4 194 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
S föreslår långtidskontrakt på el
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 420 inlägg
Med de stigande elpriserna föreslår Socialdemokraterna en lösning i form av långtidskontrakt.
Du kan läsa artikeln här: S föreslår långtidskontrakt på el
Du kan läsa artikeln här: S föreslår långtidskontrakt på el
Jo Magda förefaller ha en "hotline" med sin broder Scholz i Tyskland.
https://www.euractiv.com/section/el...cks-swift-adoption-of-eu-power-market-reform/
Vi får se hur det går i Bryssel bland de stora elefanterna på arenan som styr det här via det gemensamma elhandelsavtalet med EU.
https://www.euractiv.com/section/el...cks-swift-adoption-of-eu-power-market-reform/
Vi får se hur det går i Bryssel bland de stora elefanterna på arenan som styr det här via det gemensamma elhandelsavtalet med EU.
Vad menar du är den stora förändringen? Jag läser bara in att det ska bli uppstyrda stöd för ny kraftproduktion.P paralun skrev:
Nej det handlar ju om upphandlade långtidskontrakt för el.D Daniel 109 skrev:
Sen är det då dimridåer från Magda men man ser ju det konkret i Bryssel vad som diskuteras.
Mycket bra och det har jag efterlyst sedan "elkrisen" började...
Är det dessa avtal du syftar på? ”Under the proposed reform, public support for constructing new power plants must be formalised in a two-way Contract for Difference (CFD), with a price ceiling and a floor. When the market price of electricity rises above the ceiling, governments will earn the surplus. If they go below the floor, the state will step in to fill the gap, ensuring a guaranteed revenue for investors.”
Det handlar inte om några långtidskontrakt för konsumentpriser.
"At the heart of the Commission proposal are long-term contracts designed to ensure visibility to investors and lower electricity prices for consumers and industry. "D Daniel 109 skrev:Är det dessa avtal du syftar på? ”Under the proposed reform, public support for constructing new power plants must be formalised in a two-way Contract for Difference (CFD), with a price ceiling and a floor. When the market price of electricity rises above the ceiling, governments will earn the surplus. If they go below the floor, the state will step in to fill the gap, ensuring a guaranteed revenue for investors.”
Thats it!
Men snälla du, läs vad det handlar om.
Det handlar om att ge minimipris för nya kraftverk, man tar då även övervinster för att inte bara ta risken från statens sida.
Vad de menar med ”lägre priser för konsumenter” är att en utbyggnad leder till lägre elpriser. Det är inget som påverkar prissättning mekanismen för konsumenter.
Det handlar om att ge minimipris för nya kraftverk, man tar då även övervinster för att inte bara ta risken från statens sida.
Vad de menar med ”lägre priser för konsumenter” är att en utbyggnad leder till lägre elpriser. Det är inget som påverkar prissättning mekanismen för konsumenter.
Avtalar man om det här så kommer det snabbt att få hela marknaden att kylas ned. Garanterat!D Daniel 109 skrev:Men snälla du, läs vad det handlar om.
Hurdå? Jag begriper verkligen inte hur du resonerar.
Jo nu är det nästan som en revolution inträffat när Tyskland svänger i frågan. En mycket stor öppning för att få ner elpriserna och kan bana väg för Magdas "Sverigepriser"....D Daniel 109 skrev:
Elmarknaden måste tuktas! och det här är en viktig början.
Med ”Sverigepriser” är det något som liknar det V och Bengt föreslog. Eller är det Magdalenas långa avtal du menar?P paralun skrev:
Jag har inte sett att det finns stöd för något av det i den information jag sett. Vad missar jag?