B Byggareberg skrev:
För två timmar extra pendling per dag, då ska jag ha väldigt väldigt bra betalt för att motivera det. Tiden är det viktigaste vi har.

Jag tänker inte på att jobba extra eller längre. Jag skulle byta situationen helt. Typ flytta, byta arbete, starta eget, utbilda sig vidare etc. Tänk stort och långsiktigt.
För mig är det inte realistiskt. Vi flyttade för skolsituationen (Göteborg är ett ställe med stora problem) och pojkens skola måste gå före allt. Annars slösar du snart de två timmarna per dag på samtal med polis och soc.

För mig gör kollektivtrafiken att jag tjänar minst två tusen i månaden bara på diesel även om jag tar bilen till järnvägsstationen så det är lätta pengar. Eventuellt kan jag även få arbeta på tåget så det minskar tidsförlusterna. Plus att jag tjänar pengar på billigare försäkring och däcksllitage. Kostnaden för parkering kvitta av att jag slipper biltull.

Men visst, var och en får göra sin egen kalkyl över vad som är värt vad.

• Gilla
Alexandra59 och 8 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Jag ser det med helt andra ögon. Fokuserar på inflödet av pengar. Du kan bara sänka kostnaderna till en viss del, men du kan höja intäkterna oändligt. Skulle aldrig falla mig in att "gå miste" om två timmar om dagen.
Skulle det där stämma skulle livet som företagare eller frilansare vara en dans på rosor. I praktiken sätter antalet vakna timmar i veckan en absolut gräns för inkomstökningen. Det är ofta lönsammare att arbeta några timmar mindre i veckan och inte leja eller köpa allt för pengar än att arbeta samma timmar och leja/köpa.

• Gilla
Cancerman_777 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle det där stämma skulle livet som företagare eller frilansare vara en dans på rosor. I praktiken sätter antalet vakna timmar i veckan en absolut gräns för inkomstökningen. Det är ofta lönsammare att arbeta några timmar mindre i veckan och inte leja eller köpa allt för pengar än att arbeta samma timmar och leja/köpa.
Höj timpenningen istället för att arbeta mer. Såklart ska man inte betala mer än det man behöver. När du slutat betala för Netflix och sagt annat "onödigt" så fokusera på att höja lönen.

B Byggareberg skrev:
Höj timpenningen istället för att arbeta mer. Såklart ska man inte betala mer än det man behöver. När du slutat betala för Netflix och sagt annat "onödigt" så fokusera på att höja lönen.
Höjer man lönen för mycket får man gå arbetslös hela tiden

• Gilla
Cancerman_777 och 9 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Pandemin har ju snarare överhettat allt. När alla länder kastat in pengar.

Det är inte bara putin utan att allt "smörjmedel" nu i kombination med utbudsproblematik skapar skenande inflation med mera...
En stor del av inflationen är helt enkelt profit gouging av några stora oligopol, runt 10 minuter in går Mark Blyth igenom detta:

https://player.captivate.fm/episode/248d0d86-dfea-4573-8bbe-75f3b7fb31f1

P
B Byggareberg skrev:
Alla människor som jobbar under kollektivavtal som är gjorda av allt som tillhör LO vet att den enda vägen att höja lönen är att söka ett annat jobb

Bästa tipset om man är av den driftiga typen är att man bestämmer sig för något man tycker skulle vara roligt. Och behöver det utbildning så utbilda sig och jobba med det istället.

=)

Rkarlsson skrev:
Alla människor som jobbar under kollektivavtal som är gjorda av allt som tillhör LO vet att den enda vägen att höja lönen är att söka ett annat jobb

Bästa tipset om man är av den driftiga typen är att man bestämmer sig för något man tycker skulle vara roligt. Och behöver det utbildning så utbilda sig och jobba med det istället.

=)
I teorin. Jag gick den vägen och efter 5 år när jag hade skaffat mig en ingenjörsutbildning hade den "skriande bristen" på byggnadsingenjörer fyllts och den enda möjligheten att få en anställning skulle ha varit att köpa en med svarta pengar under bordet och sannolikt bli uppsagd när man inte hade råd att betala mer. Fler utbildningar fanns det inte ekonomi till. Det blev att återgå till timmermans- och snickararbetet. När sådant finns att tillgå.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får du upplysa mig och andra okunniga om hur vi ska räkna!
Pengar blir mindre värda för att varor stiger i pris generellt i samhället. Man brukar mäta det med en standard ”korg” av varor som de flesta konsumerar. Om totalpriset på denna korg blir dyrare så har vi inflation. Dock kan enskilda varor i korgen bli billigare. Så i fallet med att man ska köpa hus om ett år är det huspriserna som är relevanta och inte om priset på smör, kaffe etc gått upp. Hans köpkraft generellt kan ha gått ner samtidigt som den ökat på bostadsmarknaden.

