Hej!
Vi är nyblivna husägare och flyttade in i mars i år.
Vi gjorde en köpargenomgång på plats (köpte in oss på säljarnas besiktning) med säljarnas besiktningsman i november 2023.
Nu har jag upptäckt att åtminstone en av balkongens fyra balkongstolpar är väldigt ”mjuk” ca 2 meter upp och förmodligen på fler ställen, och det går att trycka in en skruvmejsel 8cm innan det tar stopp. Stolpen är 10x10cm.
I besiktningsprotokollet står det ”balkong bedömningsskala 1 = utan anmärkning”
Det känns inget vidare och hur tycker ni vi ska gå vidare, borde inte detta ha upptäckts vid besiktningen?
Vi är nyblivna husägare och flyttade in i mars i år.
Vi gjorde en köpargenomgång på plats (köpte in oss på säljarnas besiktning) med säljarnas besiktningsman i november 2023.
Nu har jag upptäckt att åtminstone en av balkongens fyra balkongstolpar är väldigt ”mjuk” ca 2 meter upp och förmodligen på fler ställen, och det går att trycka in en skruvmejsel 8cm innan det tar stopp. Stolpen är 10x10cm.
I besiktningsprotokollet står det ”balkong bedömningsskala 1 = utan anmärkning”
Det känns inget vidare och hur tycker ni vi ska gå vidare, borde inte detta ha upptäckts vid besiktningen?

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 160 inlägg
Du kan pröva med att vända dig till besiktningsföretaget med att det antingen verkar vara en miss av den som besiktigat (går på ansvarsförsäkringen) eller ett dolt fel så får du se vad de svarar. Vilket av dem det skulle kunna vara beror på om det går att se någon skada eller inte.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 160 inlägg
När den övermålade skadan målades behöver ju avsikten inte ha varit att dölja den men det är ju som sagt svårt att säga något om det. Hade jag varit i er sitts hade jag ställt in mig på att alla 4 stolpar behöver bytas. Sen vem som ska betala för det kalaset får ni reda ut.
Får ringa besiktningsföretaget på måndag, tycker detta borde upptäckts vid besiktningen speciellt eftersom skadan är en bit upp och helt synlig. Det hade varit en annan sak om dom bara var ruttna längst ner och man behöver demontera en del av altanen för att upptäcka det. Instämmer att alla fyra stolpar ska bytas ut.Centano skrev:
Du får se över balken i hela sin längd och kolla med kniv eller liknande om den är mjuk. Ser varje upplag ut enligt röd ring? I så fall är det inte så konstigt att stolparna blivit dåliga i överkant. När ni byter stolpar se till att ordna en fuktsäkrare lösning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser likadant ut på varje upplag, det verkar ligga syllpapp eller liknande mellan stolpe och balken.Centano skrev:
Har du någon idé på hur en bättre lösning skulle kunna se ut?