Om installatören var där en dag men skriver 8+7 timmar så är det ju något som inte stämmer. Likaså om bilden innefattar allt som är monterat, då det inte stämmer överens med specningen av material.

Men vad är det som är kopplat "mot" personen som tagit bilden? Är det inte samma person som utfört det?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
S
T trcjesa skrev:
Vad som är orimligt är att man alltid måste kolla upp fakturorna från hantverkare för att inte bli lurad.
Det håller jag med om :)

Shwaniz Shwaniz skrev:
Allt var redan klar.
Jag vet att han var klar samma dag då snickaren började jobba dagen efter
Det står tydligt
2020-04-21 8h
2020-04-22 7h

Vilken dag var han där? Var han inte ens där den ena dagen?

Tycker det är lattjo läsa fakturan, han har räknat montageskruv... 24st har det gått åt.
Värdet på tiden att hålla koll på en sådan sak...
Tänk er ett större projekt, olika skruvar, spik etc. Oj oj!:surprised:

Staffans2000
4st. 75 grenrör. Jag kan bara få ihop det till ett.
Allroundband plastat, för över 300kr. hur många kilometer band använde han.
Vad är det för rör som sticker iväg nere i vänstra hörnet?
Var någonstans kopplade han in sig på avloppet?

Staffan

Ps.

Carola är alltid aggressiv i sina kommentarer om kunder. De skall bara hålla käft och betala, för annars skvallrar hantverkarna för varandra, att den kunden opponerar sig mot deras fuskande, och då får kunden ingen "hjälp" mer när vattnet sprutar.
Dessutom är det helt i sin ordning att lura kunden, för rörläggarna tjänar så dåligt, så utan bedrägerier får de inte in tillräckligt med pengar.

Fd. rörläggaren Staffan

• Gilla
Joakim Alpsten och 15 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
4st. 75 grenrör. Jag kan bara få ihop det till ett.
Allroundband plastat, för över 300kr. hur många kilometer band använde han.
Vad är det för rör som sticker iväg nere i vänstra hörnet?
Var någonstans kopplade han in sig på avloppet?

Staffan

Ps.

Carola är alltid aggressiv i sina kommentarer om kunder. De skall bara hålla käft och betala, för annars skvallrar hantverkarna för varandra, att den kunden opponerar sig mot deras fuskande, och då får kunden ingen "hjälp" mer när vattnet sprutar.
Dessutom är det helt i sin ordning att lura kunden, för rörläggarna tjänar så dåligt, så utan bedrägerier får de inte in tillräckligt med pengar.

Fd. rörläggaren Staffan
Det var exakt det jag inte skrev Steffe lille

Staffans2000
C Calore skrev:
Det var exakt det jag inte skrev Steffe lille
Det är bara att söka på din signatur, så dyker det upp inlägg efter inlägg där du försvarar fuskandet.
I detta fall verkar det som om rörläggaren tagit fifflandet ett steg längre, och skrivit upp material som inte används. Plastat allroundband för över 300kr. Vad säger du om det?

Staffan "den lille:D" (tackar för det).

• Gilla
Mattikoleman och 4 till
  • Laddar…
Du vet ju ju förmodligen bäst själv om det är rimligt, ingen av oss vet hur länge de var hos dig och jobbade. Varför ens lägga ut det till allmän förfrågan och inte bara köra schyssta raka kort mot entreprenören via mejl eller telefon istället?

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tiden vågar jag inte uttala mig om då jag inte varit på plats, men rent spontant så verkar det vara mycket material om det bara är det som syns på bild som är utfört.
2 brunnar med montageplattor och 9 meter rör t ex. Ganska mycket rördelar också, men en del kanske är under mark

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
L lordi skrev:
Tiden vågar jag inte uttala mig om då jag inte varit på plats, men rent spontant så verkar det vara mycket material om det bara är det som syns på bild som är utfört.
2 brunnar med montageplattor och 9 meter rör t ex. Ganska mycket rördelar också, men en del kanske är under mark
Allt arbete som utfört är i utrymmet,
Vi kom överens om en extra rör för tvättmaskinen som syns längst ner till vänster.
Dem rören sticker upp snett lutat mot väggen.

Just vvs-folk är enormt duktiga att ta betalt för varje skruv, nippel och rörkrök de använt. Nu är jag inte insatt mer än det jag ser på bilderna och det jag läst men för de lilla så känns det som högt pris och mycke material.

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Staffans2000
Det är bara för TS att räkna delarna och stämma av med fakturan. Som det ser ut, så kommer det inte att stämma särskilt väl.

Tidsåtgången för det synliga är väl ett par timmar sådär.

Så med de uppgifter vi har, har du blivit rejält blåst. Extra mycket ifall snickaren fakturerade dig, för att rörläggaren inte var klar med sitt.

Staffan

• Gilla
Shwaniz
  • Laddar…
Är det verkligen bara ett rum, på den ganska suddiga bilden så tycker jag där går ett rör förbi väggen rakt fram i bild. Och på fakturan är det tagit betalt för två golvbrunnar.

P
Shwaniz Shwaniz skrev:
Undrar om detta är en logiskt faktura.
Avloppsrör kopplats på avlopp..
Utrymmet är 1.5m x4.5m

Kan du ta lite bättre bilder?

