Jag går och funderar på att sätta träpanel på mitt tegelhus. (Många säger att jag är en idiot för att tegel är underhållsfritt), hursom helst tycker jag att trä är finare så jag struntar i om jag får måla lite då och då.

Min fråga är simpel: Hur gör jag?, Ska jag bara borra dit ett par reglar och spika på panelen, eller är det mer komplicerat än så?

Martin
 
jag tror att det är mer komplicerat än så....
trä rör sej något vid varierat luftfuktighet men det gör inte tegel. Kan det orsaka problem?
gaia
 
Så här gör jag just nu!

Byter fasad på ett hus med putsad ytong...

50 mm cellplast direkt mot putsen, liggande reglar 28x70 mm fästade på cellplasten.
Stående z panel fäst på 28mm reglarna.

Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten.
 
El Uffe skrev:
Så här gör jag just nu!

Byter fasad på ett hus med putsad ytong...

50 mm cellplast direkt mot putsen, liggande reglar 28x70 mm fästade på cellplasten.
Stående z panel fäst på 28mm reglarna.

Vill du inte ha isoleringen så lägg en distans av plast eller likvärdigt under reglen för fasad panelen, aldrig bra att lägga trä direkt mot sten.

Skulle gjort som du förutom cellplasten, utan använt en fasadskiva från någon av isolerings tillverkarna.
Att sätta cellplast på huset och göra det så pass tätt tilltalar inte mig och nog inte husen.
 
Cellplast eller frigolit om du så vill är vindtät men ej diffusionstät.
Kolla på de stora tillverkarnas hemsidor så får du se.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.