3 744 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Både funktion och design är viktigt när du ska välja en eldstad för hemmet. Ska du satsa på en klassisk braskamin, en smidig pelletskamin, en värmelagrande kakelugn eller en modern spisinsats? Vi guidar dig till rätt val för ditt hem och behov
Du kan läsa artikeln här: Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Du kan läsa artikeln här: Så väljer du rätt eldstad - braskaminer, kakelugnar och pelletskaminer
Hej, vilken av dessa är minst dålig för miljön? Vedeldning är i dag en av de största källorna till att sot sprids i Arktisområdet, vilket påskyndar issmältningen och orsakar klimatstörningar i hela världen.
Jag saknar information om glasrutornas funktion.
Det är ju meningen att det skall fungera som på reklambilderna, så att man tydligt ser elden, som om inget skyddsglas funnits.
I praktiken är det dock ofta så att glasen ofta snabbt beckar igen så att elden skyms av sot.
Hur fort detta går beror bl.a. av vad man eldar och hur man eldar.
Men det beror också på hur luftflödena inuti eldstaden är arrangerade, alltså hur kaminen är konstruerad.
Om varm rökfylld luft tillåts passera kalla fönsterglas så kondenserar rökgaserna på rutan och sotpartiklar fastnar, och bränns fast, på rutan.
Enligt min uppfattning borde rutorna hållas varma för att minska kondensationen. (Vilket borde betyda att eldstadsglas egentligen borde utföras som isolerrutor, så att innerglaset kan vara varmt utan att ytterglaset blir för hett.)
Men framför allt borde luftflödena i eldstaden konstrueras så att endast rökfri luft når glasytorna. Det borde betyda att den tillförda kallare tilluften skall föras in ovanifrån och sedan skölja in över rutorna för att på det sättet hindra rökgaserna från att komma i direktkontakt med glaset. Min eldstad är inte utförd på det sättet (och sotar snabbt igen). Men jag har uppfattat att vissa modernare eldstäder inte sotar igen glasen lika snabbt.
Jag har aldrig sett att risken för igensotning av glasen nämns, vare sig i tillverkarnas reklam, eller i braskamintesterna. Så jag undrar - vilka kaminer är bäst på att hålla sina glas rena?
Det är ju meningen att det skall fungera som på reklambilderna, så att man tydligt ser elden, som om inget skyddsglas funnits.
I praktiken är det dock ofta så att glasen ofta snabbt beckar igen så att elden skyms av sot.
Men det beror också på hur luftflödena inuti eldstaden är arrangerade, alltså hur kaminen är konstruerad.
Om varm rökfylld luft tillåts passera kalla fönsterglas så kondenserar rökgaserna på rutan och sotpartiklar fastnar, och bränns fast, på rutan.
Enligt min uppfattning borde rutorna hållas varma för att minska kondensationen. (Vilket borde betyda att eldstadsglas egentligen borde utföras som isolerrutor, så att innerglaset kan vara varmt utan att ytterglaset blir för hett.)
Men framför allt borde luftflödena i eldstaden konstrueras så att endast rökfri luft når glasytorna. Det borde betyda att den tillförda kallare tilluften skall föras in ovanifrån och sedan skölja in över rutorna för att på det sättet hindra rökgaserna från att komma i direktkontakt med glaset. Min eldstad är inte utförd på det sättet (och sotar snabbt igen). Men jag har uppfattat att vissa modernare eldstäder inte sotar igen glasen lika snabbt.
Jag har aldrig sett att risken för igensotning av glasen nämns, vare sig i tillverkarnas reklam, eller i braskamintesterna. Så jag undrar - vilka kaminer är bäst på att hålla sina glas rena?
Contura har en del modeller med dubbelt glas , men som du skriver , sotar glaset igen så är veden för fuktig eller så är draget för lågt .N Naturnicklas skrev:Jag saknar information om glasrutornas funktion.
Du kan kanske prova med kolkraft?H hajpådajdu skrev:
Ca 400ggr mindre utsläpp av hälsofarliga partiklar än moderna kaminer som eldas rätt.
Mindre utsläpp av CO2.
Mycket mindre utsläpp av metan.
Mycket mindre utsläpp av sot.
