16 847 läst ·
89 svar
17k läst
89 svar
Ruskig elförbrukning
Att jämföra med om en 6kW elpatron ligger på stora delar av tiden så kvittar nog dina lampor å annat.dkp09 skrev:
Du har fått en massa råd som inte kostar följ dem men värmen och vwberedare är störst bovarna. Coolixen hade du tydligen redan. Varför inte fortsätta att ha den i huset? Eller skaffa en bättre llvp som kostar 7-14.000 beroende på var du köper och modell. Då kan du stoppa coolixen i garaget. Passar bra i öppen planlösning om du sätter den rätt. Den hjälper till att värma huset samt ger gratis uppvärmd returluft som gör att elpatronen inte behöver slå till lika ofta. Om du också eldar så hjälper llvp till att fördela värmen bättre. Går värmen från eldstaden att koppla till befintliga från/luftvärmekanaler så kan det vara ett alternativ.
Elförbrukningen har gått nedåt, ungefär parallelt med att värmen ut har ökat..
Anledningen till att jag inledningsvis inte vill ha kvar coolixen i huset är att den sjunker såpass mycket i effekt när kylan kommer att den ligger på ca 1 kw och klarar bara av att gå i frostskydd, då funkar den fint... men då är det redan för kallt för o vara i källaren...
Däremot så passar den sig fint i garaget där det räcker gott med frostskydd, o då åker oljeelementet ut =) Förhoppningsvis så sjunker det lite där....
Ska man koppla på en värmeförflyttare från kaminen till vent systemet? =)
Till våren ska jag fylla över rejält med grus / jord över vattenslang så den blir frostskyddad, då ryker även värmekabeln.....
Har även varit inne på att köpa en större hydropress då min är för liten, så låter man pumpen jobba lite mindre...
Sen kyl, frys, spis som är av äldre modell ( skaffades för o ha under byggtid ) har gjort sitt o ska bytas,,,,
Samt rörmokare som kopplar förbi vv-beredaren, där går onödig energi...
om 10 år så är målet att skaffa bergvärme men det är långt kvar... )=
Har någon bra på hur man fixar ett extremt torrt hus? jobbigt problem ha ha
Anledningen till att jag inledningsvis inte vill ha kvar coolixen i huset är att den sjunker såpass mycket i effekt när kylan kommer att den ligger på ca 1 kw och klarar bara av att gå i frostskydd, då funkar den fint... men då är det redan för kallt för o vara i källaren...
Däremot så passar den sig fint i garaget där det räcker gott med frostskydd, o då åker oljeelementet ut =) Förhoppningsvis så sjunker det lite där....
Ska man koppla på en värmeförflyttare från kaminen till vent systemet? =)
Till våren ska jag fylla över rejält med grus / jord över vattenslang så den blir frostskyddad, då ryker även värmekabeln.....
Har även varit inne på att köpa en större hydropress då min är för liten, så låter man pumpen jobba lite mindre...
Sen kyl, frys, spis som är av äldre modell ( skaffades för o ha under byggtid ) har gjort sitt o ska bytas,,,,
Samt rörmokare som kopplar förbi vv-beredaren, där går onödig energi...
om 10 år så är målet att skaffa bergvärme men det är långt kvar... )=
Har någon bra på hur man fixar ett extremt torrt hus? jobbigt problem ha ha
Principen för bergvärme blir den samma som du har idag. Det gäller att dimensionera borrhål och VP rätt för huset annars kommer du ha fortsatt hög förbrukning. Uppenbarligen har du bra isolering och inte speciellt stort hus så din förbrukning är ju extrem. Som många andra nämnt så går dina elpatroner så det glöder. Glöm teknikprylarnas förbrukning i detta läge. Det är pumpen och beredaren som drar ström.
Hej! Att du måste vänta 10år är lite synd med tanke på din el-förbrukning.Tycker ditt hus slukar rätt så rejält med energi och troligtvis så är din vp lite klen så även vid låga temperaturer(runt nollan) så måste stötta med patron.
Tja, jag tycker det verkar dra så kopiöst med energi att jag undrar om det endast kan vara en underdimensionerad pump.
