Spåret ska köras på tvären på regeln ca 80 mm från änden.

Tror det skulle vara problematiskt att ha regelbiten på höjden (1,1 m stående)och fräsa ett spår med bordsfräsen. Annars har jag matarverk till min bordsfräs.

Är det någon som har ide om jigg för att klara detta ?
 
Men kära Lejon, den tid som du har lagt i denna tråd.....är inte det samma tid det hade tagit dig att färdigställa dina 8-9 fräsningar.
Om du kör över med fräsen i flera omgångar så ska det inte tjocka till sig samt jag förutsätter du har en dammsugare/spånsug kopplad till fräsen.
 
Det är ca 400 bitar som redan är klara men funderingarna är till nästa omgång. Man funderar ju alltid på om det går att fixa sakerna på ett enklare sätt.

Men kanske detta är det bästa att köra dom som jag gör idag.

Och ja jag har en spånsug men den tar inte spånen om jag kör allt i en omgång.
 
Snailman
Lejon skrev:
Jo jag har såg men att inte kunna såga med ett snitt går bort för att det tar för lång tid. Ja jag vet att jag tjatar men det ska gå fort att göra detta :-))
Har för mig jag sett att en del använder nåt fäste som gör att sågklingan sitter lite snett och då blir det ju ett bredare spår...?

kan det vara i videon där man sågar zinkade lådsidor?
 
Snailman skrev:
Har för mig jag sett att en del använder nåt fäste som gör att sågklingan sitter lite snett och då blir det ju ett bredare spår...?

kan det vara i videon där man sågar zinkade lådsidor?
Klart att man kan köra arbetstycket snett över klingan - om klingan är någorlunda välskärpt dvs. MEN den profil du får på spåret blir då oval. Om det är ett problem i detta fall låter jag vara osagt...
 
Snailman
nej jag menar att man sätter några sneda bitar på var sida om klingan där man skruvar fast den, så den liksom vobblar fram och tillbaka så den blir som en mycket bredare klinga, vet tyvärr inte vad de kallas...
 
Snailman skrev:
nej jag menar att man sätter några sneda bitar på var sida om klingan där man skruvar fast den, så den liksom vobblar fram och tillbaka så den blir som en mycket bredare klinga, vet tyvärr inte vad de kallas...
Något sånt här kanske. Wobblingssågtillsats enligt Stora Snickarboken.
 
Redigerat:
Snailman
själva klingan är ju som en vanlig klinga det är själva infästningen av den som är annorlunda
 
Med en stor tappfräs med tre á fyra spindlar, som måste vara maskinen som är gjord för
det där, är det nog inte så knepigt. De är inte så dyra att köpa begagnade, men de är stora as och ger bland det värsta oljudet i snickerivärlden.
 
Mr Handyman skrev:
Med en stor tappfräs med tre á fyra spindlar, som måste vara maskinen som är gjord för
det där, är det nog inte så knepigt. De är inte så dyra att köpa begagnade, men de är stora as och ger bland det värsta oljudet i snickerivärlden.
Man brukar ju falsa på tvären med dom alltså ta bort allt matrreal inte ett spår. Kanske går att sätta i andra stål i kuttern skall kolla på detta på den gammla jonseredarn imorgon.
 
Nej, det är kanske inte helt givet att det går. Kändes som ett troligt alternativ bara.
 
Lejon skrev:
Spåret ska köras på tvären på regeln ca 80 mm från änden.

Tror det skulle vara problematiskt att ha regelbiten på höjden (1,1 m stående)och fräsa ett spår med bordsfräsen. Annars har jag matarverk till min bordsfräs.

Är det någon som har ide om jigg för att klara detta ?
Jaha...Fast då hade jag rekommenderat festools of 2200 med skena och köpt ett lämpligt frässtål till den.
Det enklaste är väl att spänna ihop x antal med några långa tvingar på en plan yta och köra igång.
Här ser du lite av dess avverkningskapacitet:
http://www.festool.se/artikel/artikel_weiterleiten.cfm?id=207
 
Redigerat:
Svårt att se att det inte skulle gå utmärkt med den fräsen. Vad kör du med för maskin nu Lejon?
 
MFS700 blir väl bättre än skenan i detta fallet. Då behöver man ju inte fräsa ut 28mm bredd i ett svep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.