JAP skrev:
Thermoreflekten är 4mm tjock, är uppbyggd i åldersbeständig bubbelplast som innehåller stillastående luft med åldersbeständig aluminiumfolie på båda sidor som reflekterar kyla/värme och behåller den i rummet/huset
Good thinking, JAP,

men kan du förklara för en lekman vad du menar med
"reflekterar... kyla".

Är "kyla" en ny sorts strålning som du kan skicka runt
med reflektion, refraktion etc?

Kanske ett Nobelpris på gång?

//KoW

Ledsen att göra er upprörda då det verkar vara det som händer här.... Först poiu, kul att din fysik är utmärkt men jag är ledsen att göra dig besviken genom att säga att det är verkligen inte mätbart. Du kan inte få någon randpunkt för det är ingen fastställd. JohanM, jag menade inte att kasta sten på dig så ta det lite lugnt. Du har helt rätt i att airflex har för stora bubblor men du glömde tala om för de andra att airflex är uppbyggt i tre delar vara de två yttersta är i bubbelplast med folie utåt medans den tredje komponenten är samma foil som du använder som stegdämpare. Den kräver dessutom tryck för att fungera. Kom ihåg att vill man inte att det skall fungera så gör det inte det. Jag har ett rum på "pall" som är flyttbart för tester som är 1200*2400*2200 med en förrådsdörr och väggar och tak som följer. Thermoreflekt - 45*120-byggplast. underifrån så är det thermoreflekten-golvspån. Enda värmekällan är en bygglampa på 150watt som sitter i "taket". Den här konstruktionen står ute jämt och ständigt i urochskur. Ett litet luft intag med växlare från citcop sitter i och sköter luften. Hittills så har den aldrig gått ner under 18grader plus förutom när någon går in eller ut. och den kallaste registreringen i år är utomhus -19.4 grader. Jag vet inte riktigt om johanM har fattat men det är hans problem. Min "illusion" har fungerat och vi har isolerat 39st bodar med enbart det här och det fungerar utmärkt. JohanM, Man får inte mer rätt genom att prata ner andra eller att försöka få andra att se det på ditt sätt. Att jag ens nämner mitt hus här är för att vi använder den här produkten industriuellt men jag är också husbyggare privat och som sagt var, skomakare bliv vid din läst. Det har även tillverkats provbilar i södra sverige med den här produkten som isolator och ett "grekaggregat"(220v kyla)på taket som man kopplar ur när man åker iväg. Och GENAST så säger jag till vän av ordning att det är engångsleveranser från a-b vi talar om, inte flerdistribution. Det är kul att det finns så mycket kunskap men var lite rimliga va? Ni får säkert mangla nån på jobbet samtidigt som jag kan ju inte påstå att jag försökt sälja nåt till någon va? Någon av er som har varit i kontakt med oss och hållt en av våra bitar i handen? Någon som inte varit nöjd? Det där vetenskapssnacket får ni spara till någon som säger "fyfaan vad bra att du satte han på plats" Ingen av er vill ha en sån diskussion iallafall. Ursäkta min korta ton, vi har arbetat med den här produkten ut mot fabriker, stallar mm mm med ett bra resultat så jag känner väl att det enda jag ville göra var att bespara någon stackare hans kliande, inte ha en massa påhopp från besserwissrar som inte vet vad f-n det är dom har att göra med! Har ni för lite att göra eller? Och jag är inte rädd för mothugg eller vetenskapliga underlag.
Det går aldrig att få mer reflektion pga aluminiumfoliens egenskaper vilket är 95%. Till skillnad från airflex så har den 100% täthet med inget fuktgenomsläpp och 1/2 så stora bubblor. Tryck och brytpunkt för bubbelspräng är 898kg/cm2 så att den går att ha till golv t.ex. U-värde omätbart(kalla det okänt om ni vill). Visst förlorar den 5% i värme men värme tillförs kontinuerligt och då är 5% ingenting i förlust. Att bara installera en bit fungerar inte, den måste ha ett helhetssyfte. inte bara en liten bit. Det är ett helt annat tänk så det är därför som husägare samt privatpersoner inte har fått ta del av den här. Bästa stället för den här (tycker jag) om man skall testa så skall man ha en dragig vägg eller nåt liknande som man sätter det här för. Drar det genom er vägg på landet så prova att sätta sånt här på hela väggen och jag garanterar att det drar inte samt att väggen håller innetemperatur. Dessutom så kan ni dra ner värmen eftersom strålningen inte värmer upp väggen längre utan går tillbaks in i rummet. Ledsen för att jag inte är mer säljaktig då jag borde vant mig vid dessa diskussioner. Om ni kommer med mer frågor så lovar jag att svara så långt det bara går. Jag återkommer med svar på det andra ovanstående från piou.
brgds
Adde

