12 691 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Såga 28 mm brett spår ?
Sida 1 av 3
Någon som har bra tips på hur man kan sågar ett spår 28 mm bredd, 20 mm djupt.
Spåret ska vara i ett antal hundra 120 mm brädor (ska bli väggar till badtunnor, botten spår för golvet)
Har fräst många med överhandsfräs men det tar för lång tid.
Skulle vilja sätta ett antal klingor så man kan såga spåren (typ dado klingor) men hittar ingen maskin som man kan bestycka med ex. 14 st 2mm klingor.
Går det kanske på en mf30 från logosol ??
Tips och ider på billigare lösningar ?
/Lejon
Spåret ska vara i ett antal hundra 120 mm brädor (ska bli väggar till badtunnor, botten spår för golvet)
Har fräst många med överhandsfräs men det tar för lång tid.
Skulle vilja sätta ett antal klingor så man kan såga spåren (typ dado klingor) men hittar ingen maskin som man kan bestycka med ex. 14 st 2mm klingor.
Går det kanske på en mf30 från logosol ??
Tips och ider på billigare lösningar ?
/Lejon
Har en bordsfräs men kan inte tilta axeln på den. Om jag skulle använda den så skulle jag få hålla 1,1 m planka vertikalt mot fräsen och jag tor det blir vingligt.
Hoppas du förstår hur jag menar, kanske går det att lösa på något sätt men jag har inte kommit på något.
Helst skulle jag vilja lösa det med en så låg budget som möjligt.
Har funderat på om man inte kan få i klingor i någon såg men hittar ingen.
Nytta av maskiner har man alltid om man skulle få köpa något nytt för detta endamål
Hoppas du förstår hur jag menar, kanske går det att lösa på något sätt men jag har inte kommit på något.
Nytta av maskiner har man alltid om man skulle få köpa något nytt för detta endamål
Om det är massa plankor som skall göras så skulle jag bygga ngn form av listig jig till bordsfräsen. Kanske räcker att tvinga fast en 70x70 på en sidan å använda bef. anhåll på den andra - borde gå lätt som en plättLejon skrev:Har en bordsfräs men kan inte tilta axeln på den. Om jag skulle använda den så skulle jag få hålla 1,1 m planka vertikalt mot fräsen och jag tor det blir vingligt.
Nytta av maskiner har man alltid om man skulle få köpa något nytt för detta endamål![]()
jag hade bett ett snickeri fräst ut dessa med stationär fräs med matarverk.
Alternativet är kanske att köpa en sån begagnad om ni skall ha nån form av produktion.
dado blades är inte tillåtna i sverige ....för farligt tycker storebror
Alternativet är kanske att köpa en sån begagnad om ni skall ha nån form av produktion.
dado blades är inte tillåtna i sverige ....för farligt tycker storebror
Har gjort en jigg som jag kör 14 st i varje vända men jag tycker det tar för lång tid att just fräsa spåret. Sedan är det problem när man avverkar så mycket att få bort spån och blir det för mycket bakom fräsen så blir resultatet för dåligt. har nu kört med tryckluft för att blåsa bort spånet.
Ikeahanverkaren: vad menar du för fräs med matarverk som kan göra detta, har du någon länk eller någon ?
Ikeahanverkaren: vad menar du för fräs med matarverk som kan göra detta, har du någon länk eller någon ?
Har du en bordssåg med justerbord (eller egentillverkat "skjutbord" a lá Amerika) kan du ju alltid såga fram spåret. Sätt stoppblock åt båda hållen, gör ändsnitt+ något i mitten och "fräs" jämnt. Bordsfräsen skulle jag låta bli i just det här fallet (för en gångs skull...)
(Med reservation för att jag fattat fel hur det ska se ut, Det har hänt förr...)
(Med reservation för att jag fattat fel hur det ska se ut, Det har hänt förr...)
Det tar max 20 sek/pinne.Men det är klart, tid är pengar...
Förlåt! Detta kanske var ett sätt för dig att få köpa nya prylar? Då är det naturligtvis helt legitimt att strunta i såg-tipset! Det gäller att stödja varandra i verktygsmanierna vi alla lider av...
Förlåt! Detta kanske var ett sätt för dig att få köpa nya prylar? Då är det naturligtvis helt legitimt att strunta i såg-tipset! Det gäller att stödja varandra i verktygsmanierna vi alla lider av...
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det finns ju rundkuttrar för frässtål att köpa till sågar och därmed justersågar, dvs. en horisontalfräs. Förr i tiden satte man S-kuttrar (dvs. kuttrar formade som ett stort S i klyvsågen för såna uppgifter, idag vill man väl ha en säkerhetskutter. Kombinationen behöver väl vara justersåg horisontalkutter för att det ska fungera bra.
Annars är det nog rätt klockrent med matarverk till vertikalfräsen, men brädorna behöver ju stöd när de matas in i matarverket. Kanske kan ställa upp allihopa på en gång på en lång rad...
Annars är det nog rätt klockrent med matarverk till vertikalfräsen, men brädorna behöver ju stöd när de matas in i matarverket. Kanske kan ställa upp allihopa på en gång på en lång rad...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Du hade problem med handöverfräsningen, sugs inte spånet ut ordentligt? Det borde vara lätt att göra en jigg som man har när man fräser tappar och en snabbspännare.
Dvs. att fräsen går mellan två lister, brädorna du ska arbeta med stoppas in vinkelrätt mot fräsriktningen (förstås) och spänns fast med snabbspännaren och sen är det bara att köra. Det behövs egentligen bara tre bitar som brädan sticks in mellan och två L-formade lister som fräsen löper på.
Annars kan du också göra det med djupstoppet i gerkapen.
Dvs. att fräsen går mellan två lister, brädorna du ska arbeta med stoppas in vinkelrätt mot fräsriktningen (förstås) och spänns fast med snabbspännaren och sen är det bara att köra. Det behövs egentligen bara tre bitar som brädan sticks in mellan och två L-formade lister som fräsen löper på.
Annars kan du också göra det med djupstoppet i gerkapen.
Lejon skrev:Har gjort en jigg som jag kör 14 st i varje vända men jag tycker det tar för lång tid att just fräsa spåret. Sedan är det problem när man avverkar så mycket att få bort spån och blir det för mycket bakom fräsen så blir resultatet för dåligt. har nu kört med tryckluft för att blåsa bort spånet.
Här är en länk till en billig fräs.
Dock utan matarverk vilket innebär att du får putta på brädan själv.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=759&ref=last_viewed
På ett snickeri ser det nog mer ut så här med matarverk , fast den går kanske utanför budgeten att köpa??