Byggahus.se

Så belyser du träd i trädgården – steg för steg

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 705 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Vill du belysa ett träd i trädgården? Här får du konkreta råd av en expert på ljusdesign om hur du väljer rätt armatur och placering för din trädbelysning.

Du kan läsa artikeln här: Så belyser du träd i trädgården – steg för steg

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.

• Laddar…
  2. N
    Anonym

Niklas E

Anonym
    Att lägga kabelrör i mark är elarbete och ska utföras av behörig elektriker.

mvh

Niklas

3. F
    Hobbysnickare · Uppsala · 2 inlägg

Felingen

Hobbysnickare
    Skulle uppskattas om lampor aldrig riktas uppåt. Varför ? sök på nätet angående ljusförorening.

• Laddar…
  4. H
    Medlem · Gävleborg · 21 inlägg

haglunddaniel

Medlem
    Helt rätt kommenterat.

5. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 837 inlägg

harry73

bra på allt
  6. Elina Blom Westergren
    Medlem · Stockholm · 752 inlägg

Elina Blom Westergren

Medlem
    Helt rätt, justeras genast!

• Laddar…
  7. Pytt
    Besserwisser · Västra Götalands Län · 434 inlägg

Pytt

Besserwisser
    Det kan förvisso vara väldigt fint med belysning utav träd, men jag kan inte låta bli att undra hur det påverkar våra nattaktiva djur, såsom fladdermöss?

8. W
    Medlem · 1 133 inlägg
    Ja inte vet jag men har bott i stan där finns det fladdermöss, jobbat på sjön och i alla hamnar belyst eller inte finns det fladdermöss. Tror det problemet är litet.

9. W
    Medlem · 1 133 inlägg
    Finns värre föroreningar som man kanske ska fundera på som är akutare än belysningen, kanske hur elen och tillverkningen av armaturerna påverkar miljön!

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 2 250 inlägg

RoAd

Medlem
    Vi har bl.a. två stora björkar upplysta framför altanen. Vi har suttit och tittat på fladdermössen som flyger mellan dem och fångar insekter hela sommaren. De verkar m.a.o. inte speciellt brydda.

11. Pytt
    Besserwisser · Västra Götalands Län · 434 inlägg

Pytt

Besserwisser
    Hoppas att det är så, tycker ändå det är svårt att veta om det påverkar dem på något vis, alla effekter är ju inte omedelbara. Sedan är det ju inte enbart fladdermöss som är nattaktiva i vår natur, men men, kanske inte är några problem.
    EDIT: T ex den här artikeln https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/det-dodliga-ljuset säger emot era anekdoter, verkar bland annat vara stor skillnad mellan fladdermusarter, och inte bra för insekterna.

Redigerat 4 sep 2019 07:17
  12. D
    Medlem · Örebro · 301 inlägg

dicliff

Medlem
    Om man nu absolut vill ha trädgårdsbelysning/fasadbelysning, kunde man inte tänka sig att bara ha den tänd under de timmar man är vaken? Det är väl ändå bara då man kan njuta av den?

13. P
    Medlem · 306 inlägg

Peter787

Medlem
    Att lägga själva röret kräver ingen behörighet

14. D
    Besserwisser · E · 17 990 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    När jag nämnde problemet med ljusföroreningar i en annan tråd om trädbelysning raderades de. Jag hoppas att de får vara kvar här. Det är ett reellt problem. Sannolikt är det en delförklaring till minskningen av ål tex.

15. Fario
    Husägare/flugfiskare · Löddeköpinge · 848 inlägg

Fario

Husägare/flugfiskare
    Mycket intressant artikel från Forskning och framsteg.

Jag tillhör dem som tycker det är för mycket ljus, särskilt då med all denna fasadbelysning som i många fall -tycker jag- sänker.trivseln. Och att skulptera ens träd i trädgården kan kännas exklusivt och säkert mysigt.men för mig är det fel.

Jag vet att många hävdar sin totala rätt till "sin" fastighet. Ingen annan skall säga vad man skall eller inte skall göra.
    Jag tycker snarare man har både rättigheter och skyldigheter som går bortom lagstiftning.

Att anlägga jättegräsmattaor, sätta upp en massa fasadbelysning, bygga flytbrygga eller kalhugga längs bäcken är något som görs för ofta och för lättvindigt. Nästan värre än att måla allt vitt invändigt...

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.