Har precis köpt Rustas SPA: http://www.rusta.se/uppblasbart_spa_800_l_cp75910049.html

Inhandlat kl 18.45 och nu kl 20.45 står det på altan fyllt med vatten och håller på att värmas upp. 18 grader just nu, återstår att se hur lång tid det tar att värma till badtemp.
M.a.o. så var det väldigt enkelt att pumpa upp och koppla in.

Återkommer med mer info för andra som kanske funderar på detta SPA...

//Micke

• IMG_0669.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0671.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0672.jpg
    Skapa konto
Har nu tagit första doppet. Uppvärmningen är precis som manualen anger ca. 2° i timmen.
Jag är nöjd med hur det har fungerat så här långt. Tycker att det är helt ok med bubblor, har sett i Lazy-spa tråden att vissa inte tycker att det är mer än för ögats skull, men jag tycker det va helt ok med detta SPA.

Satte temp. på 34° i går kväll, det höll 32° nu på förmiddan när vi började bada (10° i luften). Pumpen värmer upp till önskad temp och går sen igång igen när den tappat 2°. Jag höjde nu till 38° eftersom den tappar några grader så fort man slår på bubblorna, ska testa ikväll igen tillsammans med en kall öl.

Ljudnivån när man bubblar är ungefär som en dammsugare, dock så hörs inte detta alls när man sitter i poolen, bubblandet överröstar själva pumpen när man är i poolen. Så jag ger den helt klart godkännt för ljudninvån.

La upp ett litet klipp på youtube på själva poolen igång med bubblor, låter nästan mer när man kollar/lyssnar på klippet! http://youtu.be/x5_id5GWJ3Y

11-Maj
20.45 18°
22.30 22°
23.00 23°
23.37 24°
12-Maj
00.05 25°
00.42 26°
01.54 28°
03.00 30°
03.45 31°
09.45 32°

Mvh,
Micke

Redigerat:
Verkar smidig, men lite dyr i drift. 1940W värmare, är nästan 2 kr/timme på max. Att döma av uppvärmningshastigheten skulle jag tippa på att den drar mellan 500 och 900W i genomsnitt på 30grader..... Kan du kolla?

Jag menar tar ju ändå drygt 4 timmar att värma upp den så man behöver ju ändå ha lite förvarning innan man hoppar i...

Ja det är nästan en kubikmeter vatten som skall bli 40° det låter helt ok med tkden och ström förbrukningen. Som en bastu :-P

Skulle du kunna lägga in lite bilder på själva pumpen? Tror du att det går skarva på en annan uppvärmningskälla till den? Dvs hur ser anslutningar ut? Går det att byta de till gardena t.ex?

Uppdatera nu hjr badet med ölen har varit och om du har mer reflentioner ang kvalité brister svaga punkter mm :-D

Tjena

Kul att du startade en tråd om denna.

Jag köpte själv en förra helgen som jag fick upp nu i fredags. Tycker den hittills håller vad den lovar, första badet blev igår i 38grader men som du skrev sjönk den lite när man började med bubblet. Ungarna är överlyckliga men vi kommer nog hålla badandet till fre-sön får se hur ekonomin blir då på värmningen. *

3 saker som jag hittills undrar över är*

Luften har försvunnit lite väl fort i locket så det återstår att se om det blir så av värmen/ångan som blir när man värmer eller om det är nått litet hål. Om det är så det blir så får man väl fylla på det med jämna mellan rum. Borde väl inte vara något problem att ha kvar pumpen med vatten och bara byta slangen till luften när man vill fylla på lite?

Vattnet dunstar/ångar bort lite snabbt tycker jag eller så ska det vara så. Jag fyllde upp lite över ministräcket och nu 2 dagar senare är det ca 3cm under sträcket. *Men det gör inget nu för jag måste ändå tömma och fixa till under där jag la frigolit för att isolera lite mer men den blev inte helt plan och det irriterar hehe. Men om man måste fyll på så där kommer man ju kyla ner badet rätt ofta vilket iofs inte gör oss något när jag ändå måste värma om till fredagarna. Blir intressant att se hur mycket den hinner tappa i grader från söndagen.*

Sista grejen är kemi delen kan vara intressant o dela med oss om hur vi gör tex en vecka. Jag kommer göra som jag tror att man ska göra, dvs 1del aktivt syre varje dag och aktivatorn på torsdagarna in för helgen. Kommer också kolla ph då och försöka hålla balansen med ph up/down. Kommer tvätta filtret varje gång vi badat och byta ut det var tredje vecka. Är planen i alla fall. Får se om det blir nån variant på ute dusch för nu blir det lite väl slabbigt och blöt inne mellan badrummet o uteplatsen.*

Men som sagt är jag hittills väldigt nöjd.

/Nicke

Jag och tjejen badade i Lördags kväll, från 20.30 till 01.15. För ett sånt bad så går det åt ganska exakt 2 flaskor vitt torrt mousserande (nr 7748).

Poolen var uppvärmd till 36° när vi startade, det var varm och skönt. Problemet blir att jag hade ställt in tempen på 38°, denna temp uppnåddes innan vi började bada (ca 17.30) och då slår naturligtvis termostaten av. Eftersom tempen minskar med ca 1° i timmen var det 36° när vi hoppade i och med bubblor snabbt 35°. Dock när det är ca 6-8° ute så klarar inte pumpen av att höja tempen om locket är av, så 35° hölls hela badet till 01.15 och då var värmen på hela tiden. Dock var 35° helt ok.

I Söndags hade dock min dotter bråttom med att börja bada med sin kompis. Dom hoppade i när det var 34° och poolen höll fortfarande på att värma till inställda 37°. Resultatet detsamma som i Lördags, tempen klev aldrig över 34° och 34° var i svalaste laget med lite blåst och 6° ute! Bara för att testa så la jag på locket och lät poolen fortsätta värma, som ni kan se i mina anteckningar nedanför så värmde den då upp till inställda 37°.

Jag kopplade in en elmätare i Lördags morse och antecknade lite vartefter vi badade och slog på och av poolen:
09.46/12-maj 90,8kWh/32°
16.42/12-maj 98,5kWh/37° av 38°// 10° ute
18.57/12-maj 99,1kWH/36°
20.30 --- Bad från kl 20.30-01.13
01.13/13-maj 107kWh/35°//6° ute //Sänkte temp till 32°när vi gick in!
09.05/13-maj 107,2kWh/30° av 32°//10° ute
10.00/13-maj ????????/33° ///OFF rengöring
12.59/13-maj 109kWh/ 32°av 34° ///ON
13.45/13-maj 109,9kWh 34° av 34°///OFF
15.36/13-maj 109,9kWh 32° Fortfarande avslagen
17.30/13-maj 110kWh 31° av 36° ///On
19.14/13-maj 112,9kWh 34° av 36°
Bad mellan 19.30 - 22.15 temp 34° hela tiden // 7,8° ute
22.33/13-maj 118,8kWh 34° av 37°
00.40/14-Maj 122,2kWh 36°///OFF 4,7° ute

Men den stora frågan är hur ett sånt här SPA ska driftas, ska den vara igång hela tiden eller stängas av mellan baden. I manualen nämns inte detta. Det enda som står finns under varningar där det står så här:
25. OBS: Kör inte pumpen mer än åtta timmar om dagen efter att
temperaturen når önskad nivå.
Jag tolkar det som att man inte ska ha poolen igång 7x24. Nu stänger jag av den mellan baden.

Nick: Mitt lock tappade också formen lite efter ca 2 dygn, jag fyllde på med mer luft. Tror att detta beror på värmen från vattnet som får plasten att mjukna och expandera vilket ger plats för mer luft?
Pool-kemi, där har jag kört med PH+ för rätt PH-värde och sen aktivt syre och aktivator (SPA Mini Set Aktivr Syre från RUSTA). Kemikalier petar jag i vid behov, kontrollerar med teststickor. Ska komplettera med "Klar Pool" sen också.

storken skrev:
Ja det är nästan en kubikmeter vatten som skall bli 40° det låter helt ok med tkden och ström förbrukningen. Som en bastu :-P

Skulle du kunna lägga in lite bilder på själva pumpen? Tror du att det går skarva på en annan uppvärmningskälla till den? Dvs hur ser anslutningar ut? Går det att byta de till gardena t.ex?

Uppdatera nu hjr badet med ölen har varit och om du har mer reflentioner ang kvalité brister svaga punkter mm :-D
Går säkert att ansluta annan uppvärmningskälla, tror att det är standard på poolslangar m.m. Men jag ska kolla det. Återkommer med info/bild.
Har du några tips/förslag på alternativ uppvärmning, är intresserad av hur du tänker och varför. Är det för att få snabbare uppvärmning eller billigare?

Skön tråd! Jag har tänkt köra något "riktigt" utespa längre fram, men det är nog 2 år bort innan renoveringen har kommit så långt.

