929 läst ·
6 svar
929 läst
6 svar
Så bygger du halmhus – erfarenheter från ett plusenergihus på Österlen
På konsumentens sida
· 3 419 inlägg
Att bygga hus med halmbalar är både energieffektivt, ekologiskt och prisvärt, men hur gör man det i praktiken? Vi besökte Karin Malmgren på Ecotopia som delade med sig av sina erfarenheter från att ha byggt halmhus med plusenergistandard på Österlen.
Du kan läsa artikeln här: Så bygger du halmhus – erfarenheter från ett plusenergihus på Österlen
Du kan läsa artikeln här: Så bygger du halmhus – erfarenheter från ett plusenergihus på Österlen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Kul att läsa om byggen på detta vis.
Väggreglarna ser ganska rejäla ut, känns nästan enklare att bygga en vanlig regelstomme bara på insidan?
Väggreglarna ser ganska rejäla ut, känns nästan enklare att bygga en vanlig regelstomme bara på insidan?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Jo, det måste ju vara "ekologiskt" att köra halmbalar(!) från Österrike...
Har nu läst igenom https://www.ecotopia.se/sv/ekobygge/ och kan konstatera att det är massor av ord men i det närmaste obefintligt med tekniska data. Orden är desamma som tuggats ända sedan gröna vågen på -70-talet. Det är inget större fel på dem men utan teknisk redovisning (ger jämförbara data), teoretiska modeller (falsifierbara) och empiriska data från befintliga konstruktioner/hus (jämförbara) så tillför det inte mkt av värde som kan hjälpa vare sig ekologiskt bygge eller traditionellt.
Missförstå mig rätt. Jag är tilltalad av principerna och miljöerna som skapas men utan hårda fakta som man kan räkna på och jämföra så ger det lika mkt praktisk och teoretisk vägledning som att läsa t ex Harry Potter.
T ex tycker jag det var otroligt intressant att konstruktion, metod och material planerades och anpassades så att en person ensam kunde göra nästan hela jobbet att bygga ett hus.
Missförstå mig rätt. Jag är tilltalad av principerna och miljöerna som skapas men utan hårda fakta som man kan räkna på och jämföra så ger det lika mkt praktisk och teoretisk vägledning som att läsa t ex Harry Potter.
T ex tycker jag det var otroligt intressant att konstruktion, metod och material planerades och anpassades så att en person ensam kunde göra nästan hela jobbet att bygga ett hus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ostrondykaren bygger hus med ostronskal i fasaden – Grand Designs
Artikelkommentarer -
Hur bygger jag en trappa i en slänt med granitblock som sättsteg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bygger man in en fristående gasolgrill i ett utekök säkert?
Altan & Uteplats -
Hur bygger man trästaket utan att behöva sälja en njure?
Trädgård allmänt -
Hur bygger man en platsbyggd garderob runt sängen?
Inredning