Z Zodde skrev:
Etiska krav är en sak. Att äga värdepapper långsiktigt har inget med etik att göra…
Jaha, så om det är långsiktigt så påverkas man inte av egenintresse. Ok

H hellem skrev:
Jaha, så om det är långsiktigt så påverkas man inte av egenintresse. Ok
Föreslår du pratar med din vän på Rix igen så får han förklara. Du verkar helt enkelt inte vilja förstå.
”Egenintresse ” har väl inget med det vi diskuterar att göra.

Alla människor, på alla arbetsplatser har ”egenintressen ”, nåt annat vore sensationellt

Kilrain Kilrain skrev:
Något osäker här. Är det så att du inte läste mitt inlägg, eller att du inte förstod det?
Möjligen jag tolkade fel. Förklara varför det är skrattretande att folk som har råd att lösa sina lån ÄNDÅ väljer att ha den kvar å betala ränta på lånen…??

Z Zodde skrev:
Föreslår du pratar med din vän på Rix igen så får han förklara. Du verkar helt enkelt inte vilja förstå.
”Egenintresse ” har väl inget med det vi diskuterar att göra.

Alla människor, på alla arbetsplatser har ”egenintressen ”, nåt annat vore sensationellt
På alla madra myndigheter börjar det talas etik om man "kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,"

Jag misstolkade min vän ca10 år sen. Svårare än så är det inte. Klart att det finns etiska aspekter med att jobba på Riksbanken. Vare sig man har kortsiktiga eller långsiktiga intressen.

Nu är vi inne på något annat. Jag påstår att det inte ör huruvida du tjänar kortsiktigt eller långsiktigt på något som avgör huruvida det handlar om etik. Medans du menar på att det är det som avgör.

H hellem skrev:
På alla madra myndigheter börjar det talas etik om man "kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning,"
Förklara hur en anställd på Rix (som har nån form av möjlighet att påverka räntebeslut) kan bli det du kallar ”jävig” om han har ett långsiktigt innehav av Volvo aktier…

Regering, ministrar och statsministern själv (med alla beslut de kan tänkas fatta) har väl aldrig blivit ifrågasatta då det gäller privata långsiktiga värdepappers placeringar. (Då menar jag inte att nån blaska ställt nån fråga)

Z Zodde skrev:
Förklara hur en anställd på Rix (som har nån form av möjlighet att påverka räntebeslut) kan bli det du kallar ”jävig” om han har ett långsiktigt innehav av Volvo aktier…
Om Volvo är högt belånade, eller förhandlar ett större lastbilskontrakt eller underleverantörskontrakt som är beroende av växelkursen på kronan t.ex. med mera.

H hellem skrev:
Om Volvo är högt belånade, eller förhandlar ett större lastbilskontrakt eller underleverantörskontrakt som är beroende av växelkursen på kronan t.ex. med mera.
Nu skojar du hoppas jag.

Om Volvo är högt belånade har dom långsiktiga obligationsprogram som inte påverkas direkt av en enskild ränteändring.
Växelkursen…? Den slutade riksbanken kontrollera 1992. 500% dagslån, remember. …??

Z Zodde skrev:
Nu skojar du hoppas jag.
Du menar att bolag inte blir påverkade av räntan i såna situationer? Att det är skämtet

H hellem skrev:
Du menar att bolag inte blir påverkade av räntan i såna situationer? Att det är skämtet
En ränteförändring i sig (om den är oväntad) påverkar samhället/marknaderna/brancherna men ej ett enskilt bolag specifikt.

Skulle hellre fråga din kille på Rix om han kunde gå in på banken å binda räntan på huslånet när som helst…
Eller fick han ha huslån öht…??

Att du blandade in valutan var ett stort skämt.

Z Zodde skrev:
En ränteförändring i sig (om den är oväntad) påverkar samhället/marknaderna/brancherna men ej ett enskilt bolag specifikt.

Skulle hellre fråga din kille på Rix om han kunde gå in på banken å binda räntan på huslånet när som helst…
Eller fick han ha huslån öht…??
Så på grund av att alla bolag påverkas så blir man inte påverkad av sina intressen i vissa bolag?

Så som jag (mis)uppfattade det så var ju kompensationen just att de fick 0 ränta. För att inte bli påverkade.

