Vilken pump syftar du då på?snickarboden skrev:
Personligen vill jag f ö dessutom slippa köpa konverteringskit och försöka tjata hit någon ovillig montör som ska vakumsuga - det finns i alla fall ingen här som är villig att göra det. Fler pumpar borde säljas färdigsugna med snabbkoppling. Då skulle det bli lite fart på konkurrensen.
Åsyftar inga speciella märken/pumpar utan att pumpar som inte är byggda för 410 kan drabbas av kompressorhaveri onödigt tidigt. Tydligen skiljer det en del mellan de olika köldmediernas egenskaper.
Jo, man är olika, personligen så struntar jag i några minuters extra jobb med att montera trågvärme, det gav mig dessutom ett skäl till att kolla över utedelen och jag gillar onekligen när det inte finns ett endaste dugg med elektronik där ute utan enbart ett relä.
Skulle något allvarligt hända så får jag väl köpa en ny vp och låna grannens vacuumpump några timmar. De med snabbkopplingar skulle kanske, eventuellt, möjligen kunna vara ett alternativ.
/Kent
Jo, man är olika, personligen så struntar jag i några minuters extra jobb med att montera trågvärme, det gav mig dessutom ett skäl till att kolla över utedelen och jag gillar onekligen när det inte finns ett endaste dugg med elektronik där ute utan enbart ett relä.
Skulle något allvarligt hända så får jag väl köpa en ny vp och låna grannens vacuumpump några timmar. De med snabbkopplingar skulle kanske, eventuellt, möjligen kunna vara ett alternativ.
/Kent
VI har nu shoppat en från rusta, återkommer med lite info och utlåtande. Har en panasonic en våning upp som vi är otroligt näjda med, hoppas denna också kommer att ge samma resultat. 8500 fick vi betala, och då är det med quick connection, dålig kunskap från rustakillen men snabb service, fick pumpen samma dag som vi beställde!
Nu har jag installerat och kört igång Rustapumpen i garaget. Installationen var jätteenkel, det tog mig ungefär 2,5 timme totalt med montaget och körde igång den förmiddag 7/10 den knallade igång fint och har gått problemfritt, ingen is. Ställde den på det lägsta som går att ha (16 grader) och tempraturen i garaget håller då mellan 15-17 grader, det är iofs lite för mycket för min smak men om det visar sig att den går ekonomiskt så får man stå ut.
Pontiac
Pontiac
Fungerar pumpen fortfarande bra ?Pontiac skrev:Nu har jag installerat och kört igång Rustapumpen i garaget. Installationen var jätteenkel, det tog mig ungefär 2,5 timme totalt med montaget och körde igång den förmiddag 7/10 den knallade igång fint och har gått problemfritt, ingen is. Ställde den på det lägsta som går att ha (16 grader) och tempraturen i garaget håller då mellan 15-17 grader, det är iofs lite för mycket för min smak men om det visar sig att den går ekonomiskt så får man stå ut.
Pontiac
Jag reflekterade över att du skrev att det inte gick att ställa under 16 graders börvärdestemperatur och tänkte.... attans, klart man vill gå något lägre än så i ett garage....
Men sen kom jag på att det kanske faktiskt inte finns någon värmepump som går att ställa lägre än 16 grader ? Var nämligen hem hos föräldrarna och såg på deras panasonic att 16 grader var det lägsta som gick att ställa in.
Nåja, man får kanske helt enkelt hålla 16 grader i garaget, eller alternativt ha en oljeradiator som håller typ 10grader och sedan köra igång pumpen de gånger man ska vistas i garaget. Annars tycker jag Rusta pumpen verkar som ett bra köp!
/V
Jag körde den på lägsta börvärde 16 grader, men sen kom jag på att det finns så kallad nattsänkning som sänker ytterligare 2 grader så nu känns det lite bättre, jag vill egentligen inte ha varmare än 15 grader men nu ligger det mellan 15 -16 grader så det är jag nöjd med. För övrigt så kan jag hittills bara säga positivt om pumpen, den bara går och går avfrostar med jämna mellanrum. Jag återkomer med mer synpunkter efterhand både positivt och negativt
Pontiac
Pontiac
Har samma funderingar - ett garage på 40m² att värma upp - och har också tittat på Rustas pumpar.
Men när man studerar databladet lite närmare blir jag fundersam. Trådskaparens alternativ (Atlas 2,7 kW inverter) har en "ineffekt" på drygt 700W, men en "märkeffekt" på nästan det dubbla. Likaså en strömförbrukning på 6,1A, vilket (resistivt/faskompenserat) ger en effektförbrukning på ungefär detsamma som "märkeffekten". Förstår givetvis att ineffekten varierar (det är ju vitsen), men skall man då tolka uppgiven "ineffekt" i databladet som något typiskt medelvärde, och "märkeffekten" som maximalt ? Det framgår inte, vad jag kan se.
Den utan inverter (3,7kW) har ju lite mer överensstämmelse mellan "märkeffekt", "ineffekt" och strömförbrukning.
Gick på ett bränn en gång med en Funai FC70, som "konverterats" till freonfritt p.g.a. det då nya förbudet. Vid nollgradigt ute värmde den sämre än en kupévärmare på 800W, och vid -3°C ute stod den bara och "stampade" - gick någon minut och fick sedan kämpa upp systemtemperaturen i fem. Generalagenten var fullständigt oförstående, och påstod bl.a. att vi hade för kallt i rummet - +19°C. Denna modell behövde 21-22°C för att jobba bra, och var det lägre skulle vi sätta på elementen för att ta tempen över +20°C. Det hela slutade med att installatören (=handlaren) tog tillbaka den och tog den ekonomiska smällen. Han fick sälja en Panasonic Inverter istället (kostade då >30.000
som sedan dess bara har fungerat SÅÅÅÅ bra.
