Efter att ha schaktat ner en del av tomten en halvmeter p g a tillbyggnad behöver vi delvis så en ny gräsmatta. Tomten är en hektar stor men ytan vi måste få i ordning c:a 200-300 kvm. Huset står på en sandkulle/ås omgiven av tung lerjord. I nuläget är alltså underlaget ren sand. Eftersom ytan inte går att komma åt med lastbil måste ev. jord tippas av en bit bort och köras ut med handkraft. Jag vill därför helst bara köra ut jord för att jämna till ytan lite och få något för gräsfröna att gro i. Finns det något gräsfrö som funkar på riktigt mager sand/sandjord?

Till saken hör att resten av den gamla "gräsmattan" - eller snarare den yta vi klipper - växer på sandjorden. Ur ett villaperspektiv är det inte mycket till gräsmatta. Där växer allt möjligt inklusive mossa vilket inte stör oss ett dugg. Jag tycker till och med ganska illa om golfgreen-liknande ytor (det gäller en gård på landet utan näsvisa grannar). Våra krav är alltså ganska lågt ställda men någon slags gräsyta behöver vi.

Vad göra? Tacksam för förslag!

Synd att det är en bit mellan landskrona och flen.. jag sitter på åtskilliga ton fin matjord jag inte vet var jag ska göra av.

Men jag vill minnas att jag läst nånstans att det bara är bra att blanda ut matjord med grus när man ska anlägga gräsmatta... Kommer inte ihåg var jag läste det men visst skulle det kunna funka om ni blandar det.

Ajaj, vilket erbjudande och så sätter geografin hinder ivägen. Det där hade jag inte tackat nej till. Du kan inte skicka i omgångar som postpaket? ::)

Det är överraskande många växter som klarar av att växa i ren sand - särskilt om man tillför näring. Jag har inte försökt själv med gräs men kan tänka mig att det knepigaste är fukten. Sandjord brukar ju vara torr och dålig på att hålla kvar fukt, och nysådd gräsmatta ska helst inte få torka ut under groningen, så det blir att vattna ofta i början.

Det säljs särskilda gräsfröblandningar för torr och mager jord. Köpte en sån själv en gång när jag behövde så i extra på en väldigt torr del av tomten där gräset hade tagit sig dåligt. Jag tror att blandningen hette "Tallbacke" eller något i den stilen och kom från någon av de vanliga kända frötillverkarna, minns dock inte vilken...

Har för mig att den blandning man använder på golfbanor är femtio/femtio mull/fin jord och sand

Vi bestämde oss för att rulla ut gräs i höstas och ville egentligen rulla ut det direkt på sanden eftersom vi är väldigt lata. :P
Vi avråddes dock från detta just pga att sand inte håller vatten bra och man måste vattna väldigt ofta (tänkte faktiskt installera sprinklers för att komma runt det)... Någon annan nackdel skulle det inte finnas med sand. Gräs trivs tvärtom enligt uppgift väldigt bra i sand.

Till slut blev vi ännu latare och anlitade en firma för jobbet... De krattade ut ca 10cm jord och rullade ut gräset ovanpå det, men om man sår i stället kanske man måste ha mer jord?

Hur som helst väntar vi med spänning på att snön ska försvinna så vi får se hur gräsmattan klarat vintern, frosten kom nämligen bara ett par veckor efter att allt var utrullat.

Hur gick det?

F folkeorg skrev:
Hur gick det?
Ja, hur gick det?

För oss gick det jättebra. Växer fint. Dränerar bra.

• Gilla
Tcp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.