Nu måste jag dra igång min Skantic skivspelare också, jag håller på att inreda ett biljardrum (hantverkarna kommer efter nyår) och den skulle ju passa perfekt som muikanläggning där (med en Chromecast Audio gömd bakom den, jag har en Chromecast Audio i garaget och den används alldeles för lite - i garaget kan jag lika gärna använda en gammal telefon som musikspelare).

pacman42 pacman42 skrev:
Då jag hade denna modell som min primära skivspelare under hela min uppväxt så kan jag berätta att man sänker tonarmen med spaken (som indikeras på bilderna) och att den skall i princip gå att blåsa in när man lyft in den över skivan. Om jag kommer ihåg rätt så går skivan igång när man viken in armen över skivan, inte före detta. Sedan är det automatisk avstängning med återgång av armen till startläget - den fungerar dock inte på alla skivor då en del skivor har innersta spåret för långt "ut".

Många av mina blandade kassetband från bland annat radioprogrammet Tracks, men även blandband inspelade från skivor man lånade av kompisar, är inspelade på ett kassettdäck kopplat till radion från denna spelare.
Då borde du ha en annan modell av Skantic alternativt ha Luxor-varianten?
Skantic harmoni 17s är nämligen helt manuell. Ingen autostart eller autostop.

Viktortee Viktortee skrev:
Då borde du ha en annan modell av Skantic alternativt ha Luxor-varianten?
Skantic harmoni 17s är nämligen helt manuell. Ingen autostart eller autostop.
I så fall kommer jag ihåg fel. Den är identisk.

Jag tyckte att det hör borde jag kunna lösa, kunde liksom inte bara acceptera att det var kört pga en seg tonarm! Så jag fick isär hela skiten och kunde göra rent och nu går den hur fint som helst!!

Nu är nästa problem bara att få ihop den igen och löda fast kablarna igen 😶‍🌫️

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Jag tyckte att det hör borde jag kunna lösa, kunde liksom inte bara acceptera att det var kört pga en seg tonarm! Så jag fick isär hela skiten och kunde göra rent och nu går den hur fint som helst!!

Nu är nästa problem bara att få ihop den igen och löda fast kablarna igen 😶‍🌫️
[video]
Ett helt chockartat slut på videoklippet - hjärtat stannade! Men bra, ge inte upp. Det finns också riktigt bra firmor som kan hjälpa dig. Nu vet jag ju inte om du bor nära Stockholm, men Tomi Elektionik resp HiFi-kit Electronics är stabila tips (om de ff finns). Du har även Svalanders Audio på nätet och vad de inte har i hifi går nog inte att uppbringa någonstans. Där kan du köpa 2x2,5 m högtalarkabel för 37 000. (SEK alltså.) 😬
Börjar man nörda in på detta finns snart inget tak...

H hovapettson skrev:
Ett helt chockartat slut på videoklippet - hjärtat stannade! Men bra, ge inte upp. Det finns också riktigt bra firmor som kan hjälpa dig. Nu vet jag ju inte om du bor nära Stockholm, men Tomi Elektionik resp HiFi-kit Electronics är stabila tips (om de ff finns). Du har även Svalanders Audio på nätet och vad de inte har i hifi går nog inte att uppbringa någonstans. Där kan du köpa 2x2,5 m högtalarkabel för 37 000. (SEK alltså.) 😬
Haha jag fattar!
Nu är det ju en riktig budget-skivspelare jag har här, så får jag inte ordning på det så blir det nog snarare en ny spelare 😁
Fiiiiifan 37000 var ju fan inte ett dåligt pris! Jag var tvungen att kolla och för det priset skulle skulle jag få omkring 300 kg ren koppar 😬

Haha jag fattar!
Nu är det ju en riktig budget-skivspelare jag har här, så får jag inte ordning på det så blir det nog snarare en ny spelare 😁
Fiiiiifan 37000 var ju fan inte ett dåligt pris! Jag var tvungen att kolla och för det priset skulle skulle jag få omkring 300 kg ren koppar 😬
Jo, men värt att hålla igång grejerna. Köpa nytt är alltid den tråkigaste vägen. Hehe.
Förresten var det helt fel när jag tittade efter. Furutech Speakerflux 06 kostar inte alls 37 kkr - de kostar 45 kkr. (Kopparinnehållet är nog lågt i de där tåtarna...)

H hovapettson skrev:
Jo, men värt att hålla igång grejerna. Köpa nytt är alltid den tråkigaste vägen. Hehe.
Förresten var det helt fel när jag tittade efter. Furutech Speakerflux 06 kostar inte alls 37 kkr - de kostar 45 kkr. (Kopparinnehållet är nog lågt i de där tåtarna...)
Såklart, det är helt sant. Mycket roligare att få igång någonting gammal. Speciellt med denna som tillhörde min sambos far när han var i livet.

Vad bra, då har jag råd med ännu mer koppar istället! 😬 Eller någon kilometer eller två med annan kabel

• Gilla
vickentur
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Det har gjorts blindtester där audiofilerna ovetandes lovordade vad de trodde var en superdyr exotisk kabel. Minerna var obetalbara då det visade sig vara 2x0,75 mm2 lampsladd.😆.
Nog mycket placebo då det gäller audiofiler, är det svindyrt är det bra.

• Gilla
  • Haha
hovapettson och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Det har gjorts blindtester där audiofilerna ovetandes lovordade vad de trodde var en superdyr exotisk kabel. Minerna var obetalbara då det visade sig vara 2x0,75 mm2 lampsladd.😆.
Nog mycket placebo då det gäller audiofiler, är det svindyrt är det bra.
Ärligt talat... vi har våra öron. Jag kan sitta bredvid en orkester och tycka att ljudet är "sämre" än samma musik hemma på min stereo av 80-talssnitt med klass A-komponenter. Så det handlar om stor subjektivitet.
Högtalarna är dock nyare (Yamaha "mångvägs" med lampsladd...😉)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.