Hej

Håller på att bygga ny inredning i tvättstugan och skall passa in några 28mm ekskivor. Den första blev bra, förutom att det brände en hel del i trät. Nästa skiva skall kapas så att snittet blir synligt. Vad skall man tänka på för att undvika brända kanter? Varvtal, matning?

Använder en Makita SP6000 med 48T-klinga.

Du måste mata snabbare. Större matning per tand ger större spåntjocklek. Alternativet är att välja en klinga med färre tänder. Om tänderna inte tillåts skära en ordentlig spåna, kommer släppningssidan på eggen att gnida mot trät utan att en spåna genereras. Det ger bara friktionsvärme och bränd yta. Dessutom sliter det på eggen släppningssida. I metallbearbetningssammanhang brukar det kallas för fasförslitning.

48T klingan borde funkar bra för kapning. För klyvning behöver du en klyvklinga. Och precis som mattias skriver så måste du får varje tand att skära mer och gnida mindre. Öka matningen och sänka varvtalet är därför rätt melodi. Och färre samt mer aggressiva tänder på klingan (klyvklinga alltså). Ett alternativ till att köpa en ny klinga är att spänna fast skenan ordentligt och sen göra snittet i 4-5 omgångar istället. Då blir det lättare att mata snabbare utan att knäcka maskinen.

• Gilla
Mi66ni
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
48T klingan borde funkar bra för kapning. För klyvning behöver du en klyvklinga. Och precis som mattias skriver så måste du får varje tand att skära mer och gnida mindre. Öka matningen och sänka varvtalet är därför rätt melodi. Och färre samt mer aggressiva tänder på klingan (klyvklinga alltså). Ett alternativ till att köpa en ny klinga är att spänna fast skenan ordentligt och sen göra snittet i 4-5 omgångar istället. Då blir det lättare att mata snabbare utan att knäcka maskinen.
Om snittet du pratar om är ett kapsnitt så visar du en ändyta. De är väsrst att få bra, så man brukar försöka hitta sätt att inte låta dem vara synliga. Men på bänkskivor är det inte alltid lösbart.

Lägg till det att du kanske inte skall betrakta sågytan som slutfinish, och om bränningen är ytlig behöver det inte bli en katastrof. Såga 0.5 mm till 1 mm marginal, och om nödvändigt hyvla ner det sista är en möjlighet.

--- Mats ---

Tack för tipsen! Är borta i veckan, så det blir till att prova nästa vecka.

Det rör sig om tre typer av snitt: klyvsnitt (det var då det brände), kapsnitt (gick bättre) samt ett sntt som kommer att ligga ca 10 grader från ett klyvsnitt. Detta snitt är det som kommer att bli synligt, skall gå från 60cm djup diskbänk till en dörrkarm 50cm från väggen.

Om inte annat går det ju att snygga till med hyvel, fräs eller slip.

Daniel_N skrev:
Ett alternativ till att köpa en ny klinga är att spänna fast skenan ordentligt och sen göra snittet i 4-5 omgångar istället. Då blir det lättare att mata snabbare utan att knäcka maskinen.
Lite återmatning: Körde som du föreslog, tog skivan i fyra snitt, det blev mycket bra - tack. Lite lätt slip efteråt så blev snittet som jag ville. Skenan satt helt perfekt fast tack vare mina nya Festool-tvingar!

Jag fick även hem ett CMT-blad med 24T. Tyvärr var det för tunt för sågen, det gick inte att sätta fast utan shims, vilket jag inte har hemma.

Ellagård skrev:
Lite återmatning: Körde som du föreslog, tog skivan i fyra snitt, det blev mycket bra - tack. Lite lätt slip efteråt så blev snittet som jag ville. Skenan satt helt perfekt fast tack vare mina nya Festool-tvingar!

Jag fick även hem ett CMT-blad med 24T. Tyvärr var det för tunt för sågen, det gick inte att sätta fast utan shims, vilket jag inte har hemma.
Kul att det funkade bra:) Tänk efter när du shimsar bara, du vill ju inte att klingan ska hamna närmare sågen, eftersom den då kommer att äta mer av gummikanten.

Daniel_N skrev:
Kul att det funkade bra:) Tänk efter när du shimsar bara, du vill ju inte att klingan ska hamna närmare sågen, eftersom den då kommer att äta mer av gummikanten.
Det där med klingtjocklek blev jag tokig på, satt och läste specar på klingor tills ögonen blödde. Oftast anges tändernas tjocklek, men inte skivans, vilket som du påpekar är väldigt viktigt.

För klyvning brukar jag oftast använda en snik-variant från Biltema med 18 tänder, artnr 16-160, pris 79,90:-, den har fungerat utmärkt för mig.

/fth

Mer återmatning: Hjälpte en kompis att kapa till skivor till en badrumsmöbel idag. Eftersom att vi var i hans stora maskinverkstad var det en smal sak att fixa ett shims till 24T CMT-klingan jag nämnde ovan. Skivorna var i något afrikanskt träslag, lite mörkare och mjukare än ek och 29mm tjocka. CMT-klingans tänder är endast 1,3mm och det var som att skära i smör när vi jobbade - helt fantastiskt! Kombinationen av tänder och klinga gjorde att snittet landar 0,05mm utanför gummiläppen, men det var inget som ställde till problem.

Inom parentes sagt så skulle skivorna ligga på en ställning han svetsat ihop i rostfritt, skapligt snyggt.

En fråga angående Makitan: Levereras skenan med en något för bred gummilist som skärs vid första kapningen?

ski3r skrev:
En fråga angående Makitan: Levereras skenan med en något för bred gummilist som skärs vid första kapningen?
Ja, det gör den.

Mvh Fredrik

Ja, den "för bred" som Fredrik skriver.

Originalklingan ger en intryckning på 0,3mm från spindeln (2,2-1,6)/2, CMT-klingan en intryckning på 0,25mm (1,3-0,8)/2. Intryckningen kan jämföras med ET-måttet på fälgar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.