7 723 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
såga i limträbalk
hallå!
jag skall starta projektet trappa.
(den skall vara inomhus och snygg skall den bli)
just nu har jag en gäng limträbalkar som är 56 tjocka och skall till och bli vagnstycket under själva trappan.
min fråga är: hur är det lämpligast att såga i det för att få raka snitt och relativt bra hörn (de kommer iof inte att synas)
det lutar åt en cirkelsåg, men finns det bättre ideer?
jag skall starta projektet trappa.
just nu har jag en gäng limträbalkar som är 56 tjocka och skall till och bli vagnstycket under själva trappan.
min fråga är: hur är det lämpligast att såga i det för att få raka snitt och relativt bra hörn (de kommer iof inte att synas)
det lutar åt en cirkelsåg, men finns det bättre ideer?
Nu vet jag inte hur du tänkt dig, men en bra fogsvans ger bra och raka snitt, det är inte svårt att såga vinkelrät bara sågen är bra. Man behöver inte maskiner till allt.
Men beskriv gärna lite mer i detalj hur du tänkt såga upp balken, då kanske det finns andra tips.
Men beskriv gärna lite mer i detalj hur du tänkt såga upp balken, då kanske det finns andra tips.
nja det skall bli 7 steg och tre vagnstycken. så 21 trekanter som skall sågas ut i limträ. den är 56mm tjock så tänkte att det blir smidigare med maskin och rakare framförallt. kommer kapa lite tre till själva steg oxå som kommer vara i liknande tjocklek.
funderar på att köpa dewalt D23620 den kommer igenom 65mm sen kommer jag ha mer nytta av den.
funderar på att köpa dewalt D23620 den kommer igenom 65mm sen kommer jag ha mer nytta av den.
Sänksåg?
Mha linjalen får man spåret där man vill.
Min Makita ger så fina snitt att om man polerade de med ett 2000-korn slippapper så blir det repor.
Är dock liiite tveksam till hur djup den tar. Den kanske inte räcker genom 56 mm när man använder linjalen...
Mha linjalen får man spåret där man vill.
Min Makita ger så fina snitt att om man polerade de med ett 2000-korn slippapper så blir det repor.
Är dock liiite tveksam till hur djup den tar. Den kanske inte räcker genom 56 mm när man använder linjalen...
Tror jag fattar hur du menar, den sågen funkar, bäst blir det om du kan lägga flera reglar intill varandra och ta ett snitt över så du tillverkarar tre trianglar direkt, sedan kapa vilnkelrät så har du tre till osv. Ha en OSB eller något du inte är rädd om under så är det lätt att såga med allt liggandes plant och stabilt.
Inte på varandra utan brevid, det som är pilligt med cirkelsåg är att kapa korta snitt om man inte är van. Lägger du dem intill så blir varje snitt 1m och du får ut tre bitar med exakt samma vinkel.storken skrev:
PCLarsson skrev:
skoj! jag tänkte att såga ut i jack och inte sätta dit trianglar (har sett den beskrivningen)
jag råkade hitta 9 limträbalkar på blocket och på plats kom jag på att jag skall anv de som steg oxå. annars tnänkte jag har tre vagnstycke och soga upp en bänkskiva i massivträ till trappsteg. tänkte att hyvla de så att allt bli rent och snyggt sedan ta och såga ut vagnstycken förborra osv sedan blir det att få in det och platsmontera.
hur går dina planer? hur skall du göra? tankar tips allt är välkommet!
Klicka här för att svara