Hej

Har några plattor som är 230x114x25 mm och behöver kapas, vi pratar om 2-3st.
Jag har en sticksåg och undrar om man kan använda någon särskild blad till att kapa tegel med eller finns det andra lätta billiga alternativ at kapa/såga med?
Vill helst inte köpa en vinkelslip med diamantklinga eller dylikt

J jonaserik skrev:
Tegel för hårt allrahelst eldfast som bränts hårt, inga vanliga sågblad om tar det. Blad för keramik och tegel men är korta och räcker nog inte igenom stenen, kan gå att såga från två håll. Här en typ och finns på flera varuhus.
[länk]
Tusen tack, snittet behöver inte bli snyggt eller rakt, den kommer inte synas. ska åka förbi K-rauta o köpa en sådant blad
kan man även köra med dessa ?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/sticksagblad/sticksagblad-181866/

Ja det går nog , ett bra blad av Boschkvalitet inget skräp

J jonaserik skrev:
Ja det går nog , ett bra blad av Boschkvalitet inget skräp
Super tack!

Tänk på att blötlägga innan du sågar så slipper du mycket av dammet.. Det är inte nyttigt...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tänk på att blötlägga innan du sågar så slipper du mycket av dammet.. Det är inte nyttigt...
Tack för tipset!

Blötlägger du kan dammet klegga ihop sig , men prova lite lätt utan väta, stå gärna i medvind ,ryggen mot vinden, ute så ryker dammet från dig.

Edit . Pass på dam från tegel är ett H-E att få bort och färgar allt , så se till att dammet ryker åt rätt kåll

J jonaserik skrev:
Blötlägger du kan dammet klegga ihop sig , men prova lite lätt utan väta, stå gärna i medvind ,ryggen mot vinden, ute så ryker dammet från dig.

Edit . Pass på dam från tegel är ett H-E att få bort och färgar allt , så se till att dammet ryker åt rätt kåll
ah, kanske inte ska köra när det blåser mot grannen så att säga =D

J Jazze84 skrev:
ah, kanske inte ska köra när det blåser mot grannen så att säga =D
Nu är ju säkert sticksågsbladet bättre än vinkelslipen i dammhänseende, men när jag byggde vedugn hade jag stenarna liggandes i en hink med vatten, det gick inte annars (med vinkelslip då) ..

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
M
Om det ändå inte kommer synas, är det inte då lättare att hamra längs det önskade brottet med hammare och mejsel?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:
Om det ändå inte kommer synas, är det inte då lättare att hamra längs det önskade brottet med hammare och mejsel?
Ja asså det går absolut, dom kommer inte synas eller behöver va supernoga eller snyggt. Är det bara lägga mejseln på de önskade ledden o hamra till ?

M
J Jazze84 skrev:
Ja asså det går absolut, dom kommer inte synas eller behöver va supernoga eller snyggt. Är det bara lägga mejseln på de önskade ledden o hamra till ?
Det bästa är väl om du har en mejsel anpassad för tegel/Sten, men jag ger mig tusan på att en vanlig skruvmejsel funkar också. Kan dock ta skada.

jag hade ritat upp en brottslinje, knackat försiktigt längs linjen ett par gånger och sedan successivt ökat kraften. Detta för att få ett så snyggt brott som möjligt.

den petige hade antagligen knackat försiktigt på ena sidan och sedan även på den andra sidan. Kan tänkas att den blir något mer exakt då :)

M Marcussjogren skrev:
Det bästa är väl om du har en mejsel anpassad för tegel/Sten, men jag ger mig tusan på att en vanlig skruvmejsel funkar också. Kan dock ta skada.

jag hade ritat upp en brottslinje, knackat försiktigt längs linjen ett par gånger och sedan successivt ökat kraften. Detta för att få ett så snyggt brott som möjligt.

den petige hade antagligen knackat försiktigt på ena sidan och sedan även på den andra sidan. Kan tänkas att den blir något mer exakt då :)
Ja det låter som ett alternativ med, ska till hornbach imorrn och kollar vad dom har för mejslar inne

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.