2 306 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ryobi 18V gräsklippare
Nu börjar grässäsongen närma sig. Så dags för en gräsklippare.
Jag har ca 900 m^2 gräsmatta, robotklippare kommer det bli i framtiden när allt annat arbete är klart men det är några år bort.
Kommer en ryobi 18V klippare vara för klen? Räknar med att ha 4 st 4 Ah batterier samt några mindre på 2 Ah. Dubbla laddare, så borde ge bra rotation på batterierna. Samt att dom används till alla andra prylar i sortimentet...
Jag funderar på Ryobi ONE+ | RY18LMX40C-0
https://se.ryobitools.eu/tradgard/grasmatteskotsel/grasklippare/ry18lmx40c/ry18lmx40c-0/
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13466012
18V och 40 cm klippbredd. Uppsamlare eller mulch (lär användas mest)
Rekommenderas bara till 250-400 m^2 gräsmatta enligt ryobi, min tomt är 2-3 gånger större...
Mest bara hittat recensioner om äldre modeller eller byggahus testen på 36V system. Men jag har i dagsläget inga 36V maskiner så vill undvika ett till batterisystem...
Jag har mycket andra projekt så kommer inte slaviskt klippa gräset som en golfbana utan det kommer garanterat blir vildvuxet i omgångar...
Jag har ca 900 m^2 gräsmatta, robotklippare kommer det bli i framtiden när allt annat arbete är klart men det är några år bort.
Kommer en ryobi 18V klippare vara för klen? Räknar med att ha 4 st 4 Ah batterier samt några mindre på 2 Ah. Dubbla laddare, så borde ge bra rotation på batterierna. Samt att dom används till alla andra prylar i sortimentet...
Jag funderar på Ryobi ONE+ | RY18LMX40C-0
https://se.ryobitools.eu/tradgard/grasmatteskotsel/grasklippare/ry18lmx40c/ry18lmx40c-0/
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13466012
18V och 40 cm klippbredd. Uppsamlare eller mulch (lär användas mest)
Rekommenderas bara till 250-400 m^2 gräsmatta enligt ryobi, min tomt är 2-3 gånger större...
Mest bara hittat recensioner om äldre modeller eller byggahus testen på 36V system. Men jag har i dagsläget inga 36V maskiner så vill undvika ett till batterisystem...
Jag har mycket andra projekt så kommer inte slaviskt klippa gräset som en golfbana utan det kommer garanterat blir vildvuxet i omgångar...
För att få bra med kraft i klippningen och att batteri räcker behövs nog 36v med 6A batteri. Kör själv en Bosch rotatek 46 cm med gott resultat sedan ett par år med 2st 6A batterier. Har ca 1000 kvm och batteri räcker hela klippningen om inte gräset är väldigt långt då behöver jag byta när det är ca 100kvm kvar.
Jag hade samma tankar med ett batterisystem, men slutade med ett till för alla trädgårdsredskap med 36v, har inte ångrat mig.
Jag hade samma tankar med ett batterisystem, men slutade med ett till för alla trädgårdsredskap med 36v, har inte ångrat mig.
Om ryobi klipparen är lika energieffektiv som din bosch så borde det vara på gränsen att 2 st 18V, 4Ah batterier räcker en bra dag men jag kommer helt klart i mål med 4 st 4 Ah.PFO skrev:
För att få bra med kraft i klippningen och att batteri räcker behövs nog 36v med 6A batteri. Kör själv en Bosch rotatek 46 cm med gott resultat sedan ett par år med 2st 6A batterier. Har ca 1000 kvm och batteri räcker hela klippningen om inte gräset är väldigt långt då behöver jag byta när det är ca 100kvm kvar.
Om något år blir det säkert en robotklippare och då minskar risken för överblivna batterier om jag håller mig inom systemet.
Synd att ryobi inte skriver effekten utan bara varvtal.
Kollar jag på deras 36V sortiment så kör dom 36V 4 Ah på de mindre klipparna i serien och då blir det samma tillgängliga energi med ett 36V 4Ah som 2 st 18V 4 Ah. Så jag ser inte varför 18V nödvändigtvis skulle vara sämre, samma möjligheter.
Jag har redan häcksax samt grästrimmer med 18V, även en bensin röjsåg. Med lite tur behöver jag inte så många fler trädgårdsverktyg i sommar...
Man måste räkna på tillgänglig effekten i batterierna UxI=P, 2st 18v 4a = 1st 36v 4a.
Värmeuttvecklingen i batterierna (det som dödar Li batterier) beror på effektuttag jämfört med kapaciteten i batterierna, för bra livslängd bör man ligga under 1C i uttag, dvs 1 timme drifttid på batterierna.
Värmeuttvecklingen i batterierna (det som dödar Li batterier) beror på effektuttag jämfört med kapaciteten i batterierna, för bra livslängd bör man ligga under 1C i uttag, dvs 1 timme drifttid på batterierna.
Bosch har tyvärr samma och levererar typiskt 2 eller 4a batterier med sina 36v klippare, men det blir högt effektuttag med så små batterier. Så jag köpte klippare utan batterier och kompletterade med 2st 6A batterier med laddare som fanns i paket hos annan leverantör.
Efter lite googlande verkar det som att A och B versionen (RY18LMX40A/B) kör 18V batterierna parallellt även om dom går att köra på ett batteri också men av förklarliga skäl är det en klar fördel att fördela lasten på 2 st. Ryobi skriver att man även får lite högre effekt med två batterier.
Tyvärr är senaste C modellen (RY18LMX40C) omgjord så den kan endast köra ett batteri i taget, har fortfarande plats för två men det andra batteriet är bara parkerat.
Tyvärr är senaste C modellen (RY18LMX40C) omgjord så den kan endast köra ett batteri i taget, har fortfarande plats för två men det andra batteriet är bara parkerat.
För intresseklubben så fick jag ingen riktig ordning på hur mycket en ryobi klippare skulle orka. Recensionerna varierar att ett batteri räcker från 100 m2 till 500 m2 utan någon logik...
Blev en honda bensin för 500 kr och en rengöring av förgasaren och en knivslip senare tuffar den på. Är däremot fortfarande intresserad av batteri för ljudnivån
Blev en honda bensin för 500 kr och en rengöring av förgasaren och en knivslip senare tuffar den på. Är däremot fortfarande intresserad av batteri för ljudnivån
Klicka här för att svara