Min 40 år gammla häcksax med sladd gav upp, köpte en Roybi då det var en av få som fanns med sladd.
Den klippte sämre (var slöare) och lät så den kunde väcka döda. Plockade isär den, tänkte att de glömt att smörja dreven, men det hade de inte gjort.
Skillnaden var att man satt i en liten högvarvig motor med jättestort drev ut till drivningen för att få rätt utväxling, en liten motor är ju billigare än en stor och stark.
Plockade isär den gammla Boschen, fixade ett glapp, sålde Roybin på Market för 500 spänn som "använd en gång"
I våras hörde jag detta hjärtskärande ljud igen, det var en granne som köpt en batteridriven Roybin Häcksax.
Den klippte sämre (var slöare) och lät så den kunde väcka döda. Plockade isär den, tänkte att de glömt att smörja dreven, men det hade de inte gjort.
Skillnaden var att man satt i en liten högvarvig motor med jättestort drev ut till drivningen för att få rätt utväxling, en liten motor är ju billigare än en stor och stark.
Plockade isär den gammla Boschen, fixade ett glapp, sålde Roybin på Market för 500 spänn som "använd en gång"
I våras hörde jag detta hjärtskärande ljud igen, det var en granne som köpt en batteridriven Roybin Häcksax.
för 20år sen valde jag Ryobi, har flera verktyg och batterier som köpts genom åren.
då var det självklara valet för "hemmafixaren" med helt klart bäst pris / prestanda och kändes som först med ett batteri till alla verktyg.
Hade jag börjat som ny husägare idag och köpa in mig i ett system är det dock inte lika solklart att välja Ryobi. Dom verkar fortfarande ha meat grejer men dom är ibte speciellt billigare än Makita osv. Om det är andra märken som förr ansågs vara vara proffs verktyg har sjunkit i pris med billigare modeller eller om det ör Ryobi som blivigt dyrare vet jag inte
då var det självklara valet för "hemmafixaren" med helt klart bäst pris / prestanda och kändes som först med ett batteri till alla verktyg.
Hade jag börjat som ny husägare idag och köpa in mig i ett system är det dock inte lika solklart att välja Ryobi. Dom verkar fortfarande ha meat grejer men dom är ibte speciellt billigare än Makita osv. Om det är andra märken som förr ansågs vara vara proffs verktyg har sjunkit i pris med billigare modeller eller om det ör Ryobi som blivigt dyrare vet jag inte
Renoverare
· Stockholm
· 21 238 inlägg
Är väl snarare Makita och Bosch Pro du ska ställa mot varandra.
Ryobi är en annan klass helt
Ryobi är en annan klass helt
Till råga på det så verkar det som att kvaliteten överlag på Ryobi har blivit sämre. Har köpt några nya maskiner de senaste åren men tycker inte att det kan mätas kvalitetsmässigt men det jag köpte för 15 till 20 år sedan.T TheGame skrev:för 20år sen valde jag Ryobi, har flera verktyg och batterier som köpts genom åren.
Jag har fortfarande kvar 2 batterier och en skruvdragare som är nästan 20år gamla. Dom funkar fortfarande. Batterierna laddarur snabbt på dom nyare maskinerna och de tluktar alltid "el brand" när man använder dragaren 🙂S Sota skrev:
Har kört slut på 2st nyare batterier plus 1 multimaskin som var 10år yngre.
Det vittnar ju bara mer om att kvaliteten blivit sämre. Har själv ett batteri som följde med min gamla ryobi skruvdragare från 2008. Den har använt flitigt genom åren. Alltifrån till att hel vinter varit delaktig i bygget av 300 m² till åtskilliga andra byggen och takläggning. Till slut gav fjädern till knappen upp vilket resulterade i en ny borstfri Ryobi. 1 av 2 batterier gav upp men det beror på att maskinen tappades 6 meter ner i en betongplatta så att batteriet tom lossnade från maskinen. Maskinen klarade sig helt utan skador. Den nya Ryobin va smidigare men de va tyvärr allt.T TheGame skrev:
Trots sina 54 Nm så drog den inte skruven(tvärtom ibland) bättre än min gamla. Det gamla batteriet håller lika länge som det 2A-batteri jag köpte med nya maskinen.
Renoverare
· Stockholm
· 21 238 inlägg
Inom Bosch blå kan man vara hyffsat safe. Jag brukar kolla maskinen har borstlös motor och inte stött på borstat ännu när jag shoppat bosch blå
Klicka här för att svara