Jag kör med rapsolja om jag står och sågar mycket på samma plats (vedbacken). Detta för att få slippa sprida ut mycket mineralolja. Kör med en Husqvarna 550 såg, oljepumpen på max, det har fungerat bra. Ska inte sågen användas på längre (flera månader eller längre) så tömmer jag oljetanken och kör igenom mineralolja....

C cpalm skrev:
Jo, betydligt tråkigare om det klibbar ihop inne i sågen med sönderkörd oljepump som resultat. 😢
Min erfarenhet är att oljan oxiderar i kontakt med luft, jag har inte haft problem i själva motorsågen nån gång.

Efter tips från flera rörisar/anläggare så kör jag med billig rapsolja på dunk. Har funkat bra i både en billig elsåg från Ryobi och i en billig Stiga-såg. Den ena sågen förvarades i minusgrader och vid första användningen på våren så var den lite kläggig men jag lät sågen ligga i solen en stund och då släppte klägget.

Kanske köra med mineralolja innan sågen går i vinterdvala?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är tiden som oljan utsätts för luft som bestämmer hur styv och halvhärdad den blir - rapsolja hör till klassen halvtorkande olja så som de flesta matoljor med hög andel omättade och fleromättade fettsyror.

tänker man långtidsförvara så kör med en slurk mineraloljebaserad sågkedjeolja som sista fyllningen och med lite körning får ut det på svärd och kedja - måste det vara 'naturligt' så är det typ kokosolja eller annan naturolja med hög andel av mättade fettsyror - men de brukar också ha hög smältpunkt - tänk smör/ister/talg och fast vit kokosfett.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Min erfarenhet är att oljan oxiderar i kontakt med luft, jag har inte haft problem i själva motorsågen nån gång.
Nä, då funkar det ju. Renoverade en såg som följde med huset som var helt igenbeckad inuti. Skulle vara spännande att veta vad förra ägaren hade hällt i 🙂

Biltemas mineralkedjeolja och Aspen, aldrig strul!
Enda strulet var när jag skulle vara miljövänlig med någon ekosörja, aldrig mer.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.