9 702 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Ryobi 36v häcksax problem
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Allt tyder på att batteriet var defekt från början. Men med Bauhaus sätt att behandla reklamationer tröttnar man till slut. Jag sålde saxen privat utan batteri för hälften av vad jag betalt för den och har inte återvänt till Bauhaus sedan Ryobiaffären.H Harald Blåtumme skrev:Vi har en liknande häcksax Ryobi OHT 1855R. Fungerat perfekt i många år, mycket häck som klippts.
Jag kör denna maskin med antingen 2,5 Ah eller 4 Ah-batterierna, den kräver en del pulver av batteriet för att fungera som det var tänkt. Min hypotes är att du använder för klena batterier alternativt att batterierna är defekta.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Bör vara rätt enkel felsökning här. Du säger att skären inte når hela vägen fram till att skära, det tyder som jag ser det på att växellådan pajat. Men finns även andra indikationer som kan tyda på ett defekt batteri. Oavsett vad, du har en bevisligen obrukbar maskin och bör få pengarna tillbaka.
Vill du har bättre grejer kan jag rekommendera Stihl, har deras bensindrivna HS45 sedan många år och den är rätt kraftfull. Dock betydligt tyngre än min 18V Ryobi vilket gjort att jag inte använt denna annars utmärkta Stihl på sistone. Avenbok är ganska kraftig och det kan hända att den varit för kraftig för din Ryobi-sax, att den fått växellådan att bryta ihop. Betvivlar att Stihl HS45 skulle kunna bryta ihop på motsvarande.
Vill du har bättre grejer kan jag rekommendera Stihl, har deras bensindrivna HS45 sedan många år och den är rätt kraftfull. Dock betydligt tyngre än min 18V Ryobi vilket gjort att jag inte använt denna annars utmärkta Stihl på sistone. Avenbok är ganska kraftig och det kan hända att den varit för kraftig för din Ryobi-sax, att den fått växellådan att bryta ihop. Betvivlar att Stihl HS45 skulle kunna bryta ihop på motsvarande.
Har faktiskt varit ute på Bauhaus idag och jämfört min häcksax med en ny och mycket riktigt går inte skären riktigt ihop. Batteriet är det inget fel på. Lustigt bara att det nu hänt på två helt nya maskiner. I vilket fall som helst fick jag ett väldigt bra bemötande och utan prut återigen en helt ny maskin. Jag ville veta vad som egentligen har hänt med maskinen men fick veta att de bar skickar tillbaka den med en felbeskrivning och får inte själva veta vad problemet är. Är ju nu lite nervös för om denna nya ska ha samma problem (har dock bara ca 5 lätta meter kvar) inför nästa år, men fick veta att själva saxen har 3 års garanti och sedan lämnar Bauhaus ytterligare 2 på det. Så enligt min erfarenhet har Bauhaus skött detta exemplariskt. Eller var det bara den väldigt hjälpsamma damen i butiken i Hyllinge Bauhaus utanför Helsingborg?H Harald Blåtumme skrev:Bör vara rätt enkel felsökning här. Du säger att skären inte når hela vägen fram till att skära, det tyder som jag ser det på att växellådan pajat. Men finns även andra indikationer som kan tyda på ett defekt batteri. Oavsett vad, du har en bevisligen obrukbar maskin och bör få pengarna tillbaka.
Hör och häpna. Med min fjärde (!!) splitternya Ryobi häcksax gick jag återigen ut för att klippa återstoden av häcken. Efter tre (3! ) meter lade den av och svärdet lossnade. Ny tur till Bauhaus som tog tillbaka maskinen och även de extra batterierna jag köpt. Byter nu till Makita. Aldrig mera Ryobi!T Tony Georg skrev:Har faktiskt varit ute på Bauhaus idag och jämfört min häcksax med en ny och mycket riktigt går inte skären riktigt ihop. Batteriet är det inget fel på. Lustigt bara att det nu hänt på två helt nya maskiner. I vilket fall som helst fick jag ett väldigt bra bemötande och utan prut återigen en helt ny maskin. Jag ville veta vad som egentligen har hänt med maskinen men fick veta att de bar skickar tillbaka den med en felbeskrivning och får inte själva veta vad problemet är. Är ju nu lite nervös för om denna nya ska ha samma problem (har dock bara ca 5 lätta meter kvar) inför nästa år, men fick veta att själva saxen har 3 års garanti och sedan lämnar Bauhaus ytterligare 2 på det. Så enligt min erfarenhet har Bauhaus skött detta exemplariskt. Eller var det bara den väldigt hjälpsamma damen i butiken i Hyllinge Bauhaus utanför Helsingborg?
är visserligen djupt insyltad i makitaträsket, och äger ett par av deras häcksaxar. inget direkt fel på dem, kraftiga och bra, om än lite tyngre än den ergonomiska lätthet som ofta kännetecknar makitas produkter.T Tony Georg skrev:Hör och häpna. Med min fjärde (!!) splitternya Ryobi häcksax gick jag återigen ut för att klippa återstoden av häcken. Efter tre (3! ) meter lade den av och svärdet lossnade. Ny tur till Bauhaus som tog tillbaka maskinen och även de extra batterierna jag köpt. Byter nu till Makita. Aldrig mera Ryobi!
men just på häcksaxar finns hos konkurrenten bosch en show-stopper, i form av deras suveräna abs-system. det innebär att de aldrig fastnar, utan när de möter ett övermäktigt motstånd, börjar de istället tugga. man kan då backa, eller tugga vidare tills man är igenom. whao.
innebär att du kan köpa en lättare läs mer ergonomisk läs billigare maskin och ändå få jobbet gjort.
jag kör dem via adapter med makitabatterier.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag har ju haft bra prestanda från min billigare 18V Ryobi, dock främst på ligusterhäck och väldigt ung avenbokshäck. Det man kan tänka när man hör dina berättelser är att växellådan i 36V-maskinen inte klarar av den högre effekten utan bryter ihop rätt snart vid litet högre belastning typ mer mogen avenbokshäck.T Tony Georg skrev:Hör och häpna. Med min fjärde (!!) splitternya Ryobi häcksax gick jag återigen ut för att klippa återstoden av häcken. Efter tre (3! ) meter lade den av och svärdet lossnade. Ny tur till Bauhaus som tog tillbaka maskinen och även de extra batterierna jag köpt. Byter nu till Makita. Aldrig mera Ryobi!
Jo, fast jag har ingen avenbok utan vanlig bokhäck. Maskinen ska enligt manual klara 26 mm och ingen av grenarna är så tjock.H Harald Blåtumme skrev:Jag har ju haft bra prestanda från min billigare 18V Ryobi, dock främst på ligusterhäck och väldigt ung avenbokshäck. Det man kan tänka när man hör dina berättelser är att växellådan i 36V-maskinen inte klarar av den högre effekten utan bryter ihop rätt snart vid litet högre belastning typ mer mogen avenbokshäck.
Har samma problem, tydligen är skruven som håller kuggarna samman i växellådan den bara lossna så fort man sätter igångOlle i Stureby skrev:
Jag har haft enbart problem med en av Ryobis toppmodeller av häcksax (RHT36C60R15). 36 Volt, två växlar, 65 cm svärd, ställbart handtag samt batteri och laddare för närmare 3500 kr på Bauhaus. Första gången gick den kanske 30 minuter på full laddning. Den femte gången gick den 7 minuter. Efter 10 klippningar går batteriet inte att ladda överhuvudtaget. Bauhaus tillämpar sin vanliga järnridå mot reklamationer, skyller på kunden och skyller från sig själva. ”Vi kan ta in den för felsökning, men det tar 10 veckor" typ. Det är bara en av alla deras tekniker för att mota bort kunder med felaktiga produkter.
I mitt fall föll inte batteriet på tjocka grenar, det försvagades successivt till helt dött under ett fåtal användningar under en enda sommar. Jag litar härefter inte på Ryobi och framförallt inte på Bauhaus; det är helt omöjligt att bli rättvist behandlad hos dem.
[bild] [bild] [bild]
Klicka här för att svara