Skulle vilja snickra lite mer i garaget, men har blivit orolig för små partiklar som bildas vid bearbetning av virket. Har än så länge inga elektriska maskiner, men skulle vilja skaffa en plan/rikthyvel. Vad skulle jag behöva för att inte behöva tänka på detta mer? (är oroligt lagd).

Om jag förstått rätt, så kanske det skulle räcka med en slags luftrenare för att få bort bara de minsta partiklarna, om jag bara använder manuella verktyg som handhyvlar, sågar, sandpapper(+andningsmask) etc. Skulle detta räcka, eller behöver jag något annat? Vad skulle då vara en lämplig sådan för detta syftet? Ozoneair lät ju bra när jag läste där, även om det verkar ganska dyrt, skulle det kunna vara värt det för mitt ca 20m2 garage?

Om jag sedan skulle skaffa en plan/rikthyvel, behöver jag då även lägga till ett ventilationssystem som kostar lika mycket som maskinen? Eller skulle jag kunna skaffa en begagnad Pullman Ermator A1000 och sätta in där från början och inte behöva tänka mer på ventilation sen? Men då skulle jag kanske själv blåsa bort också?

Kortfattat så undrar jag nog vad som skulle vara det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att hantera dammet i en liten garageverkstad, dels om man enbart använder handverktyg, och dels om man skulle använda mer maskiner?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.