Summeringen just nu verkar vara:
- Stor fråga kring om det inte finns mer utanför bild??
- Om det inte finns mer (utanför bild) så verkar det ha gått åt mer material än du fått dvs överdebiterat
- Ett materialpåslag på cirka 50% vilket kan vara OK beroende på vilken framförhållning du haft. Var det akut så är det ju att få fram materialet som är akut och då får man räkna med mer
- Om det bara är det på bilden så verkar det vara lite många timmar. Var det något som först skulle bort innan det kunde monterad dit?

Slutligen så har vi tre läger på byggahus:
- Acceptera allt som hantverkaren kommer med
- Acceptera inget
- Gör ett kontrakt i förväg så vet du priset

;)

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Avtal, kontrakt och offerter i all ära, men handlar det om mindre jobb blir det jäkligt fyrkantigt. Man kan åka på ngn smäll, men sen hittar man ngn man kan lita på och ha ett långsiktigt samarbete med.

Kör själv det mesta på löpande, om det inte är större jobb. Betalar gärna ett antal procent extra om jag får bra resultat och ngn som ställer upp för mig när det kniper.

Mikael_L
T trcjesa skrev:
Nej det är inte rimligt att montera rören som syns på bilden på 15 timmar. Om man ser på arbetsinnehåll så är det sådan som en amatör gör på en förmiddag. Men dom kan ju har gjort saker utanför bilden men det har jag ingen kännedom om.
Jag är inte säker på att jag skulle klarat det på en halv dag, som den amatör jag är, men det beror på att jag blir så vansinnig pillrig när jag börjar med sånt, som jag dessutom inte kan. Jag tänker och funderar, jag mäter och sen mäter jag igen, och sen kollar jag att jag mätt rätt. Det ska vara rätt i våg, lod, lutning och placering. Sen skulle jag säkert fästa allt 3 ggr mer än behövligt.
Så det skulle kanske ta en hel dag för mig, det skulle åtminstone inte förvåna mig. Men om någon säger att en yrkeskunnig gör det där på max en halvdag så har jag inte svårt att tro det - heller.
Nu utgår jag från att det gäller det jobb som syns i bilden, inte mer.

Sen är frågan, vet du TS när rörmokaren var där? Har han helt oblygt fakturerat 2 dagar fastän du vet att han varit där endast 1?

Sen rimmar det ju inte mellan material och det som syns på bild.
Mest uppenbart är väl att det står att det är 2 st purusplattor i fakturan, men bara syns 1 i bild.
Och två st golvbrunnar ska ju också vara åtminstone medlevererade.
Sen är det en 3 meterspipa 110-rör, och två st 75-rör, bilden är inte alls tillräckligt skarp, men jag ser inte alls var 3-meterspipan 110 skulle vara dragen. Är det bara en kort bit upp till toalett-avsättningen som sitter med dubbelmuff så har han tagit en liten skräpbit han haft liggande men fakturerat en hel pipa. Den 2,5 metersbiten med muff som i så fall blev kvar skulle han lämnat kvar åt dig ifall han vill fakturera en hel pipa.
En klasssisk scam, gör man så metodiskt hela tiden så har man snart fakturerat 20% mer material över året, perfekt för att använda till sina svartjobb. Kunden får betala för en dubbelmuff (helt i onödan) sen för en hel pipa där man menar att man bara använt en kort bit, den pipan har aldrig köpts (till detta projekt i alla fall).

Men det ser konstigt som sagt, 9 meter rör, massor av böjar, en hel rulle monteringsband, och då har det ändå använts några 75 rörklammer :thinking:

Så nej, jag tycker inte fakturan rimmar speciellt bra.
Det kan bero på att jobbet inbegriper mer än vad som syns på bild eller har sagts.
Det kan bero på att jag är helt okunnig (men jag har byggt garage (med avlopp i) och hus helt själv, så något lite koll har jag kanske.
Det kan bero på att det är kvarlämnat material som har fakturerats (men det borde skötts på annat vis...)
Kanske något annat, men jag får alltså inte ihop vare sig timmar eller materialet.

Materialet är ju lätt att kolla, det är ju bara att räkna prylarna, skulle det bara vara det plastade bandet som är fel och kanske en tveksamhet med en 3-meterspipa skulle jag inte orka bråka, utan ta det som lärpengar, lägga upp denna skummis på listan av de som aldrig mer anlitas utan istället varnas för så mycket man kan.

Materialpriserna är inte helt uppåt väggarna, skulle det bara vara här det är tokigt så skulle jag kanske inte heller bråka, ifall man inte bestämt något om detta innan. Det är nog inte alls så vansinnigt att man har någon större chans att vinna rättsligt.

Så räkna ihop vad som levererats och om timmarna ens har en snöbolls chans i helvetet att stämma (jag tror du är mest lurad på timmarna, ty det som syns i bilden kan aldrig ta nästan 2 dagars jobb för en yrkesman att få ihop).

Sen betalar du ostridigt belopp och bestrider du det som du har "bevis" på är fel. Och meddelar kortfattat varför. Obs skriv inga långa förklaringar, utan så kortfattat som möjligt vad som du anser vara fel.

Men är det verkligen inget utanför bild som också är fixat?

Jag känner också vibbar av att du och röris har blivit ovänner ...?
Jag blev också ovän med den enda röris jag någonsin anlitat, på ett halvtimmes jobb. Det är en ovanlig situation för mig, att jag kommer fel med de jag har att göra med, det verkar röra sig lite underliga varelser i den branschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.