Jag har fått möjligheten att låna en Festool CS55 med skena och dammsugare vid mitt senaste bygge och inser vilken fördel det är att ha skena jämfört med att såga på fri hand med cirkelsågen.
Så jag funderar på att införskaffa en sänksåg, och nästan hela min kropp skriker "Köp en Festool", men min hjärna håller emot och vägrar betala de summorna för en såg som ska användas för enbart för hemmapuleri.
Sååå, vad ska man då ha för sänksåg med skena om man inte ska ha en Festool? Det handlar mest om att såga byggskivor, typ plyfa, masonit, spånskivor, bänkskivor och sånt, men inte något finsnickeri, typ möbler.
(I ärlighetens namn har jag inte sökt på forumet efter liknande trådar men jag hoppas på överseende med det lilla slarvet)
Så jag funderar på att införskaffa en sänksåg, och nästan hela min kropp skriker "Köp en Festool", men min hjärna håller emot och vägrar betala de summorna för en såg som ska användas för enbart för hemmapuleri.
Sååå, vad ska man då ha för sänksåg med skena om man inte ska ha en Festool? Det handlar mest om att såga byggskivor, typ plyfa, masonit, spånskivor, bänkskivor och sånt, men inte något finsnickeri, typ möbler.
(I ärlighetens namn har jag inte sökt på forumet efter liknande trådar men jag hoppas på överseende med det lilla slarvet)
Makita! Resultatet blir lika bra som med Festools maskin. Makitan är dessutom en nyare konstruktion med några (användbara) finesser som inte Festools sänksåg har. Att den dessutom kostar mindre än hälften av Festoolsmaskin om man köper den från UK gör ju inte saken sämre.
Makita SP6000 heter den om du skall googla. Om du inte är plug-it-beroende, ser jag ingen självklar anledning att välja Festool före någon konkurrent. Nu har jag visserligen redan köpt in mig i Festools system, men om jag skulle välja skensystem idag, skulle jag välja Mafell. De är däremot tyvärr minst lika dyra som Festool.
Är det inte dags att vi organiserar oss och kräver att Blå Bosch gör en sänksåg MED klyvkniv? Och ser till att få bra längder på skenorna, typ 90cm, 160cm och 280cm
Edit: Och ser till att få plug-it kabel också.
Edit: Och ser till att få plug-it kabel också.
Redigerat:
Köpte min Makita från Tyskland, rätt pris och rätt sladd
http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=574&CT=37&AID=0
http://www.shop-seltmann.de/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=574&CT=37&AID=0
Håller med föregående talare - Makita SP6000, klämde på en i veckan och den är bra fin. Nu är jag fast i Festool träsket med ganska många maskiner och ett otroligt Plug-It beroende så det är svårt att kravla sig ur nu...
Vet att Axminster hade ett SP6000 kit med 2 skenor, skarvbitar, systainer och en tygväska till skenorna för en bra peng men hittar inte på deras webb!?`Vad är på gång?
Bah - Jag hade fel - verkar bara vara EN skena med.... Hittade den nu. ExVAT betalar man 316€.
http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/?changecurrency=EUR
Vet att Axminster hade ett SP6000 kit med 2 skenor, skarvbitar, systainer och en tygväska till skenorna för en bra peng men hittar inte på deras webb!?`Vad är på gång?
Bah - Jag hade fel - verkar bara vara EN skena med.... Hittade den nu. ExVAT betalar man 316€.
http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/?changecurrency=EUR
Redigerat:
Makita, DeWalt och mafell är de Festool-sänksågs-konkurrenter jag vet om.
Har själv en Festool, men håller med om att man inte behöver köpa märke, utan funktion, där säkert dessa tre andra erbjuder ungefär likvärd funktion och prestanda.
Jag kan också hålla med om Blå Bosch. Hoppas de snart slår ned på marknaden med en "killer" typ GCM 8s var.
Har själv en Festool, men håller med om att man inte behöver köpa märke, utan funktion, där säkert dessa tre andra erbjuder ungefär likvärd funktion och prestanda.
Jag kan också hålla med om Blå Bosch. Hoppas de snart slår ned på marknaden med en "killer" typ GCM 8s var.
Redigerat:
Med två skenor, systainer, osv... http://www.axminster.co.uk/makita-sp6000k1-plunge-saw-and-14m-rail-prod656310/ för £330.slacker skrev:Håller med föregående talare - Makita SP6000, klämde på en i veckan och den är bra fin. Nu är jag fast i Festool träsket med ganska många maskiner och ett otroligt Plug-It beroende så det är svårt att kravla sig ur nu...
Bah - Jag hade fel - verkar bara vara EN skena med.... Hittade den nu. ExVAT betalar man 316.
[länk]
Håller med dig, jag är också fast i träsket. Hade jag stått på ruta noll idag hade jag definitivt övervägt Makitan.
Jag upplevde att inställningarna på Festoolen stämde ruskigt bra, det var bara att ställa in sågdjupet enligt materialtjocklek och lägga till för skenan och sen sågade jag exakt rätt djup utan att såga i underslagen. Har Makitan samma precision?
Denna erfarenhet delar jag inte. Däremot går ju TS55ans sågdjup att ställa in otroligt exakt med en M4-skruv som finjustering i "stoppklacken".bra-byggare skrev:
Jag har använts Festools sänksåg längre. Jag har testat Mafell KSP 55 F lite kort (det är visserligen en cirkelsåg med sänkfunktion typ) och dessutom har jag ännu kortare provat Makita SP6000. Jag skulle inte byta min Festool mot någon av dem. Men eftersom Makitan kostar mindre än hälften från UK (vilket ställe var det ph?) så hade jag absolut tittat på den, speciellt om Festoolen känns väl dyr.
Det är väl Festoolen bra-byggare tycker det stämmer bra på?Daniel_N skrev:Denna erfarenhet delar jag inte. Däremot går ju TS55ans sågdjup att ställa in otroligt exakt med en M4-skruv som finjustering i "stoppklacken".
Jag har använts Festools sänksåg längre. Jag har testat Mafell KSP 55 F lite kort (det är visserligen en cirkelsåg med sänkfunktion typ) och dessutom har jag ännu kortare provat Makita SP6000. Jag skulle inte byta min Festool mot någon av dem. Men eftersom Makitan kostar mindre än hälften från UK (vilket ställe var det ph?) så hade jag absolut tittat på den, speciellt om Festoolen känns väl dyr.