Eller skippa de två jumboplatserna, ved och kol, och titta på moderna energiformer…
När ska byggahus ta lite ansvar och sluta med dessa reklaminslag för vedbranchen?Redaktionen skrev:
Både funktion och design är viktigt när du ska välja en eldstad för hemmet. Ska du satsa på en klassisk braskamin, en smidig pelletskamin, en värmelagrande kakelugn eller en modern spisinsats? Vi guidar dig till rätt val för ditt hem och behov
Folk dör. Ca 700 årligen redan innan energikrisen.
Förmodligen ökar denna siffra då mer än 20% av befolkningen numera störs vid fönstervädring enligt folkhälsomyndighetens hälsoenkäter . Det är nästan en fördubblad ökning sen innan energikrisen.
Jag vill leva och bo i ett fräscht område med frisk luft, gör ett reportage om hur vi kan nå dit istället.
En väg är att leta upp en formel så man ser när elpriset är åt h...te och veden blir billigare , vad den nu har kostat i inköp .D djungelkatt skrev:När ska byggahus ta lite ansvar och sluta med dessa reklaminslag för vedbranchen?
Folk dör. Ca 700 årligen redan innan energikrisen.
Förmodligen ökar denna siffra då mer än 20% av befolkningen numera störs vid fönstervädring enligt folkhälsomyndighetens hälsoenkäter . Det är nästan en fördubblad ökning sen innan energikrisen.
Jag vill leva och bo i ett fräscht område med frisk luft, gör ett reportage om hur vi kan nå dit istället.
Eller så slutar Sverige att vara med i EU: s elnätskartell 🤔
Jag är efter snart 20 år jättenöjd med min lilla pelletskamin i vardagsrummet och som värmer hela huset. Förbrukar knappt 2 pallar/år och är - fortfarande - ekonomisk i jämförelse med el. Sotning efter 1 pall (då drar den mindre pellets) och daglig rengöring av glaset för att få njuta av eldflammorna.
Det gäller Sverige. Se tex https://omni.se/vedeldning-skadligare-an-vad-som-tidigare-trotts/a/76p3bvClasseClas skrev:
Stockholms stad uppskattar att vedröksutsläppen i Stockholm årligen leder till nånstans mellan 170 - 400 dödsfall.
Noterar att det är Naturvårdsverket som är källan, inte precis en oberoende instans i sammanhanget. Och att de skriver "för tidig död" vilket knappast är detsamma som "orsakar dödsfall". Annars vore flera tusentals dödsfall vara "orsakade" av smör, socker, för lite motion, för mycket motion, för lite sömn, cykling, stress, fel gener, arsenik (ris), PFAS, plastpartiklar, radon, uran, ultraviolett strålning, öl etc.D djungelkatt skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Du har glömt dieselbilarna, var det 17 stycken?D djungelkatt skrev:
Vedbranschen? Seriöst, vilka är det? Ganska kul ordvits på engelska, men under svenska förhållanden?
Att elda med torr ved i en välkonstruerad eldstad med anpassad syretillförsel ger god förbränning. Och god värme, som fungerar även under elavbrott och andra samhällskriser. Den som är lite om sig och kring sig kan ordna egen ved till en rimlig kostnad utan att behöva befatta sig med Vedbranschen ens.
Jag gissar att vi båda tycker samma sak men det är svårt att förstå ditt svar? Jag har ingen kamin hemma i dagsläget pga dåligt för miljön. Men om det fanns en som inte var så dålig skulle jag gärna ha en om det skulle bli problem med eltillförsel (jag bor i glesbygd) så man åtminstone kan ha varmt hemma. Tycker det är konstigt att inte ens nämna miljöpåverkan i artikeln.D djungelkatt skrev:
Finns kaminer med underförbränning / omvänd förbränning . Tom. en firma som är Svensk , men de har ej lyckats få ut produkten på marknaden . Tekniken ger mycket rena förbränningsgaser / rök . Den heter Eco Ignis .H hajpådajdu skrev:Jag gissar att vi båda tycker samma sak men det är svårt att förstå ditt svar? Jag har ingen kamin hemma i dagsläget pga dåligt för miljön. Men om det fanns en som inte var så dålig skulle jag gärna ha en om det skulle bli problem med eltillförsel (jag bor i glesbygd) så man åtminstone kan ha varmt hemma. Tycker det är konstigt att inte ens nämna miljöpåverkan i artikeln.