12 691 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Såga 28 mm brett spår ?
Spåret ska köras på tvären på regeln ca 80 mm från änden.
Tror det skulle vara problematiskt att ha regelbiten på höjden (1,1 m stående)och fräsa ett spår med bordsfräsen. Annars har jag matarverk till min bordsfräs.
Är det någon som har ide om jigg för att klara detta ?
Tror det skulle vara problematiskt att ha regelbiten på höjden (1,1 m stående)och fräsa ett spår med bordsfräsen. Annars har jag matarverk till min bordsfräs.
Är det någon som har ide om jigg för att klara detta ?
Men kära Lejon, den tid som du har lagt i denna tråd.....är inte det samma tid det hade tagit dig att färdigställa dina 8-9 fräsningar.
Om du kör över med fräsen i flera omgångar så ska det inte tjocka till sig samt jag förutsätter du har en dammsugare/spånsug kopplad till fräsen.
Om du kör över med fräsen i flera omgångar så ska det inte tjocka till sig samt jag förutsätter du har en dammsugare/spånsug kopplad till fräsen.
Det är ca 400 bitar som redan är klara men funderingarna är till nästa omgång. Man funderar ju alltid på om det går att fixa sakerna på ett enklare sätt.
Men kanske detta är det bästa att köra dom som jag gör idag.
Och ja jag har en spånsug men den tar inte spånen om jag kör allt i en omgång.
Men kanske detta är det bästa att köra dom som jag gör idag.
Och ja jag har en spånsug men den tar inte spånen om jag kör allt i en omgång.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har för mig jag sett att en del använder nåt fäste som gör att sågklingan sitter lite snett och då blir det ju ett bredare spår...?Lejon skrev:
kan det vara i videon där man sågar zinkade lådsidor?
Klart att man kan köra arbetstycket snett över klingan - om klingan är någorlunda välskärpt dvs. MEN den profil du får på spåret blir då oval. Om det är ett problem i detta fall låter jag vara osagt...Snailman skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
nej jag menar att man sätter några sneda bitar på var sida om klingan där man skruvar fast den, så den liksom vobblar fram och tillbaka så den blir som en mycket bredare klinga, vet tyvärr inte vad de kallas...
Något sånt här kanske. Wobblingssågtillsats enligt Stora Snickarboken.Snailman skrev:
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Med en stor tappfräs med tre á fyra spindlar, som måste vara maskinen som är gjord för
det där, är det nog inte så knepigt. De är inte så dyra att köpa begagnade, men de är stora as och ger bland det värsta oljudet i snickerivärlden.
det där, är det nog inte så knepigt. De är inte så dyra att köpa begagnade, men de är stora as och ger bland det värsta oljudet i snickerivärlden.
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
Man brukar ju falsa på tvären med dom alltså ta bort allt matrreal inte ett spår. Kanske går att sätta i andra stål i kuttern skall kolla på detta på den gammla jonseredarn imorgon.Mr Handyman skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Nej, det är kanske inte helt givet att det går. Kändes som ett troligt alternativ bara.
Jaha...Fast då hade jag rekommenderat festools of 2200 med skena och köpt ett lämpligt frässtål till den.Lejon skrev:
Det enklaste är väl att spänna ihop x antal med några långa tvingar på en plan yta och köra igång.
Här ser du lite av dess avverkningskapacitet:
http://www.festool.se/artikel/artikel_weiterleiten.cfm?id=207
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Svårt att se att det inte skulle gå utmärkt med den fräsen. Vad kör du med för maskin nu Lejon?
Efter lite googlande fann jag dessa dado till felder.
De verkar kunna ta allt i ett svep på bredden.http://www.youtube.com/watch?v=saiz_HFejf0
De verkar kunna ta allt i ett svep på bredden.http://www.youtube.com/watch?v=saiz_HFejf0