"Visst förlorar den 5% i värme..." just det, det är den förlusten man kan översätta i ett U-värde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är sedan inte bara strålning utan även konvektion som överför värme till folien ( och ev. anliggande material tillför/bortför värme genom ledning). Den tillförda värmen kommer att ledas genom thermoreflekten och avges på andra sidan genom samma mekanismer.

"Bästa stället för den här (tycker jag) om man skall testa så skall man ha en dragig vägg eller nåt liknande som man sätter det här för. Drar det genom er vägg på landet så prova att sätta sånt här på hela väggen och jag garanterar att det drar inte samt att väggen håller innetemperatur."
Om det drar genom väggen kan man täta med byggplast eller vindskyddspapp. Det kommer att sluta att dra då med. Men att göra en värmereflekterande "tältduk" är inte fel, den kommer att uppfattas som varmare, av kroppen, än den är. Om den minskar värmeförlusten jämfört med samma duk utan aluminiumfolie är en annan sak.

Varför inte ta och lämna in isoleringen för oberoende provning, om den är så bra?

Vad gäller vetenskap så är inläggen basserade begrepp som stefan-boltzmans strålningslag, teknisktermodynamik, pranteltal, nusseltal osv. . Strålningsskärmar är inget nytt. Det är det verkliga utfallet i den föreslagna tillläpningen som är det intressanta. Och det går att mäta och översätta i ett ekvivalent U-värde.

T
Tjena.
Tänkte kasta mig in i denna "heta" debatt. Jag ställde en liknande fråga om "golvfoam" i intilliggande forum innan jag hann läsa alla era insändare.

Vad jag kan utröna om detta UFO-matrial m.m, slår det mig att om jag skulle ta vanligt golvfoam och limma aluminiumfolie på båda sidorna, borde jag få liknande värden som detta super-matrial till en avsevärt billigare kostnad.

Som jag skrev i min frågespalt låg jag på vanlig simpel golvfoam och jobbade, senast med -22* i baken utan att frysa ett dugg, golvfoam isolerar som bara f-n,
så klart att jag varit lite nyfiken på om detta skulle kunna funka även på vägg, därefter är diskusionerna höga om daggpunkter, köldbryggor med mera. Nu har jag också läst att golfoamen är utmärkt att klippa till som skoinlägg för folket som älskar att fiska vintertid, det var visst mycket bättre och billiggare än alla "rymdisolerings-prylar med folie" som såldes i skoaffärerna.

Cellplast(frigolit) är också utmärkt, men tveksam vid isolering av vägg, och kan också få problem med insekter typ myror/getingar. Ska bli intressant och se reaktionerna om simpel golvfoam kan klå "Ufo-matrialet",
har för mig att en rulle golvfoam går på 99:- hos Rusta nu för tiden.

Man blir bara så trött på folk som förkastar alla vetenskapligt bevisade teorier och samband med "Känn själva, alla andra har fel !".
Hade den här prylen varit vad den beskrivs vara, hade konstruktören inte skrivit inlägg på Byggahus, utan suttit på sin egen ägandes söderhavsö och njutit av all härlig gratisvärme från solen istället !

Jag önskar att detta material verkligen fungerade men än så länge är det litet "bantningspiller" över det hela.

Om jag har förstått saken rätt så är det de reflektiva egenskaperna som är hela tricket? Bubbelplasten kan ju inte rimligen ha bättre isolering (u-värde då alltså) än annan bubbelplast (vilket förvisso inte är helt kasst) eftersom det, tja, är just bubbelplast.