• Gilla
Jonas Kvarnstrom och 2 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Inte realistiskt för de som varit länge på samma arbetsplats och börjar närma sig pensionen. Man måste se till sin individuella situation. Tiden är gratis och det är en fördel.

M MsTake skrev:
Pengar blir mindre värda för att varor stiger i pris generellt i samhället. Man brukar mäta det med en standard ”korg” av varor som de flesta konsumerar. Om totalpriset på denna korg blir dyrare så har vi inflation. Dock kan enskilda varor i korgen bli billigare. Så i fallet med att man ska köpa hus om ett år är det huspriserna som är relevanta och inte om priset på smör, kaffe etc gått upp. Hans köpkraft generellt kan ha gått ner samtidigt som den ökat på bostadsmarknaden.
Tack för nyansering av mitt förenklade resonemang!

Försökte också få fram att det är vanskligt att spekulera i prisuppgångar och -nedgångar. De som lyckas tajma marknaden har ofta en blandning av bra info och tur.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
I teorin. Jag gick den vägen och efter 5 år när jag hade skaffat mig en ingenjörsutbildning hade den "skriande bristen" på byggnadsingenjörer fyllts och den enda möjligheten att få en anställning skulle ha varit att köpa en med svarta pengar under bordet och sannolikt bli uppsagd när man inte hade råd att betala mer. Fler utbildningar fanns det inte ekonomi till. Det blev att återgå till timmermans- och snickararbetet. När sådant finns att tillgå.
Ja det jävliga är att man måste kunna pricka rätt i tid med utbildningarna med. När media skriker efter tex mekaniker eller ingenjörer så vet man nästan att det är kört.

Själv gick jag fordon, det var ett skriande behov och det var nästan garanterat arbete efter gymnasiet.
Jag vet bara 1-2 st av vår årskull i den skolan som faktiskt jobbar med bilar, vi var 30 st på 2 klasser, de som fick jobb kände såklart cheferna. Med bättre vetande hade jag aldrig nånsin läst till personbilsmekaniker. Har dock betydligt bättre betalt än en anställd bilmekare idag.

Jag ringde varenda verkstad i vår kommun och runtom, men man var tvungen att ha 20 års erfarenhet :D

• Gilla
Promise och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Inte realistiskt för de som varit länge på samma arbetsplats och börjar närma sig pensionen. Man måste se till sin individuella situation. Tiden är gratis och det är en fördel.
Det är ju helt individuellt, men väldigt realistisk för de flesta i alla åldrar. Gäller att visa sitt värde och ta betalt för det. Sen kan jag ju tycka att man skulle bytt arbetsplats eller på annat sätt höjt lönen tidigare. Har du sökt något nytt arbete nyligen, varför fick du inte den tjänsten?

Min tid är inte gratis. Den får du betala dyrt för.

Märker att det verkar stå ut eller kanske provocera med att det är viktigare att höja lönen istället för att dra ned kostnaderna. Allt är inte svart och vitt. Jag tycker det är viktigt att höja sin lön och få betalt så bra man kan. Det finns mycket man kan göra, som jag skrivit tidigare. Bra om man börjar med det i tid.

• Gilla
Anonymiserad 156538
  • Laddar…
P
B Byggareberg skrev:
Det är ju helt individuellt, men väldigt realistisk för de flesta i alla åldrar. Gäller att visa sitt värde och ta betalt för det. Sen kan jag ju tycka att man skulle bytt arbetsplats eller på annat sätt höjt lönen tidigare. Har du sökt något nytt arbete nyligen, varför fick du inte den tjänsten?

Min tid är inte gratis. Den får du betala dyrt för.

Märker att det verkar stå ut eller kanske provocera med att det är viktigare att höja lönen istället för att dra ned kostnaderna. Allt är inte svart och vitt. Jag tycker det är viktigt att höja sin lön och få betalt så bra man kan. Det finns mycket man kan göra, som jag skrivit tidigare. Bra om man börjar med det i tid.
Allt beror på var du bor.
Så du kanske bor på ett ställe som gärna anställer 60 åringar till ett högt pris.
De populäraste arbetsplatserna här anställer inte så gamla på heltid.

Vanligaste anledningarna till att inte få jobb här är för där var 500 andra. :P

• Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.