Jag tycker förbrukningen verkar alldeles för hög om ni t.o.m hade direktverkande el.
Så jag tror ni måste vända på fler stenar.
Byggfusk? (missar i isoleringen)
Har ni enskilt vatten, en vattenpump som går hela tiden?
osv
Jag tycker förbrukningen verkar alldeles för hög om ni t.o.m hade direktverkande el.
Så jag tror ni måste vända på fler stenar.
Byggfusk? (missar i isoleringen)
Har ni enskilt vatten, en vattenpump som går hela tiden?
osv
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Mitt hus byggt 2008,240mm isolering i väggar ,1,5 plans,86 kvm nere ,75 kvm uppe.
Övre vån ouppvärmd men öppet till nedervån(trapphålet) inget uppvärmt garage eller v.v.b
Huset kan ej jämföras med ditt i storlek men har en IVT490 (jämförbar)FLVP
Hur lägger man till en bild ?!
Övre vån ouppvärmd men öppet till nedervån(trapphålet) inget uppvärmt garage eller v.v.b
Huset kan ej jämföras med ditt i storlek men har en IVT490 (jämförbar)FLVP
Hur lägger man till en bild ?!
Redigerat:
Ursäkta en liten trådurspårning här, med tre snabba frågor som inte har med ämnet att göra.Västerhaninge 17 skrev:
Men ni använder alltså ÖV?
Läckagevärme från NV räcker?
Upplever ni det kallt eller andra problem, ens kallaste dagarna.
Varför jag frågar är att jag lite funderar på om vi kan skippa värmesystem på ÖV själva.
hur är det med ventilationen? täta (igensatta) filter o rör? dålig takisolering? Dålig isolering i golvbjälklaget till andra våningen?
Vi har haft liknande elförbrukning under jan o feb, men det beror på flera orsaker. Dels var vi utan isolering i golvbjälklaget under någon vecka, vi har ingen isolering på vinden. Pga av att vi inte har någon isolering eller radiatorer så värms just nu ovanvåningen med värmefläktar. Det gör att elförbrukningen är oerhört mycket högre. Eftersom våra förutsättningar är helt annorlunda än dina så kan jag inte förstå hur du kan komma upp i den förbrukningen.
Kanske underdimensionerad panna, men finns det någon automatisk avkänning av temp som inte funkar som den ska?
Spånar bara här... ;-)
Vi har haft liknande elförbrukning under jan o feb, men det beror på flera orsaker. Dels var vi utan isolering i golvbjälklaget under någon vecka, vi har ingen isolering på vinden. Pga av att vi inte har någon isolering eller radiatorer så värms just nu ovanvåningen med värmefläktar. Det gör att elförbrukningen är oerhört mycket högre. Eftersom våra förutsättningar är helt annorlunda än dina så kan jag inte förstå hur du kan komma upp i den förbrukningen.
Kanske underdimensionerad panna, men finns det någon automatisk avkänning av temp som inte funkar som den ska?
Spånar bara här... ;-)
Taksioleringen är sprutad av sjömarken isolering, enda jag kan tänka mig är att den skulle ha sjunkit ihop.
Väggarna är paroc skivisolering, där glappar det inget, 45 mm isoleringen inne är också paroc och så gott som oavbruten så det kändes som isoleringen skulle vara grön.
Har enskild brunn, ( 96m ) har också funderat på det med pumpen, en av grannarna hade kopiösa elförbrukningar och det visade sig att pumpen jobbade mot ett tak som den aldrig nådde ( högt inställd )
Elgubben som ställde in tryckgivaren, ska dubbelkolla den. Tror iofs mer på liten hydropress.
Provade o stänga av golvvärmen till loftet men eftersom jag har typ 90 % fönster i 1 av sovrummet så fick jag min sambo på mig ganska omgående pga det blev snorkallt, värmeförflyttningen från bottenvåningen räckte inte då dörren är stängd... Min rek är att ska man göra jobbet så installera gv på öv också, sen kan ni välja o stänga av.
