Kommer att inhandla en Metabo KGS 254 kap/gersåg inom kort, men funderar på vilken sågklinga som är lämplig för att gera golvlister i ytterhörn? Medföljer gör en 48T klinga men är osäker på om denna kanske är för grov? Ser även ut att finnas en 60T klinga men den är ganska dyr (ca 1000
, så klarar jag mig med den som följer med vore det ju bra såklart.
Jag skulle säga att du klarar dig helt ok på den som följer med, men givetvis beror det på vilket krav du ställer. Är det snickerier du i huvudsak skall ha sågen till så skulle jag tveklöst byta till en kvalitetsklinga med fler tänder.
Ett annat trick är att göra en offerbräda (Limma 12mm mdf som ett "L") som du monterar i aluminiumskyddet på sågen, detta skruvar du fast från baksidan. Sen ställer du upp sågdjupet på sågen så du inte sågar igenom offerbrädan. På så sätt slipper du i stort sätt all flisning på listerna när du sågar. Se bild nedan. Detta är bra att göra även om du köper en fintandad klinga..
Lycka till!
Ett annat trick är att göra en offerbräda (Limma 12mm mdf som ett "L") som du monterar i aluminiumskyddet på sågen, detta skruvar du fast från baksidan. Sen ställer du upp sågdjupet på sågen så du inte sågar igenom offerbrädan. På så sätt slipper du i stort sätt all flisning på listerna när du sågar. Se bild nedan. Detta är bra att göra även om du köper en fintandad klinga..
Lycka till!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara