16 847 läst ·
89 svar
17k läst
89 svar
Ruskig elförbrukning
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Nej ,använder ej övervåningen till mer är förråd av byggvaror,flyttkartonger och en lugn stund iblandMikael_L skrev:Ursäkta en liten trådurspårning här, med tre snabba frågor som inte har med ämnet att göra.
Men ni använder alltså ÖV?
Läckagevärme från NV räcker?
Upplever ni det kallt eller andra problem, ens kallaste dagarna.
Varför jag frågar är att jag lite funderar på om vi kan skippa värmesystem på ÖV själva.
Har 20-21 gr på nedervåning och 15 gr uppe ,när det är mellan 0- och kallare.
Det blir tyvärr ett kallras vid trappen och närmaste omgivning.
Brukar slå igång en dieselvärmare på ö-våningen när det drar som kallast:|
Det vanligaste felet är att frånluftsfläkten är för högt ställd. Kolla kanal=5 skall vara i närheten av noll. Inte under. Det andra felet är att man kopplar in för mycket tillskotttseffekt för snabbt.
Vanliga elelement i garage m fl drar snabbt upp elräkningen. Själv gör jag av med 5.500 kWh på min värmepump 310P med 115 kvm. Just nu går den hela dygnet utan elpatron.
Vanliga elelement i garage m fl drar snabbt upp elräkningen. Själv gör jag av med 5.500 kWh på min värmepump 310P med 115 kvm. Just nu går den hela dygnet utan elpatron.
Resultatet av av stänga av elpatronen samt oljeelementet i garaget.
Fick kompletteringselda en hel del i kaminen på kvällarna för att temperaturen sjönk rätt så rejält inomhus när det slog om till ca 5 -7 minusgrader ute.
Satte på elpatronen igår efter att sambon varit på mig, golven var iskalla, tror utgående värmetemp var 20grader. Bottenvåningen var det dock 23 grader, elda som bara den he he
Värre på loftet där dörrarna var stängda,,, där var det kallt.
Är inne på att ok, pannan är för lågt dimensionerad för huset.... Hur kompletterar man bäst den om man vill ge extra värme till golvvärmesystemet?
Vad kostar en mindre vedeldad vattenmantlad kamin? Läste på nibes hemsida att ett dockningskitt gick på ca 6000kr. så kamin + tankar + ca 6000 + ?installationskost? Vad kan man landa?
Fick kompletteringselda en hel del i kaminen på kvällarna för att temperaturen sjönk rätt så rejält inomhus när det slog om till ca 5 -7 minusgrader ute.
Satte på elpatronen igår efter att sambon varit på mig, golven var iskalla, tror utgående värmetemp var 20grader. Bottenvåningen var det dock 23 grader, elda som bara den he he
Värre på loftet där dörrarna var stängda,,, där var det kallt.
Är inne på att ok, pannan är för lågt dimensionerad för huset.... Hur kompletterar man bäst den om man vill ge extra värme till golvvärmesystemet?
Vad kostar en mindre vedeldad vattenmantlad kamin? Läste på nibes hemsida att ett dockningskitt gick på ca 6000kr. så kamin + tankar + ca 6000 + ?installationskost? Vad kan man landa?
Jag tycker det verkar konstigt att värmen skulle förbruka så mycket. Mitt hus är mindre, 64 m². Dock är det byggt som sommarstuga 1969. Tilläggsisolering ger 16 cm isolering i väggarna. Kopplade tvåglasfönster. 25 cm lösull på vinden. Mellan 7 och 15 cm isolering i golvet. I hela mars förbrukade jag 517 kWh totalt. Då är det en luftvärmepump och eldning som stått för värmen utom i badrummet som har elgolvvärme. Jag tycker att du skall lägga lite tid på att leta efter antingen en glömd förbrukare eller ett stort värmeläckage.
Erik
Erik
Jag tänker också så.
Vi har också nybyggt, inte helt färdigisolerat i väggarna än, det saknas den invändiga 45'an på en del ställen, värmer 100kvm bottenvåning, med endast 170mm isolering i mellanbjälklaget, en 3 kvm 5 cm tjock frigolitskiva med dålig passning (glipor man ser genom, runt hela skivan) som "dörr" upp till den kalla ÖV.
