Grundtanken kanske det finns någon form av "substans" i. Men här försöker man pusha en produkt till privatpersoner, med flummiga påståenden.

OM det överhuvudtaget finns någon substans, så är man uppenbarligen minst lika långt irån en färdig fungerande produkt som de stora fusionskraftsprojekten.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nej, de stora fusionsprojekten är i alla fall möjliga. Det är rent påhitt.

L Leo99 skrev:
Från en av dem fick jag nyligen denna intressanta länk.
E-cat kan du glömma, det är en välkänd bluffmakare bakom.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Det är lite fascinerande att folk är så sugen på en "gratis lunch" att dom sticker huvudet i sanden och inte förstår att det är nått som inte existerar. Man blundar för det man inte vill höra och tror på det man vill ska vara sant. Precis samma fenomen som religioner har på folk.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, de stora fusionsprojekten är i alla fall möjliga. Det är rent påhitt.
Än en gång, det går att göra "kall fusion" med myoner, det visades redan på 50-talet. Att det är praktiskt omöjligt är för ögonblicket en sanning, men det är inte nödvändigtvis en sanning för framtiden iom att det går att göra i begränsade försök. Av denna orsak så väljer jag ändå att tro att man kan ha hittat något. Att sedan alla dessa företag är blufföretag, det tvivlar jag inte det minsta på. Och detta oavsett om de faktiskt lyckats i något enstaka försök eller inte. Metoderna de använder för att försöka tjäna pengar är rent lurendrejeri.

• Älska
spikplanka
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det som gör mig allra mest nyfiken är hur de ska tjäna pengar? Man ska betala senare. Man undrar när det är. Det känns som att det måste finnas en hake (förutom att produkten med största sannolikhet faktiskt inte fungerar). Är det tänkt så att man av någon superlogisk anledning kommer att behöva betala in en delbetalning innan produktion för att täcka någon oförutsedd kostnad och att företaget sedan släcks ned?
Det är väl som med andra bluffar ex. "Nigeriabrev" först gratis pengar, sedan en liiiten avgift för registering, lite mer för transport, och så felsökning, hela tiden skruvas kostnaden och förväntningarna upp. Finns folk som låtit sig luras på tiotals miljoner.

Men utan att överhuvudtaget bedöma sakligheten i det de säger, så liknar hela upplägget de vanliga bluffmetoderna.

Hade firman haft något vettigt att komma med, så hade de ju också presenterat det på ett vettigt sätt.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det mesta i alla fall, men det finns ett uns av sanning. Frågan är bara om det går att använda? Än så länge så verkar ingen klara av det i alla fall. Men som sagt var, det är bevisat redan på 50-talet med en specifik teknik så det går till viss del. Jag utesluter inte att de som håller på med detta lyckas ibland, men så länge de inte vet varför så är det extremt svårt att göra det lättanvänt. Men jag är ju en obotlig optimist när det gäller detta. Har man lyckats med det på 50-talet så...
Kanske får du ett konkret svar på frågan redan i oktober i samband med denna demonstration?

L Leo99 skrev:
Kanske får du ett konkret svar på frågan redan i oktober i samband med denna demonstration?
Nja, herr Rossi är inte den mest trovärdiga personen i detta. Hade han haft koll på vad han gör så hade han redan varit mångmiljardär, istället så mjölkar han fortfarande småpengar ur investerare.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Det har han gjort flera gånger tidigare. En gång var det en maskin som förintade miljöfarligt avfall.

L Leo99 skrev:
Det hela tog ju klart längre tid än beräknat men den som väntar...

[länk]

Jag föreslår de första 5 min av denna video.
Den som väntar på något gott...
...väntar alltid för länge!

Jag hävdar nog att det fortfarande inte finns något nytt under solen. Han lyckas ju fortfarande inte skala upp sina försök. Vad det beror på får folk bilda sig sin egen uppfattning om...

Tvek på den,

Jag ser inga bilder på installationen, och "bilen" med eCat väger 100kg mer.
De kan likväl ha placerat en generator i Twizyn...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är bullshit så länge ingen visar vad som är i lådan. Jag tror det är batterier i den. Tog en snabbtitt på artikeln i reserachgate, jag får intrycket att det handlar om "zero point energy", något som aldrig bevisats ens existera.

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Det är inte batterier, det har ju visats förut. Kemisk reaktion har diskuterats också, men det har i princip avfärdats. Detta inkluderar också förbränning.

Det finns en reaktion som ett flertal försök har kunnat återskapa, men vad det verkar så är den inte deterministisk. Forskare i Uppsala har presenterat teorier om vad det är som händer med de material Rossi säger sig använda. Den fysiska processen som sådan bevisades redan på 50-talet med väte. Men från att något går att visa i liten skala till att det blir en predikterbar process, däremellan är avståndet gigantiskt.

Jag är personligen försiktigt optimistisk, men han har hållit på i många år med detta utan att komma närmare målet. Han kan också vara en skojare, även det hindrar inte att det finns något i grunden.

• Gilla
spikplanka
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hävdar nog att det fortfarande inte finns något nytt under solen.
Diskussioner om tekniken fungerar eller inte är irrelevant, jag ställer mig i hörnet att jag köper en enhet om den fungerar.

Det är ju beklagligt att det är problem med att "industrialisera och skala upp tekniken".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.