Golvbjälklaget till loftet är 220 med parocisolering, innerväggar är 95 reglar med isolering och osb / gips.
Ventilationen är nyinstallerad och ska vara inställd men det är jag tveksam till, har sen sänkt den till lägsta.
En reflektion är att när jag kollat pannan så har jag noterat att indikatorn för elpatronen inte lyser något nämnvärt, borde väl göra det rätt ofta om den går hela tiden. Den tändes lite när jag ökade på till loftet igen, nu har den slocknat.
Kan det vara kompressorn som är sönder kanske, att det blir dålig återvinning av värmen?
Har kollat termostaten mot utetemp o den verkar funka som den ska ( indikera rätt utetemp ) Har ingen innegivare men borde kanske skaffa någon med tanke på att det blev sjukt varmt när solen kom fram o lös in i fönstrena ( loftet )
Väggarna är paroc skivisolering, där glappar det inget, 45 mm isoleringen inne är också paroc och så gott som oavbruten så det kändes som isoleringen skulle vara grön.
Har enskild brunn, ( 96m ) har också funderat på det med pumpen, en av grannarna hade kopiösa elförbrukningar och det visade sig att pumpen jobbade mot ett tak som den aldrig nådde ( högt inställd )
Elgubben som ställde in tryckgivaren, ska dubbelkolla den. Tror iofs mer på liten hydropress.
Provade o stänga av golvvärmen till loftet men eftersom jag har typ 90 % fönster i 1 av sovrummet så fick jag min sambo på mig ganska omgående pga det blev snorkallt, värmeförflyttningen från bottenvåningen räckte inte då dörren är stängd... Min rek är att ska man göra jobbet så installera gv på öv också, sen kan ni välja o stänga av.
Golvbjälklaget till loftet är 220 med parocisolering, innerväggar är 95 reglar med isolering och osb / gips.
Ventilationen är nyinstallerad och ska vara inställd men det är jag tveksam till, har sen sänkt den till lägsta.
En reflektion är att när jag kollat pannan så har jag noterat att indikatorn för elpatronen inte lyser något nämnvärt, borde väl göra det rätt ofta om den går hela tiden. Den tändes lite när jag ökade på till loftet igen, nu har den slocknat.
Kan det vara kompressorn som är sönder kanske, att det blir dålig återvinning av värmen?
Har kollat termostaten mot utetemp o den verkar funka som den ska ( indikera rätt utetemp ) Har ingen innegivare men borde kanske skaffa någon med tanke på att det blev sjukt varmt när solen kom fram o lös in i fönstrena ( loftet )
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Angående inlägg #24.
Har ni 60graders varmvatten stående? Hur många liter utöver 170liter inbyggt?
I dagens hus har vi runt 50grader i VVB och en gång i veckan så ökar pannan själv tillfälligt till 70 för "bränna" bakterier i VVB... Kan inte jämföra annars då vi har jordvärme.
Men det är inte så att hålla så varmt vatten hela tiden kostar på?
Tidigare hade vi ett 135kvm nybyggt hus (2004) med en IVT frånluft men vi gjorde inte av med mer än 14000kWh / år
Även här hade vi ca 50 grader varmvatten...
Har ni 60graders varmvatten stående? Hur många liter utöver 170liter inbyggt?
I dagens hus har vi runt 50grader i VVB och en gång i veckan så ökar pannan själv tillfälligt till 70 för "bränna" bakterier i VVB... Kan inte jämföra annars då vi har jordvärme.
Men det är inte så att hålla så varmt vatten hela tiden kostar på?
Tidigare hade vi ett 135kvm nybyggt hus (2004) med en IVT frånluft men vi gjorde inte av med mer än 14000kWh / år
Även här hade vi ca 50 grader varmvatten...
Njae, det kostar ju inte att hålla vattnet varmt. Det läcker en del värme från beredaren till omgivningen men det är typ 5 kWh per dag. Det är förbrukningen som kostar, inte varmhållningen, om man ju inte jagar enstaka kWh. Men i det här fallet gör ju TS av med mycket mer än så.TheStills skrev:
