1 990 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Såga hål i reglar för el
Okej, tack så mycket. Ska tänka på det när jag börjar med väggarna. Kommer göra allt för att inte riva ytterpanelen. Väggarna blir i princip inte blöta vid regn mer än det som stänker upp från marken så takfot och gavelsprång borde vara tillräckliga
Du skulle ju kunna sätta någon form av läkt i varje fack som du sen sätter utegips mot. Sen reglar du på mer inåt, sätter isolering och vanlig gips. Är ju rätt enkelt att sätta in typ mögelstoppers eller bara borra upp några ventilationshål uppe och ner i varje fack. Ska det inte vara uppvärmt året runt så ska du inte ha någon ångspärr. Kanske till och med köra cellulosa isolering
Du får ju genomgående köldbryggor om du inte reglar på annan cc än nu men det kanske inte gör så mkt. Vad ska du använda det till?
Du får ju genomgående köldbryggor om du inte reglar på annan cc än nu men det kanske inte gör så mkt. Vad ska du använda det till?
Du har fått många förmaningar angående isoleringen. Det är inte så att någon haft direkt fel, men flera verkar inte riktigt förstå att det "bara" är en friggebod vi talar om. Du kommer ju lägga särskilt tjock isolering, då är inte riskerna för fukt lika stor. Likaså, om det mot all förmodan skulle bli lite fukt i en vägg, om 10år. Då är det ändå en skitsak att plocka ner ytterpanelen, isoleringen, sätta ny isolering, vindduk, och ny panel. En kostnad på ett par tusenlappar.F FaRyb skrev:
Hade det däremot varit en villa, med uppemot 30cm isolerin. Då är det noga, eftersom det snabbt blir fuktskador i en sådan vägg, om något gjorts fel. En fuktskada i väggen på en villa blir också väldigt kostsam.
Mina råd är att bara försöka spika upp 15mm luftläkt på panelen innifrån, och sätta en vindduk, om det går. Därefter isolering och sist en ångbroms (undvik helst plast).
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Skulle kunna skriva ett låååångt föredrag om fukt / byggnader .....A AG A skrev:Du har fått många förmaningar angående isoleringen. Det är inte så att någon haft direkt fel, men flera verkar inte riktigt förstå att det "bara" är en friggebod vi talar om. Du kommer ju lägga särskilt tjock isolering, då är inte riskerna för fukt lika stor. Likaså, om det mot all förmodan skulle bli lite fukt i en vägg, om 10år. Då är det ändå en skitsak att plocka ner ytterpanelen, isoleringen, sätta ny isolering, vindduk, och ny panel. En kostnad på ett par tusenlappar.
Hade det däremot varit en villa, med uppemot 30cm isolerin. Då är det noga, eftersom det snabbt blir fuktskador i en sådan vägg, om något gjorts fel. En fuktskada i väggen på en villa blir också väldigt kostsam.
Mina råd är att bara försöka spika upp 15mm luftläkt på panelen innifrån, och sätta en vindduk, om det går. Därefter isolering och sist en ångbroms (undvik helst plast).
Orkar .
Tack för detta! Vet ju att det alltid finns någon lösning men det är skönt att höra. Första gången jag bygger något sånt här och försöker lära mig och bygga "rätt" och ordentligt samtidigt som det precis som du säger bara är en friggebod och inte bostadshus.A AG A skrev:Du har fått många förmaningar angående isoleringen. Det är inte så att någon haft direkt fel, men flera verkar inte riktigt förstå att det "bara" är en friggebod vi talar om. Du kommer ju lägga särskilt tjock isolering, då är inte riskerna för fukt lika stor. Likaså, om det mot all förmodan skulle bli lite fukt i en vägg, om 10år. Då är det ändå en skitsak att plocka ner ytterpanelen, isoleringen, sätta ny isolering, vindduk, och ny panel. En kostnad på ett par tusenlappar.
Klicka här för att svara