A andost skrev:
Ja det är tanken ;)
Dörren... njaaa, den behöver åtminstone oljas - det har vi inte hunnit med än, och det är mögelprickar på nedre halvan så de behöver först tvättas bort.
Härligt att ni nu snart har taket över huvudet och får njuta av eget hus boendet...
Ni kommer ha det bra i det där huset...känns det som.... allt slit kommer löna sig

Som sagt. Utsikten med de där stora fönstrena....
Det är svårt att hitta.

Glädjer mig verkligen att ni ser fram emot att flytta in och att ni inte tappat gnistan. Och tack för att du delat med dig även när det var skit.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Som sagt. Utsikten med de där stora fönstrena....
Det är svårt att hitta.

Glädjer mig verkligen att ni ser fram emot att flytta in och att ni inte tappat gnistan. Och tack för att du delat med dig även när det var skit.
Tack - din egen tråd är inte illa den heller. Huset har ju jättefin potential. Tomten verkar vara jättefin.

• Gilla
Vasteras
  • Laddar…
Vi har flyttat in. Äntligen.
Våtutrymmena på nedanvåningen är inte helt färdiga än (ja, alltså nedanvåningen är ju inte färdig alls...) så varmvattenberedaren och tvättmaskin+torktumlare finns inte än, men vi har lägenheten kvar till sista november så vi kan duscha och tvätta där så länge - men det ska inte vara särskilt länge - förhoppningsvis har vi allt i brukbart skick till nästa helg dvs 16-17 november.

• Gilla
  • Älska
henche och 7 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Tack - din egen tråd är inte illa den heller. Huset har ju jättefin potential. Tomten verkar vara jättefin.
Tack! Ja det har varit långt letande efter nått som passar. Jag har haft mina överraskningar med (att det inte var nån isolering kvar i köksgolvet) men när man hittar något som klickar och sätter sig i hjärtat vill man ju bara få allt rätt.
Som för er :)
Sen har jag ju det här som ett femårsprojekt till att börja med för att få det som jag vill. Det där med IT och göra allt till projekt ;)

A andost skrev:
Våtutrymmena på nedanvåningen är inte helt färdiga än (ja, alltså nedanvåningen är ju inte färdig alls...) så varmvattenberedaren och tvättmaskin+torktumlare finns inte än, men vi har lägenheten kvar till sista november så vi kan duscha och tvätta där så länge - men det ska inte vara särskilt länge - förhoppningsvis har vi allt i brukbart skick till nästa helg dvs 16-17 november.
GRATTIS!
Måste ju kännas som ett stort steg och en stor lättnad.

• Gilla
andost
  • Laddar…
Köksgolv utan isolering jösses...

A andost skrev:
Stort Grattis!

• Gilla
andost
  • Laddar…
Snart så... Golvet i pannrummet är fogat iallafall, imorgon ska varmvattenberedaren in.
Nylagda och fogade gråa golvkakel i ett pannrum med synliga rör och avloppsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kalle55 och 4 till
  • Laddar…
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade tråden.
Vi flyttade in strax efter förra uppdateringen, dvs så snart varmvattenberedaren var inkopplad (gick smidigt).
Sedan dess har vi bott på ovanvåningen. Killarna fick vars ett rum och vi sover i lillasysters rum. Trångt, men det går.
Allt material i nedanvåningen revs ut ända ut till yttervägg resp platta för att få bort allt organiskt material. Jag rev också några innerväggar som var uppbyggda med reglar + gips och murade upp dem med lecablock istället för att vara säker på att undvika fukt och lukt.

Renoveringsarbete i ett tomt rum med tegelväggar, synliga plåtreglar och oavslutat innertak.
Skapa konto

Badrummet tog vi in samma firma för som gjorde badrummet på ovanvåningen. Det blev riktigt fint.

Modernt badrum med frittstående badkar, dusch, toalett och vägg i kakel.
Skapa konto

Tvättstugan och gästtoaletten kaklades så småningom - detta jobbet gjorde jag själv. Innertaken är fortfarande inte uppe, men det kommer...

