T Tsdoesds skrev:
blästra med nötter? Aldrg hört talas om..
man menar nog nötskal men det faller in som media i små blästerskåp så det är nog ingenting man använder till stora lyktstolpar. Det avverkar mindre och ger finare yta än tex glasblästring.

• Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
Jag har restaurerat ganska ansenlig mängd saker i gjutjärn, bord, stolar, kaminer (20-30+kaminer, med väldigt mkt mer intrikata och känsliga delar/former än en lyktstolpe), och då har jag blästrat allt med stålsand. Ingen större oro att vara överdrivet försiktig, minimal risk att det slår sig, jämf med tunnplåt som kan vara knepigt att blästra utan att veta vad man gör. Blästring fungerar utan tvekan bäst, då gjutjärn kan ha ganska mkt porer som man inte får rent vid stålborstning/slipning. Dessutom får man en perfekt yta att måla på (bra vidhäftning) efter blästring. Ur hållbarhetssynpunkt är det givetvis bäst om man lyckas få bort alla rost, kommer avsevärt förlänga tiden innan det "tar fart igen".

Lyckas man "skada"/deformera en lyktstolpe med roterande stålborste/grovrengörare vet jag faktiskt knappt hur man beter sig? Visst kan tvinnade stålborsten vara rätt aggressiv, men då får man ju köra väldigt vårdslöst/inte vidare genomtänkt.

Hade jag själv restaurerat sagda lyktstolpe hade jag blästrat den (nu har jag dock tillgång till en blästerhall och det har ju onekligen inte alla....), grundat med en rosthämmande 2k epoxi eller zinkepoxi och en toppfärg i valfri kulör. Kört ren alla skruvar, muttrar o.s.v. och sett över elen/kablarna när man ändå har den nere. Ja, det är ju lite jobb att ta ner den, men tidsbesparingen med att blästra av den hade med råge överstigit arbetsinsatsen att rengöra den på annat vis (för mig iaf).

Tar du bort all färg så undviker du också att man ev. får massa "kanter" när man lägger på nya färgen där man ser att det fläckvis sitter gammal färg under. Det går givetvis att slipa ner så att det inte syns , men det blir än mer jobb.

Edit ang. blästring/nötskal.

Ja, nötskal, vanligvis valnötsskal används ibland i blästring, men det är för väldigt känsliga material, och som ovan skrev inget som är aktuellt för en lyktstolpe, det skulle ta en evighet, förmodligen knappt bli rent (typen av rost på stolpen är inget du kör bort med valnötsskal) och kosta ganska mkt. Det finns en mängd olika blästermedel beroende på vilken typ av material man blästrar/hur känsligt det är, sand (är väl kanske det de flesta tänker på), olika varianter av stålsand, stålkulor, glas, soda, torris etc.
(jag håller på med en del blästring på jobbet, vi har tre blästerskåp, en blästerhall, samt en större fribläster :p)

Redigerat:
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
T Tsdoesds skrev:
Men då går det ju fortfarande att argumentera för att den lär sitta kvar om man målar över den. Så absolut, järnrent går att argumentera för;
Ja det finns naturligtvis inget absolut rätt eller fel här utan det handlar väl om ambitionsnivå och hur mycket jobb man vill lägga ner. Och visst är stålborste i en vinkelslip rätt "brutal" men jag tycker nog att en gjutjärnsstolpe borde klara detta bara man kör med lite förnuft.

Hur som helst, bättre än idag lär det bli!

P
S Stefan1972 skrev:
man menar nog nötskal men det faller in som media i små blästerskåp så det är nog ingenting man använder till stora lyktstolpar. Det avverkar mindre och ger finare yta än tex glasblästring.
Precis.
telefonen hittar sina egna ord ibland.
Det är ett sätt att försiktigt avlägsna rost och färg mm..

Men gjutjärn tål mycket...

Man ska som sagt ha tillgång till en blästerhall.:) helt klart noggrannast och redigast alternativ.

jag är kanske mest fast i de anekdotbevis jag har där slipskiva varit inblandad. Olika vägar till Rom.

T Tsdoesds skrev:
Man ska som sagt ha tillgång till en blästerhall.:) helt klart noggrannast och redigast alternativ.

jag är kanske mest fast i de anekdotbevis jag har där slipskiva varit inblandad. Olika vägar till Rom.
Har en slipskiva varit inblandad förstår jag resonemanget lite mer, då kan det gå ganska fort att börja förstöra något. Där kan jag hålla med, de är väldigt illa lämpade att ta bort rost med om man har minsta ambition att inte avverka material från objektet. :)

Tack för alla bra svar!

Jag kollade blästring. Det finns två alternativ.

1. På plats. Dyrare. 10 000 kr. Känns inte heller som ett alternativ med tanke på att vi och grannarna har dricksbrunn nära.

2. Plocka ner och ta till blästringshall. 5 000 kr. Men jag vågar inte tänka på hur mycket den väger och är nog inget jobb man gör för handkraft.

Så den här vändan, så provar jag mig fram med manuell och motordriven stålborste.

• Gilla
Miicro
  • Laddar…
Det är nog ett vettigt val :)

Sen är det lite svårt att avgöra hur stor den är på bilden, men jag tyckte 5k lät väldigt dyrt för att få den blästrad? 2-3,5k hade jag kanske mer tänkt mig, om den inte är helt gigantiskt? :P Eller var det inkl, målning också?

mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Det är nog ett vettigt val :)

Sen är det lite svårt att avgöra hur stor den är på bilden, men jag tyckte 5k lät väldigt dyrt för att få den blästrad? 2-3,5k hade jag kanske mer tänkt mig, om den inte är helt gigantiskt? :p Eller var det inkl, målning också?
5000 kr är inklusive målning i deras verkstad (kollade två stycken). Den är cirka 2,5 meter hög. Men framför allt är den tung Främst där det tar stopp..

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Coloumbo Coloumbo skrev:
Vi har en mycket gammal lyktstolpe, som är rejält rostig.

Någon som har tips på hur den bör bereda (skrapa bort färg som sitter löst och få bort ytlig rost) och sen måla?

Verktyg? Medel? Färg?
Hej! 😊 Står och skrapar våra lyktstolpar just nu och bildgooglade för att försöka hitta något ursprung på dem. Fick upp dina bilder och tror att dom kan vara

Coloumbo Coloumbo skrev:
Vi har en mycket gammal lyktstolpe, som är rejält rostig.

Någon som har tips på hur den bör bereda (skrapa bort färg som sitter löst och få bort ytlig rost) och sen måla?

Verktyg? Medel? Färg?
Hej! 😊 Står och skrapar våra lyktstolpar just nu och bildgooglade för att försöka hitta något ursprung på dem. Fick upp dina bilder och de ser väldigt lika ut? Du har inga fler bilder på dem så man kan se om det är samma? Har pratat med experter på gammal byggnadsvård av just sådan såhär lyktstolpar och han hade inte sett något sådan variant förut. Vore superkul att få reda på var de kommer ifrån ☺️ Med vänlig hälsning, Sarah

Hur gick det med stolpen? Hur gjorde du tillslut? Bild vore kul med! Ska också rusta en lyktstolpe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.