Hej
Håller på att bygga friggebod som ska isoleras och funka som gästhus.
Undrar hur jag ska förbereda för elen i huset, kan jag såga hål i botten på regeln för ena väggen och borde jag ersätta den med en kortregel högre upp?

• Bygget av en friggebod med isolering, två markerade områden på träregel för elektriska installationer, gul slang och marken synlig under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram för friggebod under konstruktion med gul slang genom reglar, diskussion om elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Det är inkommande el du tänker på här?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inkommande el du tänker på här?
Ja precis. Kabelröret går från garaget där vi har en elcentral till friggeboden

Mikael_L
Jag tycker det ser bra ut med hål där du ritat röda ringar, om det funkar bra att komma in där underifrån.

Du lär inte behöva förstärka något, den regeln bär ingen last.

• Gilla
AG A och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
F FaRyb skrev:
Hej
Håller på att bygga friggebod som ska isoleras och funka som gästhus.
Undrar hur jag ska förbereda för elen i huset, kan jag såga hål i botten på regeln för ena väggen och borde jag ersätta den med en kortregel högre upp?
Är det baksidan av en yttervägg 🤔
Du skriver att friggan skall isoleras (tak - väggar - golv)

Ja precis, det är yttervägg man ser i bilden sett inifrån

Hade inte börjat med golv och isolering när bilden togs, men nu är golvet i princip klart. Vill vänta med att isolera väggarna tills jag pratat med elektriker men vill förbereda så mycket jag kan själv.

Tomture61
F FaRyb skrev:
Ja precis, det är yttervägg man ser i bilden sett inifrån
Normalt så bygger man sett utifrån . Detta gäller när man ska värma upp byggnaden + isolerar .
Ytterpanel
Luftspalt 28-45 mm
Liggande eller stående läkt (beror på orienteringen av ytterpanelen) för att skapa luftspalten
Utegips eller vindduk
Stående reglar - isolering

Samma sak ang luftspalt i taket .

Ok, tack. Har inte hunnit tänka så långt än. Fokuserar på tak och golv så att det är tätt inför höst och vinter. Friggeboden är köpt som färdigt platt paket i princip, så väggarna har jag inte gjort själv.

Som nämnts, så kan du utan risk borra stora hål i syllen. De tar bara last uppifrån, och därför gör inte dessa hål någon skillnad.

Tomture61
F FaRyb skrev:
Ok, tack. Har inte hunnit tänka så långt än. Fokuserar på tak och golv så att det är tätt inför höst och vinter. Friggeboden är köpt som färdigt platt paket i princip, så väggarna har jag inte gjort själv.
Den friggan (platta paket) är inte ämnad att isolera .
Men det är upp till dig hur länge du vill ha en frisk byggnad .
En ytterpanel i trä är aldrig vatten / fukttät .
https://www.byggahus.se/renovera/sa-isolerar-du-friggeboden-garaget
Obs att luftspalter ska vara öppna utåt (självdrag)

Redigerat:
Har tänkt isolera enligt konstens alla regler och ha luftspalt och allt vad det är och ordentliga material. Du får gärna berätta mer om varför det inte skulle gå att isolera friggeboden?

Tomture61
F FaRyb skrev:
Har tänkt isolera enligt konstens alla regler och ha luftspalt och allt vad det är och ordentliga material. Du får gärna berätta mer om varför det inte skulle gå att isolera friggeboden?
Som jag skrev tidigare
Ytterpanel
Luftspalt 28-45 mm
Liggande eller stående läkt (beror på orienteringen av ytterpanelen) för att skapa luftspalten
Utegips eller vindduk
Stående reglar - isolering
Obs att luftspalten (bakom ytterpanelen) ska ha öppning mot utsidan upptill och nedtill , när solen ligger på så skapas ett självdrag , ventilerar ut ev fukt .
Har man inte dessa luftspalter i ytterväggar - tak så kan trä börja ruttna pga för hög luftfuktighet .

Mikael_L
F FaRyb skrev:
Om det ska bli bra med den boden så ska du egentligen bryta bort fasadpanelen, sen dra på vindduk, ett lager läkt för luftspalt, t.ex. 28x70 eller 25x50, sen på med fasadpanel.

Då får du en luftspalt mellan vindväven och panel som kan ventilera ut den fukt som uppstår bakom fasadbrädorna.
Sen har du en vindväv som gör att det inte blåser in luft i isoleringen som kan ta bort nästan all isoleringsverkan av isoleringen.

Mikael_L
Nu har du en rätt tunn vägg, så den kan nog hålla sig tillräckligt torr (torka upp tillräckligt snabbt) genom att torka ur fukten från bägge hållen, bra är det ifall det är en ordentlig takfot då, så väggen skyddas så bra som möjligt från regn.

Men sätt inga täta skikt på insidan då, utan vanlig papperstapet med vanligt gammeldags tapetklister, blir nog bra. Bäst är kanske en obehandlad träpanel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.