Z Zodde skrev:
Möjligen jag tolkade fel. Förklara varför det är skrattretande att folk som har råd att lösa sina lån ÄNDÅ väljer att ha den kvar å betala ränta på lånen…??
Som sagt, det kan vara skrattretande lite, eller skrattretande mycket. Eller precis lagom. Det är därför som det är fascinerande.

Men som svar på varför det kan vara skrattretande lite: Om man har varit högavlönad i typ 30 år bör 3,6 miljoner kronor vara en så liten del av ens förmögenhet att det inte spelar någon roll var man har en sån summa. Och då är det bara fånigt att ha det i lån.

Och det kan vara skrattretande mycket om Sveriges riksbankschef är så fattig att han måste ha bolån.

Och det kan vara lagom om han är rik nog att ha andra tillgångar, men fattig nog att det inte är lönt att lösa bolånet.

Men varför du valde att fokusera på 1 av 3 saker kan man ju undra över... :thinking:

• Gilla
Elin Lindberg
  • Laddar…
H hellem skrev:
Så på grund av att alla bolag påverkas så blir man inte påverkad av sina intressen i vissa bolag?

Så som jag uppfattade det så var ju kompensationen just att de fick 0 ränta. För att inte bli påverkade.
Inte specifikt påverkad.
Du blir definitivt MER påverkad om du har lån av någon sort (hus konsumtion lr SMS typ) men där är det självklart inget förbud.
Släpp detta nu, du missförstod din vän, diskussionen blir bara löjlig när du försöker försvara din tankevurpa (som innehöll 0% personal ränta)

Z Zodde skrev:
Inte specifikt påverkad.
Du blir definitivt MER påverkad om du har lån av någon sort (hus konsumtion lr SMS typ) men där är det självklart inget förbud.
Släpp detta nu, du missförstod din vän, diskussionen blir bara löjlig när du försöker försvara din tankevurpa (som innehöll 0% personal ränta)
Jag håller med.

Fast det du säger nu låter faktiskt lite sinnesrubbat. Att man inte blir påverkad av beslut som påverkar dina innehav för att de också påverkar annat?

OCH att man inte bryr som hur beslut påverkar långsiktiga innehav, bara kortsiktiga innehav.

Du får gärna förklara mermm för jag vet att jag hade varit påverkad av det.

Kilrain Kilrain skrev:
Som sagt, det kan vara skrattretande lite, eller skrattretande mycket. Eller precis lagom. Det är därför som det är fascinerande.

Men som svar på varför det kan vara skrattretande lite: Om man har varit högavlönad i typ 30 år bör 3,6 miljoner kronor vara en så liten del av ens förmögenhet att det inte spelar någon roll var man har en sån summa. Och då är det bara fånigt att ha det i lån.

Och det kan vara skrattretande mycket om Sveriges riksbankschef är så fattig att han måste ha bolån.

Och det kan vara lagom om han är rik nog att ha andra tillgångar, men fattig nog att det inte är lönt att lösa bolånet.

Men varför du valde att fokusera på 1 av 3 saker kan man ju undra över... :thinking:
Du skriver ”så fattig att han måste ha bolån.”

Det är skrattretande i sig.

Bolån är bland de fördelaktigaste lån man kan ha mtp ränta. Har inget med fattigdom att göra.

Sen finns det många högavlönade som har hög konsumtion så att de absolut måste vara mångmiljonärer är också ett löst antagande..,

Staten Norge är världens näst rikaste land med 12000 miljarder i nettoförmögenhet. ÄNDÅ lånar man pengar av finansmarknaderna. …??
Försök förstå att det finns många anledningar till att ha lån, ÄVEN om man är rik.
Wallenberg har lån han också ;-)

Kan du låna till 3% och få 6% avkastning på din placering gör nog de allra flesta det…

Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jag håller med.

Fast det du säger nu låter faktiskt lite sinnesrubbat. Att man inte blir påverkad av beslut som påverkar dina innehav för att de också påverkar annat?

OCH att man inte bryr som hur beslut påverkar långsiktiga innehav, bara kortsiktiga innehav.

Du får gärna förklara mermm för jag vet att jag hade varit påverkad av det.
Ett räntebesked påverkar inte ett specifikt bolag isolerat. Det påverkar marknaden (som det specifika bolaget är en liten del av)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.