3 961 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
såga i eldfast tegel
Hej
Har några plattor som är 230x114x25 mm och behöver kapas, vi pratar om 2-3st.
Jag har en sticksåg och undrar om man kan använda någon särskild blad till att kapa tegel med eller finns det andra lätta billiga alternativ at kapa/såga med?
Vill helst inte köpa en vinkelslip med diamantklinga eller dylikt
Har några plattor som är 230x114x25 mm och behöver kapas, vi pratar om 2-3st.
Jag har en sticksåg och undrar om man kan använda någon särskild blad till att kapa tegel med eller finns det andra lätta billiga alternativ at kapa/såga med?
Vill helst inte köpa en vinkelslip med diamantklinga eller dylikt
Tegel för hårt allrahelst eldfast som bränts hårt, inga vanliga sågblad om tar det. Blad för keramik och tegel men är korta och räcker nog inte igenom stenen, kan gå att såga från två håll. Här en typ och finns på flera varuhus.
https://www.k-rauta.se/produkt/stic...EnlJZtdMigaP_ldVDTZI-1641223966-0-gaNycGzNDBE
https://www.k-rauta.se/produkt/stic...EnlJZtdMigaP_ldVDTZI-1641223966-0-gaNycGzNDBE
Tusen tack, snittet behöver inte bli snyggt eller rakt, den kommer inte synas. ska åka förbi K-rauta o köpa en sådant bladJ jonaserik skrev:
kan man även köra med dessa ?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ner/sagblad/sticksagblad/sticksagblad-181866/
Allvetare
· Västra götaland
· 9 225 inlägg
Tänk på att blötlägga innan du sågar så slipper du mycket av dammet.. Det är inte nyttigt...
Blötlägger du kan dammet klegga ihop sig , men prova lite lätt utan väta, stå gärna i medvind ,ryggen mot vinden, ute så ryker dammet från dig.
Edit . Pass på dam från tegel är ett H-E att få bort och färgar allt , så se till att dammet ryker åt rätt kåll
Edit . Pass på dam från tegel är ett H-E att få bort och färgar allt , så se till att dammet ryker åt rätt kåll
ah, kanske inte ska köra när det blåser mot grannen så att säga =DJ jonaserik skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 225 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det bästa är väl om du har en mejsel anpassad för tegel/Sten, men jag ger mig tusan på att en vanlig skruvmejsel funkar också. Kan dock ta skada.J Jazze84 skrev:
jag hade ritat upp en brottslinje, knackat försiktigt längs linjen ett par gånger och sedan successivt ökat kraften. Detta för att få ett så snyggt brott som möjligt.
den petige hade antagligen knackat försiktigt på ena sidan och sedan även på den andra sidan. Kan tänkas att den blir något mer exakt då
Ja det låter som ett alternativ med, ska till hornbach imorrn och kollar vad dom har för mejslar inneM Marcussjogren skrev:Det bästa är väl om du har en mejsel anpassad för tegel/Sten, men jag ger mig tusan på att en vanlig skruvmejsel funkar också. Kan dock ta skada.
jag hade ritat upp en brottslinje, knackat försiktigt längs linjen ett par gånger och sedan successivt ökat kraften. Detta för att få ett så snyggt brott som möjligt.
den petige hade antagligen knackat försiktigt på ena sidan och sedan även på den andra sidan. Kan tänkas att den blir något mer exakt då