Vi har en mycket gammal lyktstolpe, som är rejält rostig.

Någon som har tips på hur den bör bereda (skrapa bort färg som sitter löst och få bort ytlig rost) och sen måla?

Verktyg? Medel? Färg?

• Gammal lyktstolpe med flagande färg och synlig rost, sett från marken mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal lyktstolpe med flagande färg och ytrost, behöver renovering och omålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa är nog att blästra eller att köra med en grovrengörare/stålborste i en vinkelslip längsmed stopen för att inte missforma räfflorna.

Sådana alltså: (Bilder från Biltema)

19-330_xl_1.jpg
eller
19-203_xl_1.jpg

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för svar, Anders. Tar den bort både färg och rost, och nästa steg är att måla?

Ja, det skulle jag säga.

Man kan ju fortsätta med en primer/rostskyddsfärg som är avsedd att måla på "rengjorda f.d. rostiga ytor".

Jag hade undvikit eller åtminstone varit restriktiv med elektriska verktyg och tagit det värsta med en vanlig stålborste.

linoljefärg, s.k järnmönja är fenomenalt som rostskydd, och avsluta med en svart linoljebaserad täckfärg.

linoljefärgen fungerar även på rostiga ytor, så du behöver inte vara extrmnitisk med rostborttagningen

T Tsdoesds skrev:
Jag hade undvikit eller åtminstone varit restriktiv med elektriska verktyg
Varför?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför?
jag skriver såklart jag därför det inte är någon form av allmängiltighet. Jag har en förkärlek för gamla rejäla gjutjärnslyktstolpar och stark avers mot kompositditon i alldeles skev skala. Ett elverktyg riskerar att förstöra (men självklart finns det folk som med stadig hand effektivt kan avverka med elverktyg..) och stålborste kan kanske vara väldigt effektivt i just det här fallet. Åtminstone initialt.

så med avsikt att uppmana till att restaurera snarare än att renovera så rekommenderade jag någon försiktigare väg.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack @Tsdoesds ! Jo, eftersom den är väldigt gammal vill jag inte riskera att förstöra den. Så jag börjar nog enligt ditt förslag.

1.
På sina ställen sitter ju den gamla färgen fortfarande (osäker vilken typ). Kan jag låta den färgen sitta kvar på dessa ställen och ändå använda ditt förslag med linolja över den gamla färgen?

2.
Det finns många olika typer av stålborstar. Finns det något att tänka på när det gäller valet av dessa? (Här på Jula)
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/stalborstar/

Jag skulle testa med den för runt 19kr. Borde inte göra någon direkt åverkan på gjutjärnet. Vad jag kan se på bilderna är det inte särskilt hårt angripet av rost, utan det borde gå att putsa upp den relativt enkelt.

Vad gäller färg som fortfarande sitter så går det utmärkt att måla över. Linoljefärgen målas bäst om den målas något extra lager istället för att försöka påföra så mycket som möjligt. Men rostskyddsvarianten - järnmönjan - är väldigt tacksam på den här typen av underlag. Men då blir lyktstolpen röd först. Sen täckfärg med svart.

Kimrökssvart blir väldigt fint.

https://www.gysinge.com/products/2429/linoljefärg-kimrökssvart

Sen för extra finess och bonuspoäng när allt är klart så tar du lite smörjfett på alla skruvar så är det lite roligare att byta glödlampa och göra generell service på lyktan. :)

• Gilla
majung och 1 till
  • Laddar…
Tack! Vilken värdefull kunskap att få del av!

Nu kan jag skrida till verket ⚫️

Uppdatera gärna i tråden hur projektet går så blir det väldigt tacksamt för alla som i framtiden söker i forumet.

Coloumbo Coloumbo skrev:
eftersom den är väldigt gammal vill jag inte riskera att förstöra den.
T Tsdoesds skrev:
Ett elverktyg riskerar att förstöra
Jag tycker att risken att förstöra något av gjutjärn med de elverktyg som rekommenderats här är rätt liten.

T Tsdoesds skrev:
Vad gäller färg som fortfarande sitter så går det utmärkt att måla över.
Problemet är nog att all färg antagligen sitter mer eller mindre löst. Risken är resultatet inte blir så bra på sikt när den färg som lämnats kvar men visade sig sitta "halvlöst" börjar flagna.

Nu är det naturligtvis svårt att veta hur löst färgen sitter bara utifrån bilder men verkar det möjligt tror jag det långsiktiga resultatet blir mycket bättre om det är möjligt att få den "plåtren". Blästring vore nog bäst men någon form av roterande verktyg kan säkert också fungera. Man får naturligtvis inte ta till "för grova" metoder då det är färgen som ska bort och inte gjutjärnet... En stolpe i gjutjärn borde dock vara ett rätt tåligt föremål.

Lägger man ändå ner en massa jobb är det trist om resultatet inte blir någorlunda långsiktigt hållbart.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker att risken att förstöra något av gjutjärn med de elverktyg som rekommenderats här är rätt liten.

Problemet är nog att all färg antagligen sitter mer eller mindre löst. Risken är resultatet inte blir så bra på sikt när den färg som lämnats kvar men visade sig sitta "halvlöst" börjar flagna.

Nu är det naturligtvis svårt att veta hur löst färgen sitter bara utifrån bilder men verkar det möjligt tror jag det långsiktiga resultatet blir mycket bättre om det är möjligt att få den "plåtren". Blästring vore nog bäst men någon form av roterande verktyg kan säkert också fungera. Man får naturligtvis inte ta till "för grova" metoder då det är färgen som ska bort och inte gjutjärnet... En stolpe i gjutjärn borde dock vara ett rätt tåligt föremål.

Lägger man ändå ner en massa jobb är det trist om resultatet inte blir någorlunda långsiktigt hållbart.
blästra går fint..
helst med nötter.

roterande stålborste men då en halvmjuk variant...
gjutjärn är känsligt för slag att blästra mm går fint..

Maskintok skrev:
blästra går fint..
helst med nötter.

roterande stålborste men då en halvmjuk variant...
gjutjärn är känsligt för slag att blästra mm går fint..
blästra med nötter? Aldrg hört talas om..

Alfredo Alfredo skrev:

tro mig, i fel händer kan man göra rätt mycket oåterkalleligt med en vinkelslip med stålborste. Men sitter färgen så sitter färgen. Men då går det ju fortfarande att argumentera för att den lär sitta kvar om man målar över den. Så absolut, järnrent går att argumentera för; men absolut enklast åtgärd torde vara skrapa/borsta allt löst, måla med rostskydd och gladeligen tänka att det är bekymmersfritt i ett par år. Visar det sig sen att jag har fel så får man väl ge sig i kast med det igen då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.