Senaste månaden har vi väl använt 10-15 kWh/dygn för att hålla 15° inne.
När det var som kallast skulle jag tro att det gick 2-3ggr så mycket, men då höll det bara 5-10° inne.
Jag har alltså bara värmt med en 2kW fläkt hela vintern, så inte ett enda dygn har det gått mer än 48kWh, garanterat.
Vi har också nybyggt, inte helt färdigisolerat i väggarna än, det saknas den invändiga 45'an på en del ställen, värmer 100kvm bottenvåning, med endast 170mm isolering i mellanbjälklaget, en 3 kvm 5 cm tjock frigolitskiva med dålig passning (glipor man ser genom, runt hela skivan) som "dörr" upp till den kalla ÖV.
Senaste månaden har vi väl använt 10-15 kWh/dygn för att hålla 15° inne.
När det var som kallast skulle jag tro att det gick 2-3ggr så mycket, men då höll det bara 5-10° inne.
Jag har alltså bara värmt med en 2kW fläkt hela vintern, så inte ett enda dygn har det gått mer än 48kWh, garanterat.
Blir det inte missvisande med så låga temperaturer? Med all rätt att ha fel ; )
Jag har också legat runt 40 kwh med 16 - 19 grader inne t ex sista svängen med minus 7 grader ute.
Gjorde ett test att sätta på elementet i garaget, därefter elpatronen till pannan igen, därefter stänga av elpatronen och endast ha kvar värmen i garaget. Nu ligger man på ca 19-20 grader inne och det är endast kompressorn som jobbar.
När elpatronen fick vara med igen så stack det iväg rejält, samtidigt som en säkert fick jobba lite hårdare för att kompentsera tidigare snålkörning med endast kompressorn.
Finns det någon ekonomi med solvärme? Bor högt upp på ett berg med sol 360 grader =)
Jag har också legat runt 40 kwh med 16 - 19 grader inne t ex sista svängen med minus 7 grader ute.
Gjorde ett test att sätta på elementet i garaget, därefter elpatronen till pannan igen, därefter stänga av elpatronen och endast ha kvar värmen i garaget. Nu ligger man på ca 19-20 grader inne och det är endast kompressorn som jobbar.
När elpatronen fick vara med igen så stack det iväg rejält, samtidigt som en säkert fick jobba lite hårdare för att kompentsera tidigare snålkörning med endast kompressorn.
Finns det någon ekonomi med solvärme? Bor högt upp på ett berg med sol 360 grader =)
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Det jag märkt med min IVT490 (likvärdig din) är att det krävs en kompl. värmekälla för att pumpen skall kunna leverera en behaglig temp i huset. För mig skiljer det 10gr i temp på värmevattnet med eller utan yttre värmetillskott.
Har du kollat in NIBE 750,tror det skulle hjälpa din situation mycket.
Har du kollat in NIBE 750,tror det skulle hjälpa din situation mycket.
Redigerat:
Solvärme blir väl svårt att få till avbetalningen på. Vattenmantlad kamin blir väl lite meckigt om du inte har större vattenmagasin, det är väl bara 150-200 liter i värmepumpen. Men visst en liten brasa på kvällen kanske funkar.
Hur stort magasin behöver man till en vattenmantlad kamin? Är det ett problem med vattenmantlad kamin, måste väl vara en viss min / max temp på slinga in alt varmvatten in i pannan?
Har förberett för en extra kamin i källaren och tidigare varit inne på en vattenmantlad... 1;a kaminen blev istället till vrummet och den värmer en del men håller inte värmen som jag hade önskat.
Nibe750 har jag kollat in, sur när man redan investerat i en panna men när den gjort sitt så går man upp "en" storlek. Sugen på bergvärme men det blir många år tills dess.
Har förberett för en extra kamin i källaren och tidigare varit inne på en vattenmantlad... 1;a kaminen blev istället till vrummet och den värmer en del men håller inte värmen som jag hade önskat.
Nibe750 har jag kollat in, sur när man redan investerat i en panna men när den gjort sitt så går man upp "en" storlek. Sugen på bergvärme men det blir många år tills dess.




