Hej,

körde tjocka grenar i häcken (skulle minska omfånget) o min häcksax (batteri 36v Ryobi) slutade fungera. Den har ett par år pånacken så ingen garanti.

Den startar igen men slutar efter bara ett litet tag (typ 10 sekunder). Därefter är den död innan den kommer igång i 10 nya sekunder. Känns som jag har brännt något.

Jag har smörjt bladet.

Något att göra eller bara att köpa nytt?

RoTe
Det är inte batteriet som blivit överhettat?

Inte så vitt jag kan bedöma. Det fungerar utan problem att köra såväl motorsåg som röjsåg. Dock kör man kanske inte dem lika intensivt som häcksaxen

K kelju skrev:
Inte så vitt jag kan bedöma. Det fungerar utan problem att köra såväl motorsåg som röjsåg. Dock kör man kanske inte dem lika intensivt som häcksaxen
Hej, har liknande problem efter att ha kört lite för tjocka grenar. Fick du igång den?

Med vänlig hälsning,
David

Jag har haft enbart problem med en av Ryobis toppmodeller av häcksax (RHT36C60R15). 36 Volt, två växlar, 65 cm svärd, ställbart handtag samt batteri och laddare för närmare 3500 kr på Bauhaus. Första gången gick den kanske 30 minuter på full laddning. Den femte gången gick den 7 minuter. Efter 10 klippningar går batteriet inte att ladda överhuvudtaget. Bauhaus tillämpar sin vanliga järnridå mot reklamationer, skyller på kunden och skyller från sig själva. ”Vi kan ta in den för felsökning, men det tar 10 veckor" typ. Det är bara en av alla deras tekniker för att mota bort kunder med felaktiga produkter.

I mitt fall föll inte batteriet på tjocka grenar, det försvagades successivt till helt dött under ett fåtal användningar under en enda sommar. Jag litar härefter inte på Ryobi och framförallt inte på Bauhaus; det är helt omöjligt att bli rättvist behandlad hos dem.

Ryobi häcksax med 65 cm svärd och batteri placerad på en sten framför gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på Ryobi häcksaxens topp med inställningsmarkeringar för fin och grov klippning.
Skapa konto
Ett Ryobi häcksaxbatteri på gräset med märkningar för spänning och kapacitet.
Skapa konto

Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Jag har haft enbart problem med en av Ryobis toppmodeller av häcksax (RHT36C60R15). 36 Volt, två växlar, 65 cm svärd, ställbart handtag samt batteri och laddare för närmare 3500 kr på Bauhaus. Första gången gick den kanske 30 minuter på full laddning. Den femte gången gick den 7 minuter. Efter 10 klippningar går batteriet inte att ladda överhuvudtaget. Bauhaus tillämpar sin vanliga järnridå mot reklamationer, skyller på kunden och skyller från sig själva. ”Vi kan ta in den för felsökning, men det tar 10 veckor" typ. Det är bara en av alla deras tekniker för att mota bort kunder med felaktiga produkter.

I mitt fall föll inte batteriet på tjocka grenar, det försvagades successivt till helt dött under ett fåtal användningar under en enda sommar. Jag litar härefter inte på Ryobi och framförallt inte på Bauhaus; det är helt omöjligt att bli rättvist behandlad hos dem.

[bild] [bild] [bild]
Köpte först en batteridriven Rioby häcksax med 50 cm svärd. Har en lång bokhäck. Klippte ca 15 m utan problem. Skulle fortsätta dagen efter och svärdet (taggarna) rörde sig men klarade inte ens av de tunnaste grenarna! Hade smort bladet både före och efter användning. Förbannad åkte jag ut till Bauhaus och möttes av en otroligt vänlig och hjälpsam dam som tog tillbaka saxen och bytte mot en större och bättre RY18HTX60A utan extra kostnad! Nu blev det klippa av! Som en kniv genom varmt smör! Men efter ca 20 meter o 1,5 timmar hörde jag att ljudet ändrades och det blev precis på samma sätt som den förra, alldeles nya saxen. Så jag lät den (och mig) vila över natten. Smorde svärdet och satte i nytt fulladdat batteri. Idag hade jag ca 5 meter kvar. Men icke! Den bara står och tuggar knivarna rör sig men inget händer! Imorgon åker jag ut till Bauhaus igen. Håll tummarna. Eller har någon något tips?

Vi har en liknande häcksax Ryobi OHT 1855R. Fungerat perfekt i många år, mycket häck som klippts.

Jag kör denna maskin med antingen 2,5 Ah eller 4 Ah-batterierna, den kräver en del pulver av batteriet för att fungera som det var tänkt. Min hypotes är att du använder för klena batterier alternativt att batterierna är defekta.

Hur tjocka grenar klipper du, de grövsta?

H Harald Blåtumme skrev:
Vi har en liknande häcksax Ryobi OHT 1855R. Fungerat perfekt i många år, mycket häck som klippts.

Jag kör denna maskin med antingen 2,5 Ah eller 4 Ah-batterierna, den kräver en del pulver av batteriet för att fungera som det var tänkt. Min hypotes är att du använder för klena batterier alternativt att batterierna är defekta.
Tror jag inte. Batterierna (5Ah) är alldeles nya precis som häcksaxen. Men är det så att man mitt under klippning måste avbryta och rengöra med t.ex bensin då o då och sen smörja? Verkar överkurs förstås. Ser ju rent ut....

T topmount skrev:
Hur tjocka grenar klipper du, de grövsta?
Mindre än 10 mm

T Tony Georg skrev:
Mindre än 10 mm
Detta bör vara en barnlek för häcksaxen. Och nej, det ska inte behövas stanna och rengöra/smörja under klippning. Man kör litet rengöring/smörjning mellan varven typ varannan klippdag eller så.

Kolla igen så att du har specade batterier för maskinen, Ryobi har en del olika standards vissa maskiner ska tex ha HP-klassade batterier för att funka.

H Harald Blåtumme skrev:
Detta bör vara en barnlek för häcksaxen. Och nej, det ska inte behövas stanna och rengöra/smörja under klippning. Man kör litet rengöring/smörjning mellan varven typ varannan klippdag eller så.

Kolla igen så att du har specade batterier för maskinen, Ryobi har en del olika standards vissa maskiner ska tex ha HP-klassade batterier för att funka.
Men alltså, allt funkar. Klippte kanonfint i ca 1 timme o sen står den bara o tuggar på jättetunna grenar trots nytt, fulladdat batteri. Fattar inget.

Har också en Ryobi häcksax, billig 18V-modell köpt på Gekås för många år sedan.
Misshandlad å det grövsta så skären ser ut som kriget, men klipper ändå max grovlek utan större protester.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
T Tony Georg skrev:
Men alltså, allt funkar. Klippte kanonfint i ca 1 timme o sen står den bara o tuggar på jättetunna grenar trots nytt, fulladdat batteri. Fattar inget.
Har nu suttit och rensat skären. Inte för att det verkade behövas men iallafall. Smorde sen och körde bladen fram o tillbaka ett tag. Verkade som om skären så att säga inte riktigt nådde fram till varandra för att kunna kapa. Kan det verkligen vara så? Kan man justera det?

Om skären inte når hela vägen fram för att klippa så är maskinen defekt. Det är rätt billiga växellådor av plast i dessa, tål inte mycket. Inte omöjligt att din nya maskin slitits ut på nolltid tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.