Frågan är dock - vad drar Rustapumpen egentligen i ineffekt ?
Men när man studerar databladet lite närmare blir jag fundersam. Trådskaparens alternativ (Atlas 2,7 kW inverter) har en "ineffekt" på drygt 700W, men en "märkeffekt" på nästan det dubbla. Likaså en strömförbrukning på 6,1A, vilket (resistivt/faskompenserat) ger en effektförbrukning på ungefär detsamma som "märkeffekten". Förstår givetvis att ineffekten varierar (det är ju vitsen), men skall man då tolka uppgiven "ineffekt" i databladet som något typiskt medelvärde, och "märkeffekten" som maximalt ? Det framgår inte, vad jag kan se.
Den utan inverter (3,7kW) har ju lite mer överensstämmelse mellan "märkeffekt", "ineffekt" och strömförbrukning.
Gick på ett bränn en gång med en Funai FC70, som "konverterats" till freonfritt p.g.a. det då nya förbudet. Vid nollgradigt ute värmde den sämre än en kupévärmare på 800W, och vid -3°C ute stod den bara och "stampade" - gick någon minut och fick sedan kämpa upp systemtemperaturen i fem. Generalagenten var fullständigt oförstående, och påstod bl.a. att vi hade för kallt i rummet - +19°C. Denna modell behövde 21-22°C för att jobba bra, och var det lägre skulle vi sätta på elementen för att ta tempen över +20°C. Det hela slutade med att installatören (=handlaren) tog tillbaka den och tog den ekonomiska smällen. Han fick sälja en Panasonic Inverter istället (kostade då >30.000
Frågan är dock - vad drar Rustapumpen egentligen i ineffekt ?
Det finns ju fler aspekter en bara priset...säger sig ju självt att det inte skall gå att tillverka en L/L pump för 5000kr...
Vet inte vilka underentreprenörer som rusta använder, men det luktar barnarbete,slavarbete mm. Jag hade aldrig köpt en pump på de grunderna. hade då hellre stulit en.
Vet inte vilka underentreprenörer som rusta använder, men det luktar barnarbete,slavarbete mm. Jag hade aldrig köpt en pump på de grunderna. hade då hellre stulit en.
"...att det inte skall gå att tillverka en L/L pump för 5000kr..."
Varför inte ? Om man tittar på materialkostnaden på prylarna i en LVP (det är inte mycket i dem) och lägger på max någon timme för att skruva ihop den, butikens och grossistens pålägg o.s.v. så är det inte alls orimligt. Snarast så är det kanske så att många märkespumpar är för dyra.
Då skulle det knappast gå att tillverka en LCD-TV för 5.000:- heller, som ju är mycket mer komplicerad. Moraliskt "tyckande" utan konkreta fakta (bara för att prylen kommer från Rusta ?) för inte tråden framåt.
Nej, tillbaka till ämnet. Jag vill veta just om Rustapumpen - främst erfarenheter samt gärna utredning av effektskummiteterna ovan.
Varför inte ? Om man tittar på materialkostnaden på prylarna i en LVP (det är inte mycket i dem) och lägger på max någon timme för att skruva ihop den, butikens och grossistens pålägg o.s.v. så är det inte alls orimligt. Snarast så är det kanske så att många märkespumpar är för dyra.
Då skulle det knappast gå att tillverka en LCD-TV för 5.000:- heller, som ju är mycket mer komplicerad. Moraliskt "tyckande" utan konkreta fakta (bara för att prylen kommer från Rusta ?) för inte tråden framåt.
Nej, tillbaka till ämnet. Jag vill veta just om Rustapumpen - främst erfarenheter samt gärna utredning av effektskummiteterna ovan.
Då kanske du bör försöka ta reda på det innan du slänger dig med så hårda och svepande omdömen. Slavarbete? Säger sig självt? Fakta först, skitsnack sedan. Har du rätt lär det ju inte bli några pumpar sålda och du har gjort en insats för världens fattiga.ktm525 skrev:
Du är tydligen mycket kunnig och insatt i tillvekrning av värmepumpar eftersom du ser det så självklart. För mig som inte jobbar med tillverkning av värmepumpar verkar det inte det minsta självklart.ktm525 skrev:
Om vi tänker oss en försäljning i stora volymer (och därför väldigt små utvecklingskostnader per pump), vad är det då för saker som ingår i en pump som är så oerhört dyra? Det kan inte vara elektroniken då kompletta dvd-spelare med inbygda datorer kostar bara några hundra kronor. Det kan inte vara lådan heller. Det kan knappast vara hopsättningen av delarna heller, för det är inte så många delar i en värmepump. Vad är det som är så självklart dyrt?
--- Mats ---
Nu är även vår pump på plats, instruktionerna var totalt bedrövliga, jag tror det gått snabbare att tänka logiskt än att läsa monteringsanvisningen. Värmer våningen utan bekymmer, har den inställd på 19 grader och det är riktigt skönt här inne. Perfekt att kunna ställa om till bara fläkt när vi eldar i kaminen, dock tycker jag den låter lite väl mycket.