15 960 läst ·
39 svar
16k läst
39 svar
Saftig offert? 450 h för ytskikt på 70 kvm
Sida 1 av 3
Hej
Har fått en uppskattning på tidsåtgång för ytskiktsrenovering av vår 50-talsvilla i Stockholm. Firman säger 3 veckor för 4 jobbare (450-500 h), vilket jag tycker låter fullkomligt orimligt. Själv har jag snarare uppskattat jobbet till 200 h. Det handlar om 5 rum, ca 70 kvm, normal takhöjd (förutom i trappen), senaste renoverat på 70-talet men ganska okej skick på ytskikten (räcker antagligen med att spackla tapetskarvar innan tapetsering). Följande ska göras:
- Tapetsera och/eller måla väggarna i 5 rum
- Måla dörrposter, element och en del lister/foder
- Måla 6 dörrar och 4 garderobsdörrar
- Slipa och lacka 40 kvm furu- och 20 kvm ekgolv plus en trappa
- Måla 20 kvm träpanel i tak
- Riva ner vävspänt tak, sätta upp gips, spackla och måla, 45 kvm
Vad säger ni? Kan fyra jobbare hålla på med detta i tre veckor?
Har fått en uppskattning på tidsåtgång för ytskiktsrenovering av vår 50-talsvilla i Stockholm. Firman säger 3 veckor för 4 jobbare (450-500 h), vilket jag tycker låter fullkomligt orimligt. Själv har jag snarare uppskattat jobbet till 200 h. Det handlar om 5 rum, ca 70 kvm, normal takhöjd (förutom i trappen), senaste renoverat på 70-talet men ganska okej skick på ytskikten (räcker antagligen med att spackla tapetskarvar innan tapetsering). Följande ska göras:
- Tapetsera och/eller måla väggarna i 5 rum
- Måla dörrposter, element och en del lister/foder
- Måla 6 dörrar och 4 garderobsdörrar
- Slipa och lacka 40 kvm furu- och 20 kvm ekgolv plus en trappa
- Måla 20 kvm träpanel i tak
- Riva ner vävspänt tak, sätta upp gips, spackla och måla, 45 kvm
Vad säger ni? Kan fyra jobbare hålla på med detta i tre veckor?
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Inklusive rökpauser så kan det ta den tiden.
Min känsla är att det här är "gästarbetare" som utnyttjas för en billig timpenning där dom flesta konsumenter går i fällan och just fokuserar på timpenningen, men du har uppenbart synat detta om jag gissar rätt.
Får man fråga vad timpenningen är för dessa "målare"?
Min känsla är att det här är "gästarbetare" som utnyttjas för en billig timpenning där dom flesta konsumenter går i fällan och just fokuserar på timpenningen, men du har uppenbart synat detta om jag gissar rätt.
Låter som ett företag i mina trakter, ej på våra avtalslistor.Thomas Lundquist skrev:Inklusive rökpauser så kan det ta den tiden.
Litauska arbetare, timlön på 350 kr inkl moms, jobbar helger mm för samma kostnad om kunden önskar detta. Däremot märker man direkt vid jämförelse på fastpris att de tom är dyrare än de vanliga firmorna som ligger på 400-500 kr/h.
Till TS så är det enklaste sätter att jämföra genom att ta in ett par till offerter.
Glöm inte att kolla F-skattesedel (inkl dubbelkoll genom att ringa skatteverket).
Kolla ansvarsförsäkring - ring försäkringsbolaget så den är betald
Kolla referenser - ring och besök referenserna och försök hitta kunder som bolaget inte själva nämnt
Skriv ett lämpligt avtal (tex hantverksformuläret).
Sätt en tidsplan och förhandla fram ett lämpligt vite.
Fundera på om arbetet skall besiktigas och utse besiktningsman.
Betala inget i förskott
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Var står det att det är utländsk arbetskraft?
En sak som jag har lärt mig; Två snickare/målare åt gången. Helst inte fler och i de flesta fall inte färre.
Tycker det låter som alldeles för lång tid. Skulle nog också säga att hälften vore troligare.
En sak som jag har lärt mig; Två snickare/målare åt gången. Helst inte fler och i de flesta fall inte färre.
Tycker det låter som alldeles för lång tid. Skulle nog också säga att hälften vore troligare.
Kan nu svara på min egen fråga, om någon är intresserad. Har tagit in fler offerter. Dessa ligger mellan 80 000 och 100 000:-, att jämföra med 450-timmars-firman (som föranledde mitt foruminlägg) som drog till med 200 000:-. Med andra ord ingen tvekan om att de försökte blåsa oss.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Blåsa dig försökte de väl inte? Du hade ju fått ett pris innan det gjorde jobbet. Det är klart att det skiljer i pris mellan offerterna. Det är ju det som är poängen med offerter.Pära skrev:
Om du fått tre offerter med exakt samma pris, då hade de försökt blåsa dig.
Fick pris på att slipa ner en trapp samt att lacka den, runt 25000:-inkl. moms från en Svensk hantverkare.
Tittar man på litauisk arbetare så har jag mycket goda erfarenheter av dessa. De är kunniga och arbetar hårt, kanske inte alla men de jag har träffat på.
Tittar man på litauisk arbetare så har jag mycket goda erfarenheter av dessa. De är kunniga och arbetar hårt, kanske inte alla men de jag har träffat på.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Nja, jag håller nog inte riktigt med. Jag kanske inte skulle gå så långt som att säga att de försökte blåsa TS. Men att ge en alldeles för dyr offert tycker jag iallafall visar på lite skral etik. Vill man inte ha jobbet så tycker jag det är ärligare att säga det - då behöver man inte räkna på jobbet heller och kan fortsätta med det man har fullt upp med.andersmc skrev:
Att söka "utnyttja" en potentiell kunds trångmål eller okunskap med att ta 2x den faktiska kostnaden är inget man gör om man önskar ha en trogen kundbasis.
Jag var kanske lite otydlig. Jag har totalt fått in 6 offerter, varav 5 st ligger i spannet 80-100 000 och en på 200 000 (med moms, material och ROT inräknat) . Den på 200 000 gav dessutom det minst seriösa intrycket (exempelvis den enda som frågade "vitt eller svart"). Så det råder ingen tvekan om att han (miss-)uppfattade oss som okunniga och möjliga att lura.