Hej! Vad använder ni för såg för finsnickeri som kapning av t ex lackad mdf mm, ska t ex kapa fönstersmygar och täcksidor till köket. Sticksågen blir det för ojämnt med + att det slås ur flisor.

Sänksågen...

vad är en sänksåg?

Säger åxå sänksåg som är en slags cirkelsåg som bla har skena och en massa andra finesser. Sök på forumet så hittar du hundratals trådar om sänksågar.

Du kan också söka på övriga internet, till exempel på youtube. En bra intro skulle kunna vara denna:

http://www.youtube.com/watch?v=Uz7I0agyT-w

Många här på forumet har sådana sågar, men om prislappen avskräcker finns det billigare varianter från exempelvis Scheppach.

...och fastnar du för en dyrare variant kan du spara tusenlappar på att köpa den från England eller Tyskland. Finns många trådar om det också.

P
och jag röstar på en hederlig bordsåg! tex Bosch GTS 10, Går betydligt snabbare och smidigare!

Efter som Ts ställde frågan vad ni använder för såg. En justersåg med rits.:)

Det är alltid knepigt att såga en behandlad yta om man inte har rätt förutsättningar. En metod som jag själv har använt väldigt många gånger är sticksåg och en elhyvel. Men då får man en finsida och en ful sida om man inte hyvlar massor så urslagen från stick sågen försvinner.

Men ännu viktigare än sågen är rätt klinga. Väldigt viktig att den är vass och fintandad. Sedan kan man även välja typ av slipning på tanden. Den bästa för lackad yta eller melamin är en trapets slipad klinga, förkortning EA/EAM sedan finns det andra special slipningar med konkav front på tanden, grymt bra men den finns nog bara till stationära sågar.

Pär

pleqtiz skrev:
och jag röstar på en hederlig bordsåg! tex Bosch GTS 10, Går betydligt snabbare och smidigare!
Det är det bästa, om smygarna är raka vilket sällan är fallet.
Då är sänksågen kanon, mät uppe och nere, 2 markeringar och svisch så är smygen klar!

P
Nu skrev ju TS tex och mm(medmera).. inte bara att kapa till en smyg! röstar fortfarande på en hederlig bordsåg... för inte skulle jag vilja klyva en cm på en 45x45 regel med en sänksåg, men gillar man utmaningar så :beer:

pleqtiz skrev:
Nu skrev ju TS tex och mm(medmera).. inte bara att kapa till en smyg! röstar fortfarande på en hederlig bordsåg... för inte skulle jag vilja klyva en cm på en 45x45 regel med en sänksåg, men gillar man utmaningar så :beer:
+1 på det. Om vi pratar om någon typ av snickeri pratar vi om att enkelt göra många snitt, repetitivt göra flera saker med samma bredd. Bordssågen är svaret. Pratar vi kapa och är amerikaniserade så förblir bordssågen ett svar, I Europa börjar vi i stället tala om kapsåg (som ofta har dålig noggrannhet på repetitiv kapning), eller sågbord och sänksåg. Vid någon kaplängd blir dettta en bättre lösning än en bordssåg. Så för finsnickeri på ett enkelt sätt krävs en bordssåg. Det räcker inte, det krävs också något för kapsågning.

Pär, vad kapsågar du med?

--- Mats ---

Justersågen äger tyvärr ingen kap/ger. Jo en handjagare billig öb variant men den funkar och står på hyllan och samlar damm.

Pär

Mats Bengtsson skrev:
+1 på det. Om vi pratar om någon typ av snickeri pratar vi om att enkelt göra många snitt, repetitivt göra flera saker med samma bredd. Bordssågen är svaret. Pratar vi kapa och är amerikaniserade så förblir bordssågen ett svar, I Europa börjar vi i stället tala om kapsåg (som ofta har dålig noggrannhet på repetitiv kapning), eller sågbord och sänksåg. Vid någon kaplängd blir dettta en bättre lösning än en bordssåg. Så för finsnickeri på ett enkelt sätt krävs en bordssåg. Det räcker inte, det krävs också något för kapsågning.

Pär, vad kapsågar du med?

--- Mats ---
Håller med om att det underlättar med bordssåg. Dock tycker jag bättre om sänksågen om jag måste välja. Lite mer trixande om man skall repetera samma snitt, men visst går det. Den tar dessutom betydligt mindre plats och är enklare att ta med sig.

Allt går. Men man kan inte jämföra en stationär såg och en såg man tar med sig i en plastväska. Det ena är inte bättre än det andra. Det hela måste jämföras med hur man vill arbeta och vad man vill med sina verktyg/maskiner.

Och sedan handlar det om vilka toleranser man behöver på dom sågade bitarna,

Pär

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.