Som ämnet lyder så ställer jag dessa 2 mot varandra.
Jag har haft en Ryobi skruvdragare som kostade 1399(endast maskinen) i nästan 2 år innan den började säcka ihop. Fick tillgodokvitto på Jula men känner inte att Ryobi är lika bra som de en gång var och funderade på Makita. Har främst sneglat på DDF485 men finner till min förvåning att maskinen enbart ligger ofta under i prisklass mot Ryobi. Är den sämre eller varför speglar isf inte priset kvaliten? Vet att det finns DDF484 som ska vara robustare men frågan är om jag behöver den ens.
Har en skruvautomat från Makita sen innan så det är därför jag valt det märket nu ifall nån får för sig att promota andra märken.
Mvh /Ingemar
Jag har haft en Ryobi skruvdragare som kostade 1399(endast maskinen) i nästan 2 år innan den började säcka ihop. Fick tillgodokvitto på Jula men känner inte att Ryobi är lika bra som de en gång var och funderade på Makita. Har främst sneglat på DDF485 men finner till min förvåning att maskinen enbart ligger ofta under i prisklass mot Ryobi. Är den sämre eller varför speglar isf inte priset kvaliten? Vet att det finns DDF484 som ska vara robustare men frågan är om jag behöver den ens.
Har en skruvautomat från Makita sen innan så det är därför jag valt det märket nu ifall nån får för sig att promota andra märken.
Mvh /Ingemar
De Ryobi som är värda att köpa är deras borstlösa.
Prisskillnaden blir då inte så stor längre, finns ingen anledning att ge sig in i Ryobi nu förtiden om du frågar mig. Sitter man redan med en massa blir det väl en annan fråga..
Att ha batteriet i handtaget är inte heller en fördel om man frågar mig.
Prisskillnaden blir då inte så stor längre, finns ingen anledning att ge sig in i Ryobi nu förtiden om du frågar mig. Sitter man redan med en massa blir det väl en annan fråga..
Att ha batteriet i handtaget är inte heller en fördel om man frågar mig.
Hade en borstlös. Chucken började glappa efter nån månad och de som gjorde att jag till slut lämnade in den va att den varvade lite på egen hand trots fullt tryck på knappen. Men en 485 går att få för 1000-lappen nu och flera Ryobi kostar mer. Lite därav frågan. 🤔F F_man skrev:
Flera erkänt bra märken säljer billiga maskiner, Makitan är bättre på alla punkter när det gäller användbarhet.
För 1000 spänn får du en maskin för 1000 spänn och kvalite där efter, kanske håller den oxå i 2 år.....eller 5.
Vill du ha en som garanterat håller i 5 år kostar den 3-5000:-
För 1000 spänn får du en maskin för 1000 spänn och kvalite där efter, kanske håller den oxå i 2 år.....eller 5.
Vill du ha en som garanterat håller i 5 år kostar den 3-5000:-
Ryobi är kinesiskt. Makita japanskt. För mig är det avgörande.
Du kommer få 100 svar som säger att Makita också tillverkar mycket skräp i de lägre prisklasserna men generellt ligger de på en helt annan kvalitetsnivå (och prisklass).
Du kommer få 100 svar som säger att Makita också tillverkar mycket skräp i de lägre prisklasserna men generellt ligger de på en helt annan kvalitetsnivå (och prisklass).
Du har rätt att få pengarna tillbaka, inte bara ett tillgodokvitto. Dom vill låsa dig till sig.S Sota skrev:Som ämnet lyder så ställer jag dessa 2 mot varandra.
Mvh /Ingemar
Då kan du välja mellan lite fler än Ryobi och Makita.
Men jag säger Makita.
Nja
För att svara på trådstarten. Jag tror det kvittar lika, vissa verktyg och modeller är bättre eller sämre mellan märkena beroende på vilken du köper. Som en anekdot köpte jag ett Ryobipaket (det absolut billigaste) när jag köpte mitt hus för 6 år sedan. Har haft min skruvdragare i alla år och totalrenoverat hela huset plus ett gäng altaner etc. Skruvdragaren fungerar lika bra som den gjorde när jag köpte den. Har tappat den från hög höjd etc. Glömde den även ute i spöregn i två dagar med batteriet i härom veckan.
Nja... Ryobi tillverkas i Kina. Från början är det Japanskt. Makita har även de tillverkning i Kina även om jag tror att det som säljs i Europa tillverkas någon annanstans.H head skrev:
För att svara på trådstarten. Jag tror det kvittar lika, vissa verktyg och modeller är bättre eller sämre mellan märkena beroende på vilken du köper. Som en anekdot köpte jag ett Ryobipaket (det absolut billigaste) när jag köpte mitt hus för 6 år sedan. Har haft min skruvdragare i alla år och totalrenoverat hela huset plus ett gäng altaner etc. Skruvdragaren fungerar lika bra som den gjorde när jag köpte den. Har tappat den från hög höjd etc. Glömde den även ute i spöregn i två dagar med batteriet i härom veckan.
’Ryobi Power Tools and Ryobi Outdoor Power Equipment are brands of Techtronic Industries, used under license from Ryobi Limited.’ Och Techtronic är kinesiskt.useless skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 7 112 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 7 112 inlägg
De flesta Makita jag har är tillverkade i Kina. Äldsta maskinerna är 10 år nu, fungerar fortfarande perfekt. Jag anser att Ryobi ligger under Makita, både i kvalitet och funktion, men jag har provat fler Makita eftersom det är märket jag valde och fortsätter med.C Carpetos skrev:Nja
Nja... Ryobi tillverkas i Kina. Från början är det Japanskt. Makita har även de tillverkning i Kina även om jag tror att det som säljs i Europa tillverkas någon annanstans.
Kollar man en professionell reparatör som Dean Doherty så talar han sig varm för hur bra Makita är konstruerade överlag och att de likt Bosch oftast går att beställa enstaka delar istället för hela enheter.
https://www.youtube.com/@deandohertygreaser
Makita är säkert kanon. Har inte använt Makita speciellt mycket och kan därför inte svara på om funktionen är bättre. Säger bara att samtliga maskiner (ca 10st) inköpta för 6 år sedan fungerar idag. Där skruvdragare, trimmer och häcksax fått arbeta otroligt hårt under den tiden. Inklusive alla batterier.
Vi kan väl ändå vara överens om att Hong-Kong är ett omstritt område även om jag är säker på vad en Kines svarar om man frågar denne om Hong-Kongs självständighet?B Bombus pratorum skrev:
Köpte en makita elhyvel i våras.
Byggkvaliten känns riktigt bra och den presterar väldigt bra.
Made in Japan står det på den.
Byggkvaliten känns riktigt bra och den presterar väldigt bra.
Made in Japan står det på den.
Nä, det är Hongkong-baserat.B Bombus pratorum skrev:
Hongkong är en del av Kina men med skillnader.
Det har egna lagar, egen valuta och ett eget ekonomiskt system samt eget pass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bolaget är ett publikt börsnoterat bolag med en tysk huvudägare (~22%).
https://www.marketscreener.com/quote/stock/TECHTRONIC-INDUSTRIES-CO--134983/company-shareholders/