4 589 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Sågklinga med 16mm centrumhål på Makita 5008MG cirkelsåg?
Ja, frågan är alltså om det går att använda sågklingor med 16mm centrumhål på Makita 5008MG cirkelsåg? Som det är original, så sitter där en bricka som fyller upp skillnaden mellan axeln, som är på 15,85 mm och själva originalklingan då, som har ett centrumhål på 30mm i diameter.
Det känns som att man rent tekniskt skulle kunna vända på den här brickan som sitter på axeln, och på så sätt kunna sätta en 16mm skiva där istället, så den sitter direkt på axeln, istället för på brickan.
Är det meningen att man skall kunna göra så eller blir det en dödsfälla av det?
Eller kan man helt enkelt inte använda sågklingor med 16mm centrumhål på Makita 5008MG?
Kollat överallt i manualen och jag finner ingen info om detta. O jag hade verkligen behövt veta, för farsan har massor av 210mm skivor hemma, med 16mm centrumhål.
Det känns som att man rent tekniskt skulle kunna vända på den här brickan som sitter på axeln, och på så sätt kunna sätta en 16mm skiva där istället, så den sitter direkt på axeln, istället för på brickan.
Är det meningen att man skall kunna göra så eller blir det en dödsfälla av det?
Eller kan man helt enkelt inte använda sågklingor med 16mm centrumhål på Makita 5008MG?
Kollat överallt i manualen och jag finner ingen info om detta. O jag hade verkligen behövt veta, för farsan har massor av 210mm skivor hemma, med 16mm centrumhål.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det är "egentligen" 5/8 tum och finns på massor av olika sågar, och som i ditt fall ofta med mellanlägg för andra centrumhål. Kan väl vara så att de s.k. 16mm-klingorna egentligen också är 5/8", och då ska det inte vara något problem. Nån dödsfälla ska det inte bli i vilket fall så länge som klingan sitter fast ordentligt, men är den inte centrerad blir det kanske inte så roligt att såga. Hur bra klingan kläms fast beror väl lite på hur brickan ser ut som du vänder på också.
Lättast är troligen att ringa Makita och fråga om du är tveksam.
Lättast är troligen att ringa Makita och fråga om du är tveksam.
Ja jag tror faktiskt att 16mm skivorna är till 5/8 tums-axlar. Det står faktiskt på flera utländska sidor som skriver om Makita 5008MG, att axeln är 16mm. Och jag mätte upp den till exakt 15,85mm, vilket ju är 5/8 tum (ja, egenligen skall det vara 15,8750 mm för att vara riktigt noga).
Det måste ju nästan ändå vara lite spelrum mellan axel och klingans centrumhål. Hade bägge varit exakt 16mm hade det förmodligen varit aningen trögt att trycka dit klingan.
Det måste ju nästan ändå vara lite spelrum mellan axel och klingans centrumhål. Hade bägge varit exakt 16mm hade det förmodligen varit aningen trögt att trycka dit klingan.
Jag har gjort operationen på en Dewalt DW700. Jag svarvade bort 30 mm-flänsen och körde med en amerikansk klinga. När man byter tillbaka till europeisk klinga kan man använda en centreringsbricka. De är lätta att hitta.
Skickat med Tapatalk
Skickat med Tapatalk
mattiasp skrev:
Hade ju hoppats på en enklare lösning förstås
Det verkar faktiskt som att de amerikanska versionerna av sågen kör med klingor som har 16mm centrumhål. Och då är det ju inte helt otänktbart att man kan skaffa en sådan bricka som de använder till deras maskiner. Kan ju höra med Makita, så får vi se vad de säger.
Klicka här för att svara