Jag ska köpa en fulklinga till min Bosch GCM 8, men tänkte samtidigt passa på att köpa lite bättre klingor till den. Sågen är idag helt ny, så jag antar att det sitter en ganska schysst klinga på den. Antar att det är en klinga med 48 tänder?
Den kommer att duga bra till det mesta.

Sen tänkta jag som sagt köpa en fulklinga för att ha till att skära laminat. Men jag ska även såga en hel del golvsocklar, taklister, dörr- och fönsterfoder m.m.
Vilken sorts klinga rekommenderar ni för detta? 60T? 80T?
Något speciellt märke som kan ska köpa?
 
Redigerat:
Jag har kört både laminat och lister med klingan som följde men sågen, GCM8.
Funkade bra.
Hade inte hjärta att sätta på en fulklinga när jag la en förmögenhet på en såg:)
Kanske hade varit smart för laminat men men...
 
Mikael_L
Laminat(golv) tycker jag att man kan offra sig på en billig fulklinga, definitivt.

Å andra sidan, själv tog jag bara sticksågen och ett sticksågsblad som jag kastade när golvet var klart. :)
 
Mikael_L skrev:
Å andra sidan, själv tog jag bara sticksågen och ett sticksågsblad som jag kastade när golvet var klart. :)
Så brukar jag med göra men Anna1984 har i ett annat inlägg sagt att det är 190 kvm :eek: det handlar om och då skulle nog även jag bli less på stickisen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Du spräcker mina argument i tråd efter tråd nu ... :)
 
Mikael_L skrev:
Du spräcker mina argument i tråd efter tråd nu ... :)
Sorry, det är bara att slå tillbaka... ;):D
 
Lister går nog bra med klingan som följde med, om det var en helt ny 48T, jag hade iaf inte köpt en fulklinga att såga först laminatgolv och sen gå över till lister med samma klinga, efter 190kvm laminat så kommer din nya 48T överlägsna fulklingan du sågat laminat med med hästlängder, troligvis innan också...
 
patrik19836 skrev:
Lister går nog bra med klingan som följde med, om det var en helt ny 48T, jag hade iaf inte köpt en fulklinga att såga först laminatgolv och sen gå över till lister med samma klinga, efter 190kvm laminat så kommer din nya 48T överlägsna fulklingan du sågat laminat med med hästlängder, troligvis innan också...
Men jag behöver alltså inte köpa en 60T eller 80T klinga för att såga lister och fönsterfoder med?
 
Ju fler tänder desto finare snitt, så är det, men om man har en helt ny 48T kvalitetsklinga, så tror jag snittet blir bra med den. Jag har en helt ok 48T, men köpte nyligen en 100T budget bara för att såga lister. Skillnad är det, men den är inte enorm. Och när min 48T var helt ny, så gav den väldigt fina snitt.
Färdigmålade är mer noga än obehandlade lister.
Testa att såga en list och se vad du tycker själv!

Det viktigaste är iaf att inte såga lister med den du "förstör" på laminat.

Om man hade kunnat sätta lister först, och lägga golvet sen, så hade jag köpt en fintandad budget, som jag sen förstört på laminaten, men det går ju inte.. ;) :)
 
Kanske behåller 48T till vanligt sågande. Köper en 24T fulklinga till laminetet och investerar i en 60T till lite finare snitt.

Har sett att det finns olika tjocklek på skivan. Har sett 1.4, 1.8, 2,0 och 2,6. Vad är att föredra?
 
Om det är samma 48t klinga som följde med till min 8sj så ger den riktigt fina snitt och håller riktigt bra kvalitet.

Har sågat mycket lister och resultat har alltid blivit riktigt bra.
Även sågat lite allt möjligt med den som teaktrall, tryckt furu, reglar, frigolit lister mm.

Inte kanske precis det ultimata men gjort alla jobb riktigt bra utan bli slö.

Så stressa inte och köp en massa klingor i onödan utan att testa den medföljande klingan först.
 
Jag säger som de flesta andra. Originalklingan ger bra snitt. Om de är tillräckligt bra kan bara du avgöra genom att testa. Jag tror du kommer att bli nöjd.
 
Har inte sågen tillgänglig nu, men har kollat på Bosch optiline klingor. Är det samma som originalklingorna?

Men om man ska köpa ny klinga, vilka ska man välja av de jag räknade upp tidigare? Fanns ju så många tjocklekar. Allt från 1,4 mm till 3,0. Verkade som att de tjockare var billigare.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.