14 075 läst ·
78 svar
14k läst
78 svar
Ryobis batteriförvirring
Det där är ju dyrare än märkesbatteri hos Makita, där kostar ett 5 Ah batteri kring 950:-. Pirater kostar nog kring hälften, men dessa vill man inte köpa.Patrik440 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Hörnet som Ryobi målat in sig i är ju "foten" på alla verktyg... Man kan ju göra hur kompakta batterier som helst, men den sticker ju alltid fram....n_sandstrom skrev:
(Om man bortser från det andra hörnet de målat in sig i, att ha ett batteri vertikalt i handtaget, vilket gör greppet tjockare på borrmaskiner och skruvdragare och sånt... Men det är ju mest en smaksak, beroende på handstorlek..)
Eh, flera skrev och gissade men här fick man ju direkt veta att High Energy är tyngre och bättre för krävande verktyg medan Compact är bra för lätta jobb där låg vikt är ett plus.n_sandstrom skrev:
Jag är ganska såld och använder mycket i arbetet (vi har AI-möjlighet via CoPilot, kan välja att fråga om interna saker i jobbet eller nätet). Jag googlar otroligt lite nuförtiden, räcker ofta med en ytterst kort mening eller i det här fallet så tog jag bara en skärmdump så kollade CoPilot både bild och text. Google använder jag bara om jag inte helt litar på vad CoPilot eller betalversionen av ChatGPT säger.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Fast det stämmer inte. ChatGPT läser ordet "Compact", gissar vad det "skulle kunna betyda", och presenterar det som fakta.nikasp skrev:
Eh, flera skrev och gissade men här fick man ju direkt veta att High Energy är tyngre och bättre för krävande verktyg medan Compact är bra för lätta jobb där låg vikt är ett plus.
Jag är ganska såld och använder mycket i arbetet (vi har AI-möjlighet via CoPilot, kan välja att fråga om interna saker i jobbet eller nätet). Jag googlar otroligt lite nuförtiden, räcker ofta med en ytterst kort mening eller i det här fallet så tog jag bara en skärmdump så kollade CoPilot både bild och text. Google använder jag bara om jag inte helt litar på vad CoPilot eller betalversionen av ChatGPT säger.
Det är marknadstermer som beskriver karakteristik på batteriernan_sandstrom skrev:
Har precis avslutat ett litet projekt och känner att jag har minst ett batteri för lite.
Har någon koll på vad som är skillnaden på dessa sorter?
"High Energy" vs "Compact"
Finns lite oroväckande bra pris på detta kit, som iallafall ser ut som det som Bauhaus benämner "Compact" [länk]
Är väl däremot främst ute efter liten storlek, men vill inte gå i fällan att det är för klent för att driva maskiner. (typ cirkelsågen går knappt att använda med mitt nuvarande 2Ah, men jobbar på bra med 5Ah)
[bild]
Compact syftar på ett litet batteri med hög energidensitet, säger egentligen inget om uteffekt. (Oftare man kallar batterierna high capacity).
High Energy, menar egentligen hög C-rating. C-rating är ett mått på batterier som beskriver "hur snabbt kan man ladda ur batteriet". T ex för effekttunga maskiner. 2C = du laddar ur ett batteri på 1/2 h. Är batteriet då 4 Ah, så blir 2C alltså 8 A under ca 30 min.
Kapacitet (Ah) / C-rating = Urladdningström(A)
Ett hälften så stort batteri på 2Ah har alltså halva uteffekten som ett 4Ah batteri har med samma C-rating. C-rating påverkar även hur bra batteriet tar laddning om man laddar snabbt.
Ska du drifta cirkelsågar så gör du bäst i att ignorera batterier där fokus är volym och fokusera på C-rating.
Rent fysiskt så är C-rating oftast kopplat till den prismatiska strukturen i batteribeläggningarna på katod och anod och tjockleken på bakplåten av koppar i katod/anond.
