Klaffbord del 1

Jag har fått min första "externa" beställning! Mina föräldrar vill ha ett klaffbord i ek och jag körde igång nu i helgen. Det vore kul att få synpunkter och tips under jobbets gång! Jag har t.ex. inte bestäm hur jag ska göra för att hålla klaffarna uppe. Som den förvärvsarbetande småbarnsförälder så kommer bygget ta lite tid. Siktar på att vara klar i januari.

Så här är bordet ungefärligen tänkt att se ut. Bifogat finns en enkel Sketchup-modell. Jag är ingen expert på Sketchup, men med lite jobb får man ju en känsla för proportionerna iaf. Den blir ca 40 x 80 och klaffarna är ca 25 cm.
Skiss i gråskala av ett klaffbord i ek, visar både ihopfällt och utfällt tillstånd med en låda under skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Materialet köpte föräldrarna från en gammal vän som haft ekplankor liggandes länge. De har nu legat ett antal veckor inomhus. Började med att bestämma hur jag skulle ta ut toppskivan. Storleken på den påverkar ju resten av bygget. Bland plankorna fanns en bred skiva som jag beslöt mig för att använda till toppskiva.
Ekplankor i olika storlekar ordnade på en verkstadsgolv med en handsåg, förberedelse för klaffbordstillverkning.
Skapa konto
Ekplankor förberedda för att tillverka ett klaffbord, upplagda i en verkstad med såg.
Skapa konto

Satte i premium-klingan med 24 tänder. Skar som smör igenom eken. Oväntat bra faktiskt. Delade den och hyvlade var del för sig.
Cirkelsågklinga monterad i sågbord, klar för att såga ekplank till bordsskiva.
Skapa konto
Två skivor av ek, en ohyvlad och en nyligen hyvlad, på ett arbetsbord bredvid en bordsåg.
Skapa konto

Ekplankor fastspända för bearbetning, tänkt som toppskiva till ett klaffbord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Ska hyvla ner toppen lite till för att få rätt tjocklek på toppen. Har tänkt ca 25 mm.

Total tidåtgång ca 2 timmar. Until next time...

• Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
Det ser lovande ut! Ska bli kul att följa ditt projekt.

Lycka till!
//Ronnie

Kul! Va ska bordet användas till, avställning eller kunna sitta o äta vid det? Om det är det senare så ser sargen med lådan rätt tjock ut och man får nog inte in benen där under. I kombo med en rätt smala skivor som fälls upp så kan det bli trixigt att sitta vid.

Har du säkert koll på men du ville ha feedback:)

Feedback är precis vad jag vill ha. Bordet ska endast användas till avställning när man har lite större middagsbjudningar. Lådan la jag till för att det är trevligt med lite förvaring. Dukar, bestick etc.

Men jag är inte alls 100% på dimensionerna. Kanske lådan ska vara mindre eller större? Det kanske är snyggare utan låda?

Ska det inte sittas vid bordet har jag inga direkta synpunkter på lådhöjden. Hur hög är den förresten? Caddar i "riktiga" program om dagarna så har aldrig haft anledning att använda sketchup.

75cm högt är höjden på bordet o låddelen i är 17cm (2+13+2)

Stötte på patrull direkt! Den största plankan var ju ask! Och sedan var det många kvistar och framförallt längsgående djupa sprickor. Så nu är jag lite kort på material. Vi har en plan för det och hoppas det ordnar sig i december.

