7 618 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Sätta panel på tegelhus.
Jag går och funderar på att sätta träpanel på mitt tegelhus. (Många säger att jag är en idiot för att tegel är underhållsfritt), hursom helst tycker jag att trä är finare så jag struntar i om jag får måla lite då och då.
Min fråga är simpel: Hur gör jag?, Ska jag bara borra dit ett par reglar och spika på panelen, eller är det mer komplicerat än så?
Martin
Min fråga är simpel: Hur gör jag?, Ska jag bara borra dit ett par reglar och spika på panelen, eller är det mer komplicerat än så?
Martin
Så här gör jag just nu!
Byter fasad på ett hus med putsad ytong...
50 mm cellplast direkt mot putsen, liggande reglar 28x70 mm fästade på cellplasten.
Stående z panel fäst på 28mm reglarna.
Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten.
Byter fasad på ett hus med putsad ytong...
50 mm cellplast direkt mot putsen, liggande reglar 28x70 mm fästade på cellplasten.
Stående z panel fäst på 28mm reglarna.
Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten.
El Uffe skrev:Så här gör jag just nu!
Byter fasad på ett hus med putsad ytong...
50 mm cellplast direkt mot putsen, liggande reglar 28x70 mm fästade på cellplasten.
Stående z panel fäst på 28mm reglarna.
Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten.
Skulle gjort som du förutom cellplasten, utan använt en fasadskiva från någon av isolerings tillverkarna.
Att sätta cellplast på huset och göra det så pass tätt tilltalar inte mig och nog inte husen.
Klicka här för att svara