11 980 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
Så amatörigt så ni kommer inte att tro era ögon
om kåken rör sig så hjälper inte ens microlit.jag har själv varit på flera nybyggnationer där kunderna själva valt vilket under arbete dom vill ha på väggarna alt, tak och microliten har spruckit i flera skarvar.då är det inte kul att va målare när man gjort precisså som färg handlarn sagt,lika resultat med glasfiber remsa däremot så har pappers remsor visat sig överlägsen.spricker även dom om kåken rör sig. så är det.fridde skrev:Jag spacklade med (fiber) remsor och spacklade enligt konstens alla regler, med ett lysande resultat.
Tyvärr har det efter ett år börjat uppkomma sprickor och hatar mig själv just nu för att jag inte satte microlit överallt (inklusive i taket). Jag har en kamrat som har gjort precis detta och där syns inte en spricka..
Så nu blir det till att ordna sprickorna och sedan sätta upp microlit..
Slutsatsen blir alltså, microlit är bra!
jo det är sant,men o andra sidan om ungarna slår upp ett hål på gipsen kan du spackla igen hålet och sedan måla över det.en ganska snabb procedur.skulle microliten skadas och du spacklar skadan så blir där en slät fläck och det ser inte alls bra ut.Lycke skrev:Tack Wonderboy för utförlig beskrivning! Tja, det låter ju suktande att göra som du säger... Betydligt enklare än att ensam stå och tapetsera upp microlit.
Å andra sidan så blir väl väggarna mycket hållbarare av väven? Är det inte risk att ungarna råkar dunka stora hål och hack i väggarna så fort de leker annars?
men som sagt nog blir väggarna starkare med microlit allt.
Microlit är en supertunn väv som tapetseras fast på gipsskivorna innan man målar. Den förstärker och armerar, vad jag kan begripa. Målarfirmorna som jag pratat med är alla oense, men så här kan jag sammanfatta mina intryck: Microliten är en glasfiberväv som är betydligt tunnare än sån strukturglasfibertapet som bildar ett tydligt rutmönster och som var vanligt på 70-80-talet. Microliten blev uppskattat bland målare och numera har alla stora kedjor sin egen "microlit". Dessa är dock av någon slags fiber och inte glasfiber, varför de inte sticks. De är också billigare.
Jag bad om microlit men gick därifrån med fiberväven som var Flüggers egen, eftersom jag tilltalades av idéen att slippa den stickiga glasfibern.
Jag bad om microlit men gick därifrån med fiberväven som var Flüggers egen, eftersom jag tilltalades av idéen att slippa den stickiga glasfibern.
Mitt intryck av en microlitvägg är att den är mycket känsligare än om man hade valt konventionell väv som man målat. Speciellt öppna hörn är megakänsliga.
Men jag vet inte mycket om detta heller så jag är också hungrig på tips och info.
Men jag har själv varit inne i ett hus som efter mindre än en månad hade synliga märken i microlitväggarna efter "kreativa" barn.
Men jag vet inte mycket om detta heller så jag är också hungrig på tips och info.
Men jag har själv varit inne i ett hus som efter mindre än en månad hade synliga märken i microlitväggarna efter "kreativa" barn.
Framerate: Nu har inte mina ungar HUNNIT vara kreativa ännu, så jag vet faktiskt inte vad väggarna tål, men vi resonerade som så att vanlig glasfiberväv STORKNAR vi på (har den överallt i vårt vanliga hus) och att bara låta gipsväggarna vara som de är skulle vara ännu mer ömtåligt än utan microlit.
Jag har med stor framgång använt Återställaren för att dölja en "ful" yta. Återställaren är en tjock glasfiberväv som döljer väldigt mycket. Har fått massor med beröm för en så jämn och fin yta. Den är dock ganska dyr (432kr/10 kvm) men hyfsat enkel att jobba med.
www.eco.se beskriver Återställaren:
"Färdigt underlag för tapetsering av målad glasfiberväv med en mängd fördelar:
- lätt att sätt upp
- ersätter bredspackling
- utjämnar och döljer sprickor
- idealisk för väggar och innertak
- stabil och tålig"
Jag har dock målat direkt på två ggr och väggarna ser klart schyssta ut. Har använt det i 5-6 rum.
OBS! Jag är inte tillverkare/återförsäljare för Återställaren
www.eco.se beskriver Återställaren:
"Färdigt underlag för tapetsering av målad glasfiberväv med en mängd fördelar:
- lätt att sätt upp
- ersätter bredspackling
- utjämnar och döljer sprickor
- idealisk för väggar och innertak
- stabil och tålig"
Jag har dock målat direkt på två ggr och väggarna ser klart schyssta ut. Har använt det i 5-6 rum.
OBS! Jag är inte tillverkare/återförsäljare för Återställaren
Lite sent kanske men ett inlägg om ordningen som vi upptäckte gav bäst resultat. (och det märkte vi då vi var i sista rummet....) Fast jag misstänker att smaken är olika från person till person.
Spackla och slipa allt.
Måla taket
Grundmåla taklister, golvlister dörr- och fönsterfoder, ej uppsatta.
(lägg golv)
Sätt upp golvlister, fönsterfoder och dörrfoder och dra en liten silikonsträng på ovansidan och på sidorna.
(tips - doppa fingret i lite vatten så går det mycket lättare att få en jämn rad)
Måla listerna med slutlig färg. Tejpa dessa då de torkat.
Måla väggar i grundfärg och sedan slutlig kulör.
Sätt upp taklister och måla dessa.
Det blir ruskigt snyggt kring listerna - där vi i andra rum har en del glipor. Våra målare hade gjort på samma sätt på nedervåningen....fast det såg vi inte förrän vi i stort sett var klara...
//anna
Spackla och slipa allt.
Måla taket
Grundmåla taklister, golvlister dörr- och fönsterfoder, ej uppsatta.
(lägg golv)
Sätt upp golvlister, fönsterfoder och dörrfoder och dra en liten silikonsträng på ovansidan och på sidorna.
(tips - doppa fingret i lite vatten så går det mycket lättare att få en jämn rad)
Måla listerna med slutlig färg. Tejpa dessa då de torkat.
Måla väggar i grundfärg och sedan slutlig kulör.
Sätt upp taklister och måla dessa.
Det blir ruskigt snyggt kring listerna - där vi i andra rum har en del glipor. Våra målare hade gjort på samma sätt på nedervåningen....fast det såg vi inte förrän vi i stort sett var klara...
//anna
Produkter som diskuteras: "Sätt fönsterfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer