Hej!
Jag håller på och bygger nytt med totalentreprenad.
Det blir aktuellt med parallelltak på huset och har fått två alternativ.
parallelltak blev lösningen för jag skulle ha högt i tak även i hallen.
22 graders vinkel på alternativ 1 och 12 graders vinkel på alternativ 2.
Innebär det att det är mindre höjd på alternativ 2 med 12 graders vinkel?
Jag undrar även om dem strecken som går i mitten. Ena alternativet hade på streck i mitten och den andra hade bara en streck. Vet ni om det innebär att balken är tjockare eller större?
P
Jag håller på och bygger nytt med totalentreprenad.
Det blir aktuellt med parallelltak på huset och har fått två alternativ.
parallelltak blev lösningen för jag skulle ha högt i tak även i hallen.
22 graders vinkel på alternativ 1 och 12 graders vinkel på alternativ 2.
Innebär det att det är mindre höjd på alternativ 2 med 12 graders vinkel?
Jag undrar även om dem strecken som går i mitten. Ena alternativet hade på streck i mitten och den andra hade bara en streck. Vet ni om det innebär att balken är tjockare eller större?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Alternativ 1 innebär enligt ritningarna en balk i nocken, med en stolpe mitt i rummet.
Alternativ 2 har fribärande takstolar som inte behöver stöttas med en balk eller stolpe, de ger dig dock inte lika högt i tak.
Alternativ 2 har fribärande takstolar som inte behöver stöttas med en balk eller stolpe, de ger dig dock inte lika högt i tak.
Tack så hemskt mycket för ditt svar.13th Marine skrev:
Alternativ 2 är det som verkar vara aktuellt. 14 graders vinkel är standard men nu blir det 12 graders vinkel istället. Är 12 graders vinkel väldigt låg?
Verkar inte vara så snyggt att ha en balk i nocken dock snyggare med högre höjd i huset eller vad har ni för tankar?
Det är stor höjdskillnad med ryggåstak jämfört med saxtakstolar, men det borde vara prisskillnad saxtakstolar brukar vara det billigare alternativet..N Nickls skrev:Tack så hemskt mycket för ditt svar.
Alternativ 2 är det som verkar vara aktuellt. 14 graders vinkel är standard men nu blir det 12 graders vinkel istället. Är 12 graders vinkel väldigt låg?
Verkar inte vara så snyggt att ha en balk i nocken dock snyggare med högre höjd i huset eller vad har ni för tankar?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
De flesta hus har väl 0 graders vinkel och 2.4m i takhöjd, så detta kommer ju upplevas rymligare oavsett.
Ni landar på 2.5m längst ut, och 3.5m i mitten.
Jag hade nog också siktat på alternativ 2, kanske främst för att undvika stolpen, men tror också att det blir snyggare att slippa den synliga balken.
Ni landar på 2.5m längst ut, och 3.5m i mitten.
Jag hade nog också siktat på alternativ 2, kanske främst för att undvika stolpen, men tror också att det blir snyggare att slippa den synliga balken.
Skillnaden i höjd till invändig "nock" blir ca 90 cm men då får ni ju en stolpe mitt i alltihop som ni slipper med den fribärande lösningen (och en synlig balk). Jag skulle absolut välja saxtakstol för att slippa stolpen.
Det kommer ändå att kännas luftigt med den takhöjden.
Det kommer ändå att kännas luftigt med den takhöjden.
Klicka här för att svara