Köp hellre en fräs. Den kan du göra fler saker med...
Mja. En fräs har ju delvis andra användningsområden men då måste man ju köpa till fler stål än ett rakt, och ev bygga jiggar. Kör man med handverktyg så blir det istället att man får köpa till ett verktyg till (exv stämjärn, eller en annan hyvel).
Om du tänkt snickra en del framöver och föredrar handverktyg så är grundhyveln bra att ha.
Om du tänkt snickra och använda mer elverktyg så är fräsen bättre val.
Sen behöver man ju inte köpa en veritas eller lie Nielsen, finns utmärkta varianter i trä på loppisar runt om i Sverige.
Jag har ju tyvärr ingen verkstad utan kommer att stå och göra detta i min etta så det påverkar nog lite verktygsvalet. Funderade på att skaffa en fräs för att kunna forma till bordsskivan, men det här med att man skall bygga joggar och sånt känns lite småsvårt (även dammet kan ju vara en utmaning, men jag har en liten terrass också där jag kan stå på och jobba).
Jag har nu köpt ett gammalt mahognybord bllligt (känns lite som helgerån att sätta sågen i, men nu får det bli så). Tyvärr råkade jag repa skivan (liten bil, stort bord, ensam att lasta), men hoppades ju ändå på att den skulle vara slipbar så att jag kan ha en oljad yta istället, så hoppas vidare på det.
Som första steg hade jag tänkt att kapa det så att det blir 80 cm brett och sen så långt det nu blir så att det blir rektangulärt (och jag har 4 lösa ”cirkelsegment” som jag sen kan fästa med gångjärn).
Vad är bäst att använda för att det skall bli så snygga snitt som möjligt? Jag vill gärna även att snitten skall vara så tunna som möjligt så att det inte blir en glipa mellan rektangeln och cirkelsegmenten när dessa är uppfällda?
Jag har en Festool sänksåg med ”jättelinjal” (heter det styrelserna kanske?), men blir det snyggare (tunnare snitt?) med en sticksåg kanske?
Jag har nu köpt ett gammalt mahognybord bllligt (känns lite som helgerån att sätta sågen i, men nu får det bli så). Tyvärr råkade jag repa skivan (liten bil, stort bord, ensam att lasta), men hoppades ju ändå på att den skulle vara slipbar så att jag kan ha en oljad yta istället, så hoppas vidare på det.
Som första steg hade jag tänkt att kapa det så att det blir 80 cm brett och sen så långt det nu blir så att det blir rektangulärt (och jag har 4 lösa ”cirkelsegment” som jag sen kan fästa med gångjärn).
Vad är bäst att använda för att det skall bli så snygga snitt som möjligt? Jag vill gärna även att snitten skall vara så tunna som möjligt så att det inte blir en glipa mellan rektangeln och cirkelsegmenten när dessa är uppfällda?
Jag har en Festool sänksåg med ”jättelinjal” (heter det styrelserna kanske?), men blir det snyggare (tunnare snitt?) med en sticksåg kanske?
[bild]
Tunnare snitt blir det kanske med sticksågen, men också krokiga och fula. Tror sänksågen är ditt.bästa vapen här.