Claes Sörmland
En trädtråd igen.

Svea hovrätt avgjorde nyligen ett fall (B 9441-22) där en kvinna boende på Ekerö lät en entreprenör såga ned 13 björkar utanför sin tomt som stod på mark som ägdes av kommunen men förvaltades av en vägförening. Kvinnan hade inte fått vägföreningens tillstånd. Kvinnan dömdes av hovrätten till anstiftan av skadegörelse (villkorlig dom, 10 500 kr totalt i dagsböter).

Intressant är att vägföreningen inte hade rätt till något skadestånd eftersom det i vägföreningens åberopade utredning för skadestånd inte framgick hur stor skada vägföreningen drabbats av och det heller inte förelåg förutsättningar att uppskatta skadan efter skälighet (med referens till NJA 2015 s. 199 och NJA 2011 s. 576).

Google streetview visar björkarna:

Cykelväg i skogsmiljö under soligt väder med gröna lövträd, klarblå himmel, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En trädtråd igen.

Svea hovrätt avgjorde nyligen ett fall (B 9441-22) där en kvinna boende på Ekerö lät en entreprenör såga ned 13 björkar utanför sin tomt som stod på mark som ägdes av kommunen men förvaltades av en vägförening. Kvinnan hade inte fått vägföreningens tillstånd. Kvinnan dömdes av hovrätten till anstiftan av skadegörelse (villkorlig dom, 10 500 kr totalt i dagsböter).

Intressant är att vägföreningen inte hade rätt till något skadestånd eftersom det i vägföreningens åberopade utredning för skadestånd inte framgick hur stor skada vägföreningen drabbats av och det heller inte förelåg förutsättningar att uppskatta skadan efter skälighet (med referens till NJA 2015 s. 199 och NJA 2011 s. 576).

[bild]
Jag förstår den juridiska logiken i domslutet men som vanlig människa har jag svårt att acceptera att inget skadestånd utdöms.

• Gilla
Aleks12 och 6 till
  • Laddar…
U uplj skrev:
Jag förstår den juridiska logiken i domslutet men som vanlig människa har jag svårt att acceptera att inget skadestånd utdöms.
Antagligen för att vägföreningen förde sin talan för dåligt. Om man får killgissa drog de på med ett skadeståndsyrkande utan att specificera hur de kommit fram till summan och vilken nytta man hade av träden. Ser man bilden ser det ju lite halvslyaktigt ut.

• Gilla
MinimalistWannabe och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det lustiga är att detta med all sannolikhet är sly som har vuxit upp de senaste 20-30 åren. Det ör ju ungbjörk. Så hade man bara varit framme där med sekatören eller lien när det var små kvistar så hade denna konflikt aldrig uppstått.

• Gilla
Dowser4711 och 18 till
  • Laddar…
Fast å andra sidan. Vägföreningen finns med syfte att förvalta en väg, för transporter. Att björkarna försvinner påverkar troligen inte föreningens verksamhet negativt. Kanske tvärtom.

Det verkar väl i så fall mer vara kommunen som fastighetsägare som är berörd.

• Gilla
4774 och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U uplj skrev:
Fast i sak har väl vägföreningen inte lidit någon skada. Det kvittar väl om dessa träd finns där eller inte på den igenslyande marken. Marken blir ju varken mer värdefull eller mindre värdefull med det uppvuxna björkslyet. Det finns ju mest där för att vägföreningen inte har skött marken och hållt den öppen tänker jag. Och i ljuset av detta så framstår vägföreningens försök att få skadestånd mest som att det handlar om att styrelsen har känt sig kränkt över att inte ha fått besluta i frågan.

Och den brottsliga handlingen, anstiftan av skadegörelse straffas ju kvinnan för. Sen kan man ju alltid diskutera straffen vi har i Sverige, att kanske ett villkorligt fängelsestraff och böter på kring 12 000 kr är för milt? Samtidigt sitter kvinnan ju nu med en markering i brottsregistret.

• Gilla
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
A
Fast i sak har väl vägföreningen inte lidit någon skada. Det kvittar väl om dessa träd finns där eller inte på den igenslyande marken. Marken blir ju varken mer värdefull eller mindre värdefull med det uppvuxna björkslyet. Det finns ju mest där för att vägföreningen inte har skött marken och hållt den öppen tänker jag. Och i ljuset av detta så framstår vägföreningens försök att få skadestånd mest som att det handlar om att styrelsen har känt sig kränkt över att inte ha fått besluta i frågan.

Och den brottsliga handlingen, anstiftan av skadegörelse straffas ju kvinnan för. Sen kan man ju alltid diskutera straffen vi har i Sverige, att kanske ett villkorligt fängelsestraff och böter på kring 12 000 kr är för milt? Samtidigt sitter kvinnan ju nu med en markering i brottsregistret.
Vad har vägföreningen med det att göra?
Om en vägförening vill ta med träd så måste den först fråga markägaren. Vem är markägare?

Ossian K Olsson

12 000 kr är ju otroligt lågt pris för lite kvällssol! Är det någon som vet värdet att ha träd på en kyrkogård? Behöver ta bort två träd på kyrkogården som ligger granne för att få solen 30 min till på kvällen och det betalar jag gladeligen 10000kr för*…

*märk väl att jag inte är en idiot så jag kommer ej såga ner träd som inte är mina egna. Ovanstående ska läsas med någon form av sarkastiskt ton.

• Gilla
Spett och slägga och 14 till
  • Laddar…
Ja, det lustiga är att detta med all sannolikhet är sly som har vuxit upp de senaste 20-30 åren. Det ör ju ungbjörk. Så hade man bara varit framme där med sekatören eller lien när det var små kvistar så hade denna konflikt aldrig uppstått.
Det är lätt att misstänka att det är personligt från föreningens sida. Vanligtvis vill ju vägföreningar hålla växtligheten borta från vägområdet. Nu stod dessa björkar en bit från vägen, men jag har svårt att se att en vägförening har ett behov av att ha träden där. Annat vore om föreningen hade syftet att förvalta park och dessa träd fyllde ett syfte i parken. Vägföreningen tänker väl inte återplantera träden? Det borde inte finnas utrymme i anläggningsbeslutet för att ta sådana kostnader om det är en ren gemenskapsanläggning med syfte väg, oavsett om de hade fått skadestånd eller ej.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast å andra sidan. Vägföreningen finns med syfte att förvalta en väg, för transporter. Att björkarna försvinner påverkar troligen inte föreningens verksamhet negativt. Kanske tvärtom.

Det ska sägas att trots namnet så förvaltar denna vägförening också allmänna platser som har natur- och parkändamål. Tydligen är det lösningen i Ekerö kommun, att det råder enskilt huvudmannaskap för nästan alla allmänna platser och de förvaltas av stora samfällighetsföreningar.

Claes Sörmland
A Anvandarnamn_ skrev:
Vad har vägföreningen med det att göra?
Om en vägförening vill ta med träd så måste den först fråga markägaren. Vem är markägare?
Kommunen är markägare men träden förvaltas som en del av en gemensamhetsanläggning med park- eller naturändamål av samfällighetsföreningen/vägföreningen.

Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
12 000 kr är ju otroligt lågt pris för lite kvällssol! Är det någon som vet värdet att ha träd på en kyrkogård? Behöver ta bort två träd på kyrkogården som ligger granne för att få solen 30 min till på kvällen och det betalar jag gladeligen 10000kr för*…

*märk väl att jag inte är en idiot så jag kommer ej såga ner träd som inte är mina egna. Ovanstående ska läsas med någon form av sarkastiskt ton.
Man kan ju gissa att kyrkogårdsförvaltningen kommer att hävda skada och kommer att få en kostnad för att reparera denna miljö. Därmed lär du bli skadeståndskyldig. Det är ju inte lite björksly på naturmark som det rör sig om i ditt fall.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En trädtråd igen.

[bild]
Framgår det hur många dagsböter som utdömdes? (för att bedöma straffvärde)

Claes Sörmland
P paralun skrev:
Framgår det hur många dagsböter som utdömdes? (för att bedöma straffvärde)
Det var 30 dagsböter och villkorlig dom med straffvärdet 14 dagars fängelse.

(Jag ser nu att det inte bara kvinnan som döms, utan även hennes man döms för samma sak till att betala 30 dagsböter.)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:

Träd reglerar vatten i mark, väldigt relevant för en väg då vatten ska hanteras.

• Gilla
  • Haha
liran och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.