Jag har inte frågat AI utan tagit detta från min kompetens där jag jobbar som elektronikingenjör för ett produktföretag, ibland tom med batterier.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Problemet är väl att tillverkarna inte delar med sig av den typen av information? Det är ju mest marketing wank...
Energi och effekt är två olika saker. Här känns det som att man blandat ihop begreppen.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 765 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 765 inlägg
Men tittar man på bilden från både Ryobi och Bauhaus så ser vanliga/compact större ut rent fysiktnikasp skrev:
Viktmässigt är det inte heller stora skillnader. Ryobi anger det till 0,72Kg resp. 0,7Kg, skippar man att ta hänsyn till avrundningsregler så är det 20g skillnad. Kollar jag Bauhaus data om batterierna så är det 0,790Kg resp 0,750Kg på nettovikten vilket är 50g skillnad... Tycker det är näst intill försumbar viktskillnad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Ja, det är är ju "allmän" kunskap hos insatta, det jag mest söker är siffrorna.D Dkvist skrev:Det är marknadstermer som beskriver karakteristik på batterierna
Compact syftar på ett litet batteri med hög energidensitet, säger egentligen inget om uteffekt. (Oftare man kallar batterierna high capacity).
High Energy, menar egentligen hög C-rating. C-rating är ett mått på batterier som beskriver "hur snabbt kan man ladda ur batteriet". T ex för effekttunga maskiner. 2C = du laddar ur ett batteri på 1/2 h. Är batteriet då 4 Ah, så blir 2C alltså 8 A under ca 30 min.
Ett hälften så stort batteri på 2Ah har alltså halva uteffekten som ett 4Ah batteri har med samma C-rating. C-rating påverkar även hur bra batteriet tar laddning om man laddar snabbt.
Ska du drifta cirkelsågar så gör du bäst i att ignorera batterier där fokus är volym och fokusera på C-rating.
Rent fysiskt så är C-rating oftast kopplat till den prismatiska strukturen i batteribeläggningarna på katod och anod och tjockleken på bakplåten av koppar i katod/anond.
Jag har inte frågat AI utan tagit detta från min kompetens där jag jobbar som elektronikingenjör för ett produktföretag, ibland tom med batterier.
Vad är exakt mått och vikt på dom olika typerna, vad är det för C-rating, osv.
Och att dom själva beskriver allt med "xx % mer än tidigare tekniker", men som konsument har jag ingen aning om vilken modell som kom före den andra.
När man shoppar laddbara AA-batterier finns det gott om forum med elektronördar som mäter och testar, drömmen vore att hitta liknande för dessa 🙂
Jag förstår att du vill ha C-rating, men det är nog inget som de vill berätta för dig. Känner inte heller till någon som köper in och gör tester på detta, gör sig som tämligen dålig slow-TV tyvärr.n_sandstrom skrev:
Ja, det är är ju "allmän" kunskap hos insatta, det jag mest söker är siffrorna.
Vad är exakt mått och vikt på dom olika typerna, vad är det för C-rating, osv.
Och att dom själva beskriver allt med "xx % mer än tidigare tekniker", men som konsument har jag ingen aning om vilken modell som kom före den andra.
När man shoppar laddbara AA-batterier finns det gott om forum med elektronördar som mäter och testar, drömmen vore att hitta liknande för dessa 🙂
Gå till en butik och kläm och känn? Eller köp på distans och provkör. Återkoppla gärna med utfall!
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 inlägg
Jag går runt med nån liten förhoppning av att dom en dag byter till ny design, med en officiell adapter liknande denna för att funka i gamla verktyg.Dan_Johansson skrev:
Hörnet som Ryobi målat in sig i är ju "foten" på alla verktyg... Man kan ju göra hur kompakta batterier som helst, men den sticker ju alltid fram....
(Om man bortser från det andra hörnet de målat in sig i, att ha ett batteri vertikalt i handtaget, vilket gör greppet tjockare på borrmaskiner och skruvdragare och sånt... Men det är ju mest en smaksak, beroende på handstorlek..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder