Går åt mycket sågkedjeolja när man sågar med maskin. Aspen är bra. Men hur funkar Biltemas sågkedjeolja?

Fairlane
P PerOF skrev:
Går åt mycket sågkedjeolja när man sågar med maskin. Aspen är bra. Men hur funkar Biltemas sågkedjeolja?
Det mesta fungerar. Jag kör mest rapsolja nuförtiden efter tips från Maskintok (finns inte kvar på forumet). Han kan mer om motorsågar än de flesta enligt men bild och duger det åt honom duger det åt mig.

Jag har lite Biltema också som jag pytsar i när det blir kallt ute (närmar sig minus). En miss jag gjorde för några år sen var att köra eko-olja och sen ställa sågen kallt över vintern. Det blev som lim som jag fick lösa upp med diesel. Samma kan hända med rapsolja, så när kylan kommer går jag över till mineralolja.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hej

Aspen bio är tydligen en vegetabilisk olja som består av fettsyraestrar och tillsatser

Biltemas sågkjedjeolja är en mineralolja som består av
-Återstodsoljor (petroleum), lösningsmedelsavvaxade
-Destillat (petroleum), vätebehandlade tunga paraffiniska
-Smörjoljor (petroleum), C20-50, vätebehandlade neutrala oljebaserade

Båda fungerar troligen likvärdigt, men du kan alltid prova vanlig rapsolja för 20-25 kronor per liter. Den är antagligen mer trögflytande när det är kallt än sågkjedjeoljor med deras tillsatser.

Claes Sörmland
Aldrig mera ekoolja, jag sabbade oljekanalerna så illa att den behövde stå i en vecka med lacknafta för att olja alls skulle komma igenom sågen.

Ekoolja som ju är härdande omättade fetter är toppen för de som sågar hela dagarna, men för oss villaägare som sågar någon gång om året (om ens det) är det inte bra. Då passar mineralolja bättre.

Redigerat:
  • Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
C
Instämmer med övriga. Undvik sånt som härdar och kläggar igen hela smörjsystemet, i övrigt är det okritiskt.

D
P PerOF skrev:
Vi har en Stihl-motorsåg som används intensivt ungefär en vecka varje år. Står kallt på vintern. I minst 10 år har den uteslutande fått Biltemas sågkedjeolja. Fungerar utmärkt.

Purre
När jag jobbade på sågverk (sågade runt 500 000 kubik på den tiden för att förstå storheten) så använde man någon bio olja för smörjning i början. Den satte igen slangar och rör med tiden och man kunde dra ut långra maskar utav härdad olja. Det i en industri där sakerna satt inomhus och det var varmt året om.

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Kör med helt vanlig rapsolja. Har funkat bra hittills.

Billig och miljövänlig.

P PerOF skrev:
Hur mycket sågar du oljeförbrukning/år?
För hemmabruk köper jag den billigaste mineraloljan oberoende av fabrikat och förbrukar ca 4-5L/år.

Till motorsågarna som går regelbundet använder jag den billigaste rapsoljan från mataffären.
På sommaren blir den ganska tunnflytande men på vintern känns det som en bra konsistens.
Till kedjesågverket har jag bytt till bio såg som väl är typ rapsolja med klister. Där snurrar kedjan med konstant full fart och trycket mot svärdet är statiskt så det sliter hårt på svärdet.

Men en sak jag inte tänkte på först är att mössen älskar blandningen av sågspån och rapsolja. Vid ett tillfälle var en motorsåg utan kåpa och de exponerade delarna av elkablarna var helt uppätna.

Klisterolja, grankåda och sågspån som får stå länge kan vara rätt besvärligt att få bort.

Det känns ju inte heller så bra att sprida mineralolja i naturen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vill man av nått skäl inte använd billigaste matoljan kan jag tipsa om Motonets kedjeolja i 10l dunk, jag tror den är billigast av mineraloljorna.

Om man använder billigaste matoljan och kedjan klibbat fast vid svärdet över sommaren kan det funka med en dutt 5-56 för att lösa problemet (låt verka några min, en kaffepaus senare hade det löst den oxiderade Ukrainska solrosoljan från min särbos motorsågsvärd)

Jag fick tips från en ingenjör på Husqvarna som arbetar med kedjesågar. Han sa att Biltemas fungerar utmärkt.

Biltema fungerar utmärkt. Jag sågar inte mycket numera så sågarna står länge och med Biltema mineral kleggar inte sågarna igen. Kör du hela dagarna fungerar bio eller raps men står sågarna länge så kör mineral.

C
F fribygg skrev:
Om man använder billigaste matoljan och kedjan klibbat fast vid svärdet över sommaren kan det funka med en dutt 5-56 för att lösa problemet
Jo, betydligt tråkigare om det klibbar ihop inne i sågen med sönderkörd oljepump som resultat. 😢

C cpalm skrev:
Jo, betydligt tråkigare om det klibbar ihop inne i sågen med sönderkörd oljepump som resultat. 😢
Tack alla för svaren!

Jag ska prova rapsolja i höst. ( Köpt 2 betala för 1) . Och sen fyller jag på med mineralisk kedjeolja i vinter.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.