Då återstår ju bara reflektionen så man skulle alltså kunna skippa vanlig isolering helt och tapetsera innerväggarna med aluminiumfolie och sedan sälja värmepannan ??? Kanske litet trist att behöva ha aluminiumytor överallt hemma men det skulle det vara värt i måga utrymmen om det verkligen fungerade, eller?

Ja ja, det är säkert bätte än ingenting men om det nu vore så otroligt bra så skulle väl flera använda det? Det lär ju inte direkt vara hög tillverkningskostnad att dra aluminiumfolie på bubbelplast, till skillnad från t.ex. aerogel som faktiskt hindras bl.a. av att det är dyrt att tillverka.

Appropå frigolit och isolering så läste jag om ett koncepthus som hade väggar av runt en halvmeter frigolit och helt saknade extra uppvärmning. Belysning, människor och apparater räckte gott.

Jag hittade följande på thermoreflekts hemsida

Innan fönster, dörrar, portar kommit på plats, kan du få en varmt inomhusmiljö i byggnaden.

Sätt för öppningarna med ThermoReflekt och du får i princip samma isoleringsskydd som om den slutliga dörren/fönstret hade varit på plats.
Andra stycket tycker jag är intressant. Superisoleringen thermoreflekt ger alltså i princip (brukar betyda"inte riktigt lika bra") isolering som ett fönster. Tja, rätta mig om jag har fel men visst är väl det sämre än traditionell gullfiberisolering?

ja mycket skall man vara med om
detta var ju riktigt kul att läsa
(läste dock inte JAPs långa inlägg, där går gränsen)

det är inte första gången eveighetsmaskinen har uppfunnits

OlaF - den iakttagelsen var bra - undrar hur JAPs randvilkor ser ut då

För att återuppta produkteen Aerogel, var det inte det materialet som visades i TV-programmet Sigma för massor med år sedan?

//Markus

Är de här produkterna testade av SP - statens provningsanstalt eller liknande oberoende organ?

Alltså enligt standard-tester som andra byggmaterial genomgår.

Kan man inte redovisa en sån test så verkar det mycket konstigt. :-?

/me

Från Gösta Hamrin Byggteknik, byggnadsfysik.

Man har provat väggar med isolerade luftspalter, klädda med aluminiumfolie.
Ett problem är, att folien mattas med tiden och att spaltens isoleringsförmåga då försämras kraftigt.
Ett annat problem är risken för att folien ska bli ledande, om man råkar spika igenom en elektrisk ledning. Där denna risk finns (dvs i väggar och bjälklag med elledningar), får metallfolie inte användas.
Av dessa skäl saknar de värmereflekterande luftspalterna idag betydelse när det gäller väggar och bjälklag.

Från två figurer: 20 mm luftspalt utan folie R=0,16; 20 mm luftspalt med blank Al-folie på båda sidor R=0,7 U=1/R

Min anmärkning: lambda mineralull=0,04 , d=0,02, Rmineral=0,02/0,04=0,5

En blank folie är verksam bara då värmetransporten genom strålning är stor, dvs i en luftspalt. Om man monterar en aluminiumfolie mellan tapet och gipsskivor (dvs utan luftspalt) så isolerar folien knappast alls, eftersom värmen överförs genom ledning i folien.

Mina anmärkningar:
Att använda värmereflekterande folier på vindar i varma klimat för att reflektera bort solvärme är en känd teknink.
De som säljer de här produkterna har inte fattat hur de fungerar för i flera av monteringsexemplen klämmer de folien.

Alltså är den här typ av isolering inte lämplig för vanlig tilläggsisolering.
Den passar alltså bara till special-installaltioner där man vill reflektera värmestrålning!

Kanske i varmare länder  8-)
eller i industrin vid masugnarna  ;)

Det är så "rymddräkterna" som masungsarbetarna använder fungerar. Ibland har de dessutom en extra strålningsskärm framför sig.

det var dylika innovationer/okunninga försäljare som fick mig att lägga till den text jag har under pseudon

Man skulle ha en tråd där man fick bikta sig och berätta om sina dundertabbar....
Jag kan börja här... jag har köpt en rulle rymdfolie  :-X

Berätta inte det för nån bara..  ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.