Askplanka med kvistar och sprickor på ett arbetsbord i en snickarverkstad.
Skapa konto

Askplanka med kvistar och sprickor på en verkstadsbänk.
Skapa konto
En stor träplanka med tydlig ådring, kvistar och längsgående sprickor ligger på ett arbetsbord.
Skapa konto
Stor träplanka med kvistar och längsgående djupa sprickor ligger på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

De slutgiltiga dimensionerna har nog fastslagits (på ett ungefär). Skivan blir 40x80. Bordet blir 75 cm högt och klaffarna blir 20 cm. Lådorna blir 9 cm höga. Benen är 5x5 på toppen och 2x2 på botten.
3D-ritning av ett bord med en skiva, utdragbara klaffar, låda och ben i olika dimensioner.
Skapa konto

Jag har grovt tagit fram benen och sargerna. Fick till benen ok med sneda ådringar.
Asksågade träplankor med synliga kvistar och sprickor på ett arbetsbord bredvid en limtub.
Skapa konto

Senaste hindret var ett försenat projekt som jag hade glömt. Dottern skulle ju ha en hylla till skrivbordet.
Grovsnickrade träben och sarg till ett bord, bredvid verktyg och träplankor i en välutrustad snickarverkstad.
Skapa konto

Jag har material så att jag kan göra klart själva bordet. Klaffarna får komma senare när jag fått mer material. Lådorna blir antagligen av annat material förutom fronterna förstås.

Total tidåtgång: 4 timmar

Fick lite tid i veckan och i förmiddags.

Hade problem att foga ihop sargen. Hur jag än riktade bitarna så blev det en glipa. Kontrollerade rikthyveln och inställningarna var långt ifrån bra. Lyckades tillslut få allt parallellt och fogningen av toppskivan blev väldigt bra. Kanske min bästa fogning någonsin =)

Passade även på att justa planhyveln.
Vattenpass används för att kontrollera planhyvelns justering i en snickarverkstad.
Skapa konto
Rikthyvel i träverkstad används för att justera träbitar, med synliga hyvelspån och verktyg.
Skapa konto

Träskiva fastklämd i skruvtvingar under fogning, med spånskrap på golv.
Skapa konto

Fortsatte sedan med att få allt till slutgiltiga dimensioner.
Träplank på en sågstation i ett verkstadsrum, med verktyg och träbitar i bakgrunden.
Skapa konto
Träskiva på arbetsbänk före tappning med rikthyvel och verktyg i en verkstad.
Skapa konto
Trätoppskivor som fogats ihop på ett arbetsbord, redo för tappning.
Skapa konto
Allt är nu klart för tappar och tapphål!

Träbitar med markerade tapphål för sammanfogning på en arbetsbänk.
Skapa konto

Total tidåtgång ca 8 timmar.

• Närbild av en väl fogad trätoppskiva med synlig ådring och kvistdetaljer.
    Skapa konto
Redigerat:
Frågor på sista 2 bilderna ovan.

1. Hur skulle ni hantera kvistarna som finns mitt på toppskivan? På youtube ser man ofta folk hälla i lite färgad epoxy i liknande kvistar. Någon som har tips på produkt eller andra förslag?

2. Hur stora skulle ni göra tapphålen? Jag har siktat in mig på 0,8 cm bredd, 3 cm längd och 2,5 cm djupt enligt bilden ovan. Men det kanske är för smått?

Det enda jag kan säga är att akta dig för att få spackel på fel ställe och testa först att ytbehandla en bit så att du får fram den slutgiltiga färgen. Och välj spackel efter detta. För man kan få till perfekt färgmatchning men när man sedan lackar, vaxar eller oljar in så mörknar träet men spacklet ändrar sig absolut inte.
Bilder från min Alm köksö.
Närbild av Alm träyta på köksö med synligt spackel och färgskillnader som exempel för ytbehandling.
Skapa konto
Närbild av en almträ yta med naturliga mönster och en synlig kvist, vilket ger kontext för spackling och ytbehandling.
Skapa konto

P perhed skrev:
. Hur stora skulle ni göra tapphålen? Jag har siktat in mig på 0,8 cm bredd, 3 cm längd och 2,5 cm djupt enligt bilden ovan. Men det kanske är för smått?
Övre tapphålet hade jag gjort en dovetail med klack, öppen uppåt. Du hamnar för nära ändträet för att göra ett vanligt tapphål.

Nedre hade jag nog kört på dubbla stående tappar. Du får ju knappt nån längsträ mot längsträ limning alls när tappen ligger ned.

En bild säger mer än tusen ord:)

Detaljerad illustration av träsnickeridetaljer med dovetailed upper divider och twin-tenoned lower divider.
Skapa konto

Oj, sådär borde man ju göra! Men det kräver lite mer jobb o kompetens... Risk för genväg här känner jag. Skiter det sig om man ligger så nära ändträet?

Jag hade inte varit så rädd att prova fogarna i min bild, dom är inte jättekomplicerade.

Om man är nära ändträet kan man även göra en vanlig tapp med klack, men i ditt fall med liggande planka blir det inte mycket till tapp.

Orkar du inte göra dubbeltapp där nere så maxa iaf tapphöjden, typ materialet är 20 så gör du tappen 16 (istället för 8), du får mer limyta och störra chans att det inte blir glipor. Man måste tänka på att plankan ligger så vanliga tappbreddsregler gäller inte riktigt.

Redigerat:
Jag har haft det lite körigt sista veckorna och inte haft så mycket tid utan mest lite strötimmar. Idag fick jag dock spendera dagen i snickeriet.

Jag valde att fuska. Mest för att jag redan hade fixat med fräs och hunnit börja innan jag fick OlaC:s facit. Nästa gång ska jag göra rätt från start och jag tror de fogarna blir bättre. Vissa fogar är lite väl lösa nu. Det är godkänt iaf och känns tillräckligt starkt

Overskridsbord med pågående arbeten och verktyg inklusive en fräs och tvingar.
Skapa konto
Snickeriprojekt på arbetsbänk med tappade trädelar, verktyg och borr.
Skapa konto
Trädelar på arbetsbänk med borrade tapphål och verktyg för snickeri.
Skapa konto

Tapphålen till sidorna gjorde jag med bordfräsen som jag har en 12mm frässtål till. Start och sluthål gjorde med pelarborren.
En arbetsbänk i ett snickeri med träbitar, bordfräs och olika snickeriverktyg.
Skapa konto

Idag när jag klev i snickeriet glad i hågen märker jag att jag hade gjort fel på benen. Jag satte alla tapphålen på fel sida :oops: Det var inget jätteproblem egentligen men ena sidan på ett ben hade massor av sprickor som jag tänkte snesåga bort. Så jag fick ägna första timme åt att göra ett nytt ben:worried:. Lyckades hitta en bit som jag kunde göra ett ben av.

Träben med tapphål ligger på en bordsåg i ett snickeri, verktyg och träspån syns i bakgrunden.
Skapa konto

Sedan var det bara att jobba med bordsåg, handsåg, bandsåg, bandslip (fila ner tapplängd) och allas vår vän stämjärnet för att fixa till allt.

Trästycken i skruvstäd med markerade tapphål och arbetsverktyg i ett snickeri.
Skapa konto
Trädelar med märkta tapphål och verktyg på ett arbetsbord i ett snickeri.
Skapa konto
Träkomponenter i snickeri med synliga tapphål och fogar, under konstruktion.
Skapa konto

Tillslut hade jag fått ihop bordet. En snabb montering och diagonalmätning visade att allt var ok. Toppskivan har slagit sig lite. Den får vi hyvla för hand...

Hantverksmässigt byggt träbord i snickeri, med fokus på konstruktion och hopfogning av delar.
Skapa konto

Sist idag så snedsågade och hyvlade jag till benen. Nu ser man hur hur borde kommer se ut ungefär. Toppskivan skulle ha varit lite tunnare tror jag...

Träben på en bordsåg i ett snickeri med diverse verktyg och utrustning i bakgrunden.
Skapa konto
Hemsnickrat träbord under tillverkning i ett välordnat snickeri med verktyg och snickeribänk.
Skapa konto

Nästa steg blir lådor.

Total tidåtgång: 17 timmar

• Gilla
Valkyr och 8 till
  • Laddar…
Blir fint det där, ganska snabbt marscherat på 17h.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.