Renoverat tvättstuga med kaklade väggar, tvättmaskin, torktumlare och grått kakelgolv.
Skapa konto

Renoveringsprojekt med nyligen kaklade väggar i ett rum under ombyggnad, byggmaterial och verktyg synliga.
Skapa konto

Detta gjordes under våren.
Under maj reglade jag upp plåtprofiler i innertaket. Fy f-n. Men tack vare bra verktyg (gammal ELU 24v borrhammare) gick det lätt att borra alla hål i betongen.

Renoveringsprojekt med nya metallreglar monterade i taket i ett ofärdigt rum med tegelväggar.
Skapa konto

Mot ytterväggen sattes plåtreglar

Renoveringsprocess med nyuppreglade plåtprofiler framför en murad vägg i en ombyggnadsfas.
Skapa konto

På dessa skruvades sedan fibercementskivor. Detta för att skapa en luftspalt innanför muren. Ytterväggen är uppbyggd av dubbla rader tegel, med 50mm isolering mellan dessa, och vi ville att eventuell fukt skulle ventileras ut.

Renoveringsarbete med nya fibercementskivor på väggen i ett rått rum med byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Det var väldigt skönt att få upp det första lagret här - gjorde stor skillnad för klimatet och känslan - och mycket lukt försvann också genast.

Renoveringsarbete i ett tomt rum med tegelväggar, synliga plåtreglar och oavslutat innertak.
Skapa konto

Renoveringsarbete i ett tomt rum med OSB-paneler på väggarna och synliga takreglar, stege och byggmaterial är synligt.
Skapa konto

Fortsatte inåt med att regla upp 70mm innaför fibercementskivorna. Mot golv och tak satte jag plåtprofiler.

Renoveringsfas av ett hem med exponerade isolerade väggstolpar och omonterat innertak med synliga plåtprofiler.
Skapa konto

Träreglar monterade på en betongvägg som förberedelse för ytterligare uppbyggnad och isolering i en renovering.
Skapa konto

Innertaket reglades upp.
Renoveringsarbete med exponerade trä- och plåtprofiler i ett tak och tegelväggar i ett tomt rum under ombyggnad.
Skapa konto

Stommar till innerväggarna som skulle dela av hall mot arbetsrum resp arbetsrum - sovrum sattes upp.

Ett pågående byggprojekt med exponerade träreglar och stege i ett orenoverat rum.
Skapa konto

På ytterväggarna i förråden (som hade varit uppreglade mot muren med träreglar + gips..) satte jag 70mm plåtreglar och därefter fibercementskivor. Dessa väggar ligger under marknivån, så där sätter vi ingen isolering. Får se om jag ev sätter gips / våtrumsgips på insidan av dessa skivor senare.

Renoveringsprojekt med nyligen installerade fibercementskivor på en vägg och synliga rör i taket, verktyg på golvet.
Skapa konto

Väggarna mot yttervägg ovan mark isolerades med 70mm isolering.

Renoveringsprojekt med isolering på väggar och uppreglade plåtprofiler i ett ofärdigt rum.
Skapa konto

Och kläddes med OSB. Här började min semester.

Under renovering, oisolerade OSB-väggar och ett barn och en vuxen arbetar i rummet.
Skapa konto

Första "lilla" projektet på semestern var att få på plats en utkastare på plats på andra sidan huset. Det hade funnits en en gång i tiden, men röret hade börjat läcka och orsakat en vattenskada och då tagits bort någon gång innan vi köpte huset. Nu gjordes allt enligt boken med rör-i-rör som går i innervägg och ovanför innertaket och LK kopplingsskåp till utkastaren.

Installation av ett LK kopplingsskåp mellan OSB-klädda stommväggar och betonggrund i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

För att säkra upp mot eventuella lukter utifrån kläddes sedan alla OSB med Dry-top spärrlaminat enligt förslag från företaget som gjorde ovanvåningen. Ett helt foliehatt-hus alltså!

Renoverat rum med isolerade väggar och tak av lecablock, plåtprofiler och fibercementskivor, i ett skede före gipsning.
Skapa konto

Folien tätades mot golv med bitumen-tejp.
Sedan var det äntligen dags att gipsa..

Släpvagn lastad med staplar av vita fibercementskivor redo för installation i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Renoveringsarbete i rum med oskyddade fibercementskivor på väggar, träreglar i taket och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

• Renoveringsprojekt med isolerade väggar, reglade tak och byggmaterial på betonggolv.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
...och gipsa vidare...

Renoveringsprojekt med uppsatt gipsvägg, oslipade skarvar och utdragna kablar i taket inför installation av spotlights.
Skapa konto

och dra el till spotlights...

Rum under renovering med nygipsade väggar, spacklade skarvar och elinstallationer i taket.
Skapa konto

Och sätta takgips. Jag valde de vanligaste Norgips 1200x600-skivorna på Bauhaus.

Renoveringsprojekt med nylagda gipsskivor på väggar och tak, installerad belysning, byggmaterial och stegar på golvet.
Skapa konto

Spotlights sattes in. Valde budgetvarianten från Byggmax efter en hel del forskande - Malmbergs MD-880 resp 881 med 60 graders spridningsvinkel och 2700K färgtemperatur. Dimbara.

Renoveringsrum med gipsade väggar och tak, spotlights installerade, och byggmaterial på golvet.
Skapa konto

Efter det har jag spacklat och slipat skarvar och hörn.

Näst sista dagen på semestern (18 juli) satte jag upp dörrkarmar i de dörröppningar som sitter i tegelväggen som går genom hela huset. Detta för att sedan kunna tejpa täckplast på karmarna och sedan sprutmåla hela väggen - den skall naturligtvis inte vara brun.

Renoveringsprojekt med nya dörrkarmar i tegelvägg och förberedelser för målning.
Skapa konto

Så här är vi nu. Nästa steg är målning vilket sker i veckan när vi har gått över alla väggar och tak en sista gång och kollat att allting är slätt.

• Renoverat rum med nylagt takgips och infällda spotlights, väggar förberedda för målning.
    Skapa konto
  • Rum under renovering med nyligen monterade takgips och spotlights. Arbetsmaterial syns i förgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
henche och 11 till
  • Laddar…
Jäklar så bra jobbat! Det dä'r kommer bli super när ni gör sista rycket. bra underarbetet och allt sånt där :)

• Gilla
andost
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Jäklar så bra jobbat! Det dä'r kommer bli super när ni gör sista rycket. bra underarbetet och allt sånt där :)
Ja, det är vi väl medvetna om och just därför tar vi det lugnt nu på slutet och stressar inte att börja med målningen.

A andost skrev:
Ja, det är vi väl medvetna om och just därför tar vi det lugnt nu på slutet och stressar inte att börja med målningen.
Man MÅSTE få ta sig tid att klappa sig på axeln när man jobbat på och ta en paus :)

Efter kaoset ni råkade ut för så har jag bara beundran att det i rätt bra fart går framåt.
Får intrycket att ni har en rätt bra balans och tar hand om varandra. Det här kommer som sagt bli grymt :)

• Gilla
andost
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Man MÅSTE få ta sig tid att klappa sig på axeln när man jobbat på och ta en paus :)

Efter kaoset ni råkade ut för så har jag bara beundran att det i rätt bra fart går framåt.
Får intrycket att ni har en rätt bra balans och tar hand om varandra. Det här kommer som sagt bli grymt :)
Tack!

Ekonomin har naturligtvis tagit en hel del stryk, men det verkar som att vi överlever iallafall. Ska bli väldigt roligt att måla alla ytor vilket vi antagligen gör i helgen. Jag har börjat jobba igen nu så det blir inte lika mycket gjort. Igår var jag nere och inspekterade spacklingen och upptäckte att det finns ett par ställen som måste få en omgång till. Och hörnen på de tjocka pelarna i TV-rummet måste göras rätt. Jag försökte spackla dem med pappersremsor (som funkar bra för innerhörn) men det blev inte alls bra så vi får göra om det med riktiga ytterhörn istället.

Jo, vad ska man säga... vi är typ... klara?

Trappan mellan våningsplanen sattes in för två veckor sedan (räcken kommer!)

2nY32up0Nav8BANxoYnd9XFW7IF8C8G5GBjlkq_-KIJ9T7lNMgCFshJeS5flEviCNWfkjULo79Zd3lXsnIUFmZ4IGqhFbxSE8OxBSd1nfhmBHf9nnG-cBLQK5Md0T2uH7ZLCPBBGt9AEIYoAX6bJwHT_dWxL2LKccozp-QkEnRR_gL600Y4ZpVGD9Uxf-pUrrF3B5kpXvaAHYFeRK4ENvyJEzvPRdnW3lKYdRrNLIVmoxg9uLqTEGmYtklchLnvpHfQ9plX5BXhu4SDLqeLNz3ElVjBqnVF5MZjf7A42x_cIgmuRTQHDweeHQ_qslw16WLkky-LmJy8Tms8Boc5vZZY3p4EQ2_6wlwON71rddTI6SENVf2FMiavawNIkn3bBU_f-85uXLWB1o5auRLHh9BryKdbsd8urq2D0BoVtlgFfSoQFcKfTBvkqhSSoktbzSkn0q8WhM6LJh9Kx6PIL8MAS2aT4Is9trqWrO4eqZk-iQlvPY3oPtvN6ZwPBEr0Ia6QFpau33ErN7mjUfKaGo3s_W59LrVwA1R7FIqbTGCWJAAWRWcMNFqOSbf_6O3U6ajuRRJRA31aGXN0_oemwd3Wq-fH4IH9AeJcGGEaFNfRAjIsQIHGNM707Oo6PvZ9zq2xgqRLGhHgu6lq19jROdcVAhm_rU9sB0V93kCl2eSdnZNVatla6Sd3szqg0XHo=w711-h947-no

När trappan kom på plats kunde vi också flytta ner vår säng från dotterns rum till vårt eget sovrum.
Arbetsrummet / kontoret bredvid sovrummet kommer väl till pass såhär i Corona-tider..

Rummet med heltäckningsmatta och biljardbord på nedanvåningen som syns på första sidan i den här tråden har blivit ett stort och skönt TV / tv-spelsrum, och luftvärmepumpen monterades i onsdags, så nu är det inte så kallt på nedanvåningen. Nu ska "bara" golvlister och dörrlister sättas upp, men det är iallafall mindre stress nu, och vi kan äntligen nyttja alla 260 kvadratmeter i huset.

vGB5ywHS1595eb98MFm5reZ_OoF-JXlHRWloL7V2PtejI1kR3eBBvLF-tHK9_AooVlDw1hB8A_Edhz2yPlhM4nVMTJlSdFP2ygg0cQHVH_kg3Q8JlcGVt574q3-y309Y3XYX46ZrNinGK7YUiUUU5O7KCd5XecLv5DDBgJVH9yxqVACIYbBO9XAW_ILdNb-guFuEjzZ4KgjgY0Axc9kyVF2TVGpIyHrkL3si1P86kIQbMncz-wFkJSbyzZYQgbadtR1qShsZqH6r3c3Rt8J7QCQC_7xB1fyE4vflEGWIhclLBXPF6zSR3gN844vULs7NUstjHy46I1cl6oEx9LlOz3lOgyQvpppyH-eL52azwM-eXBwb9RJYPXQoKZuh875Zk9AIGox6pY5Y7C44-j0Piwh6d3zNCKF9xDjx6lh1zZ65y6dkZUrl5RxN-4Shcsi_Il8IIlu8IJy8YZtGTiUG7jpnM9fTmGd3lm9JBJMFBgAEAxwDATvr_skIqcLREaVCNnX3iOTMFy9sOjIoUwc_TO9EHeIMJZWBDj4mry4N7_c2MM2BdW7rbUwCKfDBD5xH0Stj10xH40fQj8FnYzOQKt1zTM0lBYzw06b9pKB2hK0MO0tO2QKvaZ4lqZKByUx3o9WNgQIjuAVbDGItk3JOl3l300cUjVD1TOw2CgB9pJQZCdF3Ta8hUWCqELsF1kU=w1560-h452-no

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.