Jag har gamla tunna dörrar och när jag nu ska lacka om dom och sätta dit nya dörrhandtag upptäckte jag ett problem. Till de nya dörrhandtagen ingick kapar handtagsskruv med nippel. (M4)

Men nippeln är ungefär 5mm för lång.
Den är 20mm men behöver få ner den till 15mm.

Vad är bästa sättet att möjliggöra detta, utan att skada gängorna inuti? Har en bågfil men inget skruvstäd!

Tack på förhand!

Du får nog förtydliga. Vad är det för dörr? Till ett skåp? Vad menar du med nippel (bild)?

Att kapa en skruv är ofta enklast om du skruvar på en mutter, sågar av, filar ändan konisk, och sn skruvar av muttern. Då brukar gängorna bli ok….

Är det klippskruv du pratar om?

Ursäkta min otydlighet. Klippskruv verkar vara ett annat namn på skruven.

Nippeln verkar vara namnet på den delen där jag skruvar in skruven i.
Bifogar en bild där jag med ett rött sträck visar vad jag behöver kapa av.

Nippeln är alltså gängad inuti och skruven ska skruvas in där i (nippeln på ena sidan av dörren och skruven skruvas från andra hållet). Just nu slår nippeln i låskistan, så behöver bli av med några mm!

• Svart yta med en bult och en passande mutter, metallytor, verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinkelkap funkar bra. Antar att du menar skruvarna med gänga/mellanrum/gänga.
Har kapat sånna med vinkelkap och finslipat graderna i änden med vinkelkapen. Funkar klockrent.

Vad är det som gör att nippeln är för lång? Skruvarna är ju gjorda för att kunna kapa ner till rätt längd, men nippeln ska ju inte behöva kapas.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vad är det som gör att nippeln är för lång? Skruvarna är ju gjorda för att kunna kapa ner till rätt längd, men nippeln ska ju inte behöva kapas.
Nippeln sticks ju in i ett förborrat hål i dörren men den går inte in i själva låskistan. Så avståndet mellan låskistans kant och "sidan av dörren" blir för kort, så den sticker ut några mm utanför dörren!

GustafViklund GustafViklund skrev:
Nippeln sticks ju in i ett förborrat hål i dörren men den går inte in i själva låskistan. Så avståndet mellan låskistans kant och "sidan av dörren" blir för kort, så den sticker ut några mm utanför dörren!
Aldrig varit med om faktiskt. Men en vinkelkap borde fungera till detta också.

Ohchips Ohchips skrev:
Aldrig varit med om faktiskt. Men en vinkelkap borde fungera till detta också.
Varit inne på vinkelkap, men då är min fråga...Behövs det ett skruvstäd för att kunna stabilsera eller finns det något annat smart sätt för att åstadkomma en tillräcklig stabilitet?

Jag håller i med fingrarna mot en stenplatta eller liknande. Kanske inte helt enligt fackliga regler. Men privat gör jag så och jag har fingrarna kvar.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Alternativt håll i med en rörtång eller poligrip.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Med lite pill går det få fast även små grejer med en tving om du har tillgång till det.

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Kan du inte borra upp hålet i låskistan? Antar att det är där det tar stop…

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Kan du inte borra upp hålet i låskistan? Antar att det är där det tar stop…
Detta var det smartaste hittills! Det var inga problem att göra detta med en gammal sliten borr!

Tack för alla tips allesammans, men med detta knep löste sig allt!
Men bra information att ha i framtiden om liknande situation dyker upp!

• Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.