Den här blev jag lite sugen på för att höja livskvalitén nu på kort sikt, särskilt eftersom ni låter positiva?
Fyllde ni den med helt kallt vatten från trädgårdsslang eller motsv från början eller hade ni även varmvatten?

Undrar hur många grader den tappar på en vecka helt avslagen? Jag tänker att de flesta nyttjar kanske ett utespa främst på helger då man kan förbereda och få igång värmen. En vardagskväll efter jobbet blir det kanske tight annars om det är 2 grader i timmen.

Undrar om man kan koppla på någon slags solvärmare på den där för att nyttja vårsolens värmande strålar lite? Harald Nyborg har en för tusenlappen för 32/38mm, ska enligt uppgift höja tempen med 3-5 grader?

Ja.. Anting en lång slang på taket eller nån gammal ved panna tänkte jag.

Men just nu klurar jag på att bygga en själv i trä. Koppla på en gammal vedpanna, belysning och pumpanorning med jet från en nyslaktad yakuzzi.
Tror att jag kommer hamna på samma pengar men tror at trä håller längre.. Ivf så är det matterial jag känner väl och kan jobba med.

Sjukt kul att följa er, och få lite tips på dryck till badet.. Toppen!!!!

Så där då var poolen tömd. Det tog ca 2tim med hederlig slangning och ösa sista med hink. Sjukt irriterande att den inte var i våg framför allt när det är en "våg" i som visar tydligt när det står snett :D

Men jag måste säga att luften hade "försvunnit" lite väl fort och det gör väl iof inget eftersom det snabbt och enkelt går att komma åt både ringarna och locket för att fylla på. Men jag har byggt in pumpen i ett litet pumphus kan man säga och det är så där o lossa på bubbelslangen men det går ju. Däremot undrar jag om det går att fylla på botten när det är vatten i, jag tror det och då kan jag leva med det att man får fixa lite sånt typ en gång i veckan för det går som sagt så fort. Nu kommer jag låta den stå utan vatten tills på onsdag kväll för att se om det håller luften bättre så kan jag utesluta små hål mm tex.

Precis som du shadowfire så gick vi i tankar kring "riktigt" spa och om vi är sådana människor som kommer använda detta. För 50-80 tusen och förarbetet med riktig grund mm kräver tycker jag iallafall mer kött på benen så man inte kommer på efter 3 veckor att shit vad jobbigt detta var med kemikalier mm så var det bortkastat + att jag är tveksam på hur länge vi kommer bo kvar i vårt radhus. Då är detta för oss en inkörsport i spa världen pga priset och enkelheten. Väldigt lätt placerat pga vikten tex riktiga bad väger ju från 200 kg och uppåt utan vatten. När det gäller vattnet så fyller jag på med 9 gradigt vatten från slangen. Nu när jag fyller på på onsdag kommer jag ta tid för att kunna planera underhåll av badet så man vet vad olika moment tar.

Det jag tror blir jobbigast är kem delen och få till en bra vecko rutin, men den har man ju i ett vanligt spa också.

Jag kommer som du Mykie köpa någon slags elmätare för att få koll på ekonomin. Men som vårt badande kommer se ut eller som jag tror det kommer se ut så blir det så här.

Värma upp till ca 38 grader på fredagen för ett bad. Filtrering minst 2tim hålla värmen på 38 tills lördag kväll. Därefter bara rening minst 2timmar. Om man känner på söndagen att man vill bada på kvällen så kan man brassa på värmen en gång till annars kommer jag köra filtreringen 2timmar per dag tillsammans med det aktiva syret. Tills fredag morgon då blir det värmning igen.

Jaja lite tankar från mig, jag gillar detta utbytet vi kan ha för att få så optimal upplevelse av våra bad :wow:

/nicke

Slog på poolen nu i morse 8.30, tänkte bada ikväll. Temp var 20° i poolen när jag slog på värmen. Så på ca 57 timmar har den gått från 36° till 20°. Då har pumpen varit helt avstängd och inte cirkulerat/renat vatten.

Satte termostaten på 38°, då borde den precis värmt klart tills man kommer hem.

Tittar på poolen just nu. Inga sittplatser ju? Men känns bekvämt ändå eller? Sugen på impulsköp..

shadowfire skrev:
Tittar på poolen just nu. Inga sittplatser ju? Men känns bekvämt ändå eller? Sugen på impulsköp..
Jag saknar inte sittplatser. Det är mjukt och skönt att sitta/ligga i.

En viss topp första helgen med SPA :cool:
Rusta_SPA.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.