipas lätt efteråt (beroende på användningsområde givetvis).
Ja det är ju en universalklinga så att köra belagda material är den ju inte så bra till.
Jag har den sittande i för allmänna uppgifter men skall jag göra något där jag vill ha optimalt resultat så byter jag till en avpassad klinga för ändamålet
Jag har den sittande i för allmänna uppgifter men skall jag göra något där jag vill ha optimalt resultat så byter jag till en avpassad klinga för ändamålet
Köpte den klingan med 60 tänder (249Gri11en skrev:
Det blir väldigt fina både kap och klyvsnitt i furu och ek, inga tear-outs alls. Kapade oxå laminerad spånskiva med